Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:59
Medlem
Dock inte Arn* som står bakom "användaren" Han har bara lånat "användarens" FB konto till att skriva sina memoarer.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mamman till bröderna sa ju i intervjun att några bröderna hade sett dem dricka kaffe 18:15. Vilket ju har fått tråden att gå i spinn över "vem dricker kaffe i halvstorm" mm.

Tänk om detta bara är en felöversättning. Eller att mamman fattat de bekanta fel eller översatt deras ord fel. Tänk om det var någon såg dem ute när vittnena SJÄLVA satt inne och drack kaffe. Lite svengelskt "When drinking coffee we saw them outside". De bekanta som sagt det måste inte va litauer, de kan va svenskar, thailändare, ryssar. Vad för bekanta kan mamman känna? Deras chef? Grannar?

Och en av deras grannar som bor/bodde i samma byggnad har sagt i en intervju att paret(borde vara äldre brodern & hans fru) var bortresta på söndagen när detta skedde.

Man ska nog inte tro allt för mycket på vad dessa bröders mamma säger på andra sidan "Baltic Sea".
Senast redigerad av Azimut68 2015-06-16 kl. 23:01.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Huvudet på spiken. Polisen vet 90% mer än vad som finns i vetskap här. Allting är bara teorier och spekulationer på FB förutom den information som dags/kvällstidningar gett ut. Tycker också det är starkt av polis/MP att försöka få tag på den riktige GM genom att inte "läcka". Av respekten för Lisa antar jag.

Det där är nog helt rätt, är övertygad att polisen har mycket mycket bra koll på läget och detta tror jag redan dem hade efter enbart några få dagar. Sen att dem vill knyta ihop allt innan resten av världen får infon. Hylla polisen istället!
2015-06-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej men jag tror att rådmän generellt sätt är väldigt kompetenta, och har inte jobbat med någon som jag haft en motsatt uppfattning om. Jag är dock medveten om att skillnaden mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel är stor. Saker och ting kan förändras men det enda jag sagt är att jag tycker det är intressant och att det talar för att åklagaren i vart fall i dagsläget har mer på fötterna än vi vet om han kan få rådmannen att inte ens fundera i 5 minuter på att häkta de misstänkta.

Alltså, detta tjat om hur fort det gick bör ställas mot t.ex.:

Citat:
Efter maratonlånga häktningsförhandlingar i Skaraborgs tingsrätt på tisdagen häktades bröderna på sannolika skäl misstänkta för delaktighet i mord och den 34-åriga kvinnan häktas skäligen misstänkt för skyddande av brottsling.
– När det tar tid brukar det vara att advokaterna käftar emot, säger Leif GW Persson.

Det lär ju gå bra mycket fortare om advokaterna i "maratonlånga förhandlingar" inte fått argumentera som de anser att de behöver göra. Men det får de väl ta igwen under huvudförhandlingen
Senast redigerad av adminulator 2015-06-16 kl. 23:02.
2015-06-16, 23:02
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blechtrommel
Funderar mycket eller ja, något på varför fadern eftersöker henne så tidigt, förstår sedan att han är en kamikaze i svenska militärväsendet. Men fortfarande märkligt att ringa in sina hemliga militärkompisar att leta efter ens förvunna dotter under en timme istället för att åtminstone i början ringa och fråga efter henne via polisen. Hon kanske skulle kunna fått ett allergianfall, blivit påkörd eller whatever, tycker det är märkligt att fadern ringer sina militärpolare, de letar en timme, sen ringer han polisen.
frågan är också varför kopplade man in interpol så snabbt ?
Medlem
Majoriteten här inne verkar just nu tro att "bevisen" "planterades ut" av någon annan GM i närheten av MGM. Rationellt sett kan de ju inte vara så dumma att de slänger grejer på en kringelikrokaväg på väg tillbaka hem till sig själva.

Men de hade knusat telefonen och de spred ut grejerna utmed vägen. De var nog panikslagna och kanske helt enkelt inte hade räknat med Missing People och att de + polisen skulle leta där?

