2015-06-16, 21:57
Medlem
zorb89s avatar
Undra ifall SparkMan fortfarande tycker JLs svar till ABG var svagt
2015-06-16, 22:03
Medlem
Grandesporross avatar
Om man är totalnegg som Sparky spelar det nog ingen roll vad som sägs, det kommer alltid finnas bättre investeringar som är att föredra. Vi belönas dock fint framöver och har fått bekräftat att kursen är minst sagt berättigad Tackar Zorb!
2015-06-16, 22:45
Medlem
SparkMans avatar
Efter att ha läst följande:

Citat:
Ola Rollén har inte bestämt om han ska behålla sitt innehav, utan låter först Ekobrottsmyndighetens åklagare Pontus Hamilton fullfölja sin förundersökning om grovt insiderbrott.

– Jag kommer överväga vad jag gör med mitt innehav beroende på hur denna historia utvecklar sig.

Så är risken överhängande att skandalerna fortsätter att rulla in efter att Rollén uttryckt sig på detta viset och sedan nu har sålt av hela sitt innehav. Snart visar det väl sig säkert att större delen av alla kommunicerade stororder i själva verket inte ens existerar. Det har ju hänt tidigare i företag där ledningen försökt sko sig på ljug. Samma mönster är det i alla fall att varje order ökar exceptionellt med tiden.

Är väl bara en tidsfråga innan det också offentliggörs att JL endast fungerar som JCs marionettdocka då han själv inte längre kan sitta kvar på VD-posten av förklarliga skäl.

Finns ju även en flashback-tråd att beskåda där man får en överblick i hur länge både Carlström, men även andra insidermisstänkta/dömda i FPC, har hållit på med sin kriminella verksamhet:
(FB) Johan Carlström (VD Fingerprint Cards)
Senast redigerad av SparkMan 2015-06-16 kl. 22:47.
2015-06-16, 23:13
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Efter att ha läst följande:

Så är risken överhängande att skandalerna fortsätter att rulla in efter att Rollén uttryckt sig på detta viset och sedan nu har sålt av hela sitt innehav. Snart visar det väl sig säkert att större delen av alla kommunicerade stororder i själva verket inte ens existerar. Det har ju hänt tidigare i företag där ledningen försökt sko sig på ljug. Samma mönster är det i alla fall att varje order ökar exceptionellt med tiden.

Är väl bara en tidsfråga innan det också offentliggörs att JL endast fungerar som JCs marionettdocka då han själv inte längre kan sitta kvar på VD-posten av förklarliga skäl.

Finns ju även en flashback-tråd att beskåda där man får en överblick i hur länge både Carlström, men även andra insidermisstänkta/dömda i FPC, har hållit på med sin kriminella verksamhet:
(FB) Johan Carlström (VD Fingerprint Cards)

Haha, och du anklagade Zorb för att komma med konspirationsteorier?

Angående ditt citat förresten, du kanske bör tillägga att det är från september 2014. http://www.svd.se/storagaren-ola-rollen-fingerprint-maste-vaxa-upp. Mycket har ändrats sen dess.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2015-06-16 kl. 23:22.
2015-06-17, 06:34
Medlem
Efter att ha läst i denna forumtråd ett bra tag nu så tycker jag att Sparkman har bra kritik och bra analyser. Även om jag nu sitter på FPC så är det alltid bra att höra från folk som har andra åsikter till och från.

Tack alla som bidrar med något konstruktivt här i tråden.
2015-06-17, 07:53
Medlem
Grandesporross avatar
Det är väl klart det är bra att Sparky ifrågasätter. Senaste fick både Zorb och andra ge intressanta inlägg som svar med motivering varför han hade fel ganska konkret. Och visst har Fingerprint en ganska konstig historia bakom sig, men nu har google samarbetat med Fing för att utveckla Android M. Ordrarna som kommit fram på senaste tiden har dykt upp samtidigt som stora kinesiska smartphonetillverkare ger ut telefoner med FPC sensorer. 2,2 mdr motsvarar ungefär bara 91,6 mln sensorer när prognosen är 1,5mdr telefoner sålda smartphones 2015, 6% av hela marknaden. Där de faktiskt inte har en konkurrens nu.

Blåljuga om en 120% ökning i omsättning från ursprunglig prognos skulle vara rena självmordet. Alla i företaget säljer av sina innehav och flyr med pengarna till Vanuatu vid dec eller?

Tilläggas bör att kines telefonerna som här kanske inte ses till vardags är vanliga märken som man hittar överallt i t.ex indien, halva jordens befolkning bara i dom två länderna.
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-17 kl. 07:57.
2015-06-17, 08:20
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Haha, och du anklagade Zorb för att komma med konspirationsteorier?

Angående ditt citat förresten, du kanske bör tillägga att det är från september 2014. http://www.svd.se/storagaren-ola-rollen-fingerprint-maste-vaxa-upp. Mycket har ändrats sen dess.
Att den är från september 2014 är jag mycket väl medveten om och det förändrar inte heller situationen. Rollén sa ju själv i artikeln att han tycker bolaget i sig och deras teknik är intressant. Han har heller inte sagt att "jag säljer när den har stigit x procent" eller "när jag har tjänat y kr".

Varför skulle han sålt nu när det verkar vara trendigt med fingerläsare i mobiltelefoner och flera stororder kommer in på löpande band och skribenter som Zorb vet att det kommer bli flera hundra miljoner, kanske till och med miljarder, i vinster kommande år. Med framtida aktiekurs på flera hundra kronor. Ja, rent ut sagt riktkurs på 1000 kr som man tyckte sig skåda mellan raderna och inläggen (både här och på placera).

Rollén är ingen insynsperson och det har han själv sagt. Men han är VD för ett bolag som värderas till drygt 100 miljarder och har antagligen både bättre utbildning, kunskap och erfarenhet än vad skribenter som Zorb, trust och Grande har. Om Rollén då "överväger vad han gör med sitt innehav" beroende på vad som händer med härvan och sedan säljer, ja då ringer det ju självklart några varningsklockor.

Inte heller ska vi glömma det PMet som togs upp i den andra tråden jag länkade till. Finns här. Försäljningsprognosen låg på 20-40 miljoner enheter. Med dagens pris på 24kr/enhet (eller vad folk nu har kommit fram till) skulle det alltså inneburit en omsättning på 480-960 miljoner kronor. Den totala omsättningen för 2012, 2013 och 2014 tillsammans uppgick till 339,3 miljoner kronor. Falska och uppskruvade PM har kommit genom historien på löpande band och det är endast framtiden som kommer utvisa hur riktiga dagens PM är.
2015-06-17, 09:07
Medlem
zorb89s avatar
Har inte tillgång till datorn men SparkMan håller på att döda sitt eget FB konto, dags att skaffa nytt snart så man inte blir tvungen att tänka på alla dumma inlägg du gjort här.

Inkompetentare människa får man leta. Haha skrämmande.

Rollen:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3884619.ece
http://www.svd.se/rollen-satsar-over-en-kvarts-miljard-i-nytt-sidoprojekt

Gå in på Placera och läs crowhaters inlägg angående försäljningen, rollen är ingen dum person och är garanterat smartare än mig.

Men du är garanterat mindre begåvad.

När vi ligger över 200kr är du borta och då kommer nästa clown.
2015-06-17, 09:37
Medlem
Grandesporross avatar
tråkigt att varannan dag tradingen fortsätter. Köpa in mot eftermiddagen igen...
2015-06-17, 09:48
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
tråkigt att varannan dag tradingen fortsätter. Köpa in mot eftermiddagen igen...
Allt sker inte över en natt. Jag fick tips oktober 2013 och sen dess har jag följt och sedan december 2013 valde jag att satsa fullt ut på bolaget, självklart tradar man i andra aktier när man vet det är inne i en seg tid men nu är det bara sitta lugn så vi har ett värde på bolaget runt 190kr utan framtid inräknad, någon gång ser marknaden det också och då kommer nästa våg likt 65-104kr.

Vet man inte med 99,99% att kursen kommer köras nedåt chansar man inte med sälj även fast att det lockar.
2015-06-17, 10:06
Medlem
Grandesporross avatar
Jag chansar med mindre risk tycker jag, prognosen kom igår, enligt JL ska det inte ske några förändringar som det ser ut nu. Säkrar hellre gårdagens uppgång än att kolla på när de med flit pressar ner kursen. Kommer in innan stänging igen, de kommer fortsätta såhär

Förhoppningvis har jag mer aktier än förut.
2015-06-17, 11:46
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Jag sålde av på 134 idag och hoppas vi kan gå ner så långt som 123 idag.
Jag hade inte sålt av vid de nivåerna. Den brukar puttra vid 121-125 ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in