Sen vet jag inte om Leif GW Persson är riktigt nykter. Motsäger sig en del i artiklarna (yppandeförbud från åklagaren för att advokaterna inte ska "djäklas" och i nästa mening att yppandeförbudet är irrationellt).
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blechtrommel
Funderar mycket eller ja, något på varför fadern eftersöker henne så tidigt, förstår sedan att han är en kamikaze i svenska militärväsendet. Men fortfarande märkligt att ringa in sina hemliga militärkompisar att leta efter ens förvunna dotter under en timme istället för att åtminstone i början ringa och fråga efter henne via polisen. Hon kanske skulle kunna fått ett allergianfall, blivit påkörd eller whatever, tycker det är märkligt att fadern ringer sina militärpolare, de letar en timme, sen ringer han polisen.

Det där har jag missat helt. Vad har du för källa på att pappan ringde sina militärpolare först?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Alltså, detta tjat om hur fort det gick bör ställas mot t.ex.:

Det viktiga är inte att förhandlingarna tog så lång tid utan att överläggningen tog så kort tid.
2015-06-16, 23:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Särskilt illa är det när polis/åklagare samtidigt läcker sin version till media.
I våras var de två olika fall med mördade minderåriga i Italien. Ganska tidigt presenterades fakta i TV (public service) och det diskuterades en hel del kring det i olika magasinprogram och "talk shows". Bevis och vittnesmål presenterades och man förhöll sig objektiv, bägge "sidor" kom till tals, respekt visades mot offret. Inga snaskigheter.

Jag har haft svårt för att sånt ska avhandlas offentligt. Men lisafallet känns inte bra: en massa spekulationer, folk som är undrande och MGM försätts med munkavle medan polis och åklagare får visa upp sig.

Får en känsla av förmynderi.
Lite OT, men "antirasismkampanjen" innan valet var också ett utslag av det. Folk - som normalt inte har nåt emot invandring - tilläts inte känna oro över integrationen och fick inte prata om det utan att stämplas som rasister. Det finns fler exempel på en "överhet" som betraktar sitt folk som barn (samtidigt som man funderar på att sänka rösträttsåldern till 16 år...).

MGM satt anhållna. På vilket sätt skulle de har "vunnit" på att info kring kroppens fyndplats, kroppens skick, bevis och ledtrådar mm redovisades? Skulle nån av dem eller nån allierad kunna smyga iväg och förstöra bevis?!?
2015-06-16, 23:03
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej men jag tror att rådmän generellt sätt är väldigt kompetenta, och har inte jobbat med någon som jag haft en motsatt uppfattning om. Jag är dock medveten om att skillnaden mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel är stor. Saker och ting kan förändras men det enda jag sagt är att jag tycker det är intressant och att det talar för att åklagaren i vart fall i dagsläget har mer på fötterna än vi vet om han kan få rådmannen att inte ens fundera i 5 minuter på att häkta de misstänkta.

Jag förstår din hänvisning till "generellt sett", det gör jag sannerligen. Jag förstår även errare humanum est, ergo det är mänskligt att fela.

Huruvida åklagaren har mer på fötterna eller inte är jag inte rådig att uttala mig om - har alldeles för lite insyn i bevisningen som har lagts fram för att jag ska kunna uttala mig mer specifikt om detta.
2015-06-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Att börja gråta mitt under en intervju är något de flesta skulle undvika. Har du möjlighet att länka till intervjun? Verkar som att jag har missat den.

Nu har ju varken obduktion genomförts eller svaren på proverna kommit tillbaka, det finns ingenting som talar för att de INTE har teknisk bevisning. De vill helt enkelt vara på den rätta sidan och låter det ta lite längre.

För övrigt har varken du eller jag någon aning om vad polis och åklagare vet och vilka bevis som finns än det som har sagts i media. Är övertygad om att det har kommit fram saker under utredningens gång som knyter bröderna till LH.

Ingen här på FB har någon som helst insyn i utredningen, då borde man låsa denna tråd som enbart bygger på spekulationer och spekulation. Jag gör som alla andra, säger vad jag tror. Förhoppningsvis vore det skönt om det vore så enkelt att det är bröderna så alla kan få ett avslut och vi får veta vad som hände.

Polisen sa att de vet något som de behåller för sig själva och det kanske tyder på att allt de behöver just nu är nåt så enkelt som att bröderna ska bara kunna bindas till brottet rent tekniskt, redten är klart. Kanske därför det tar lite tid.
2015-06-16, 23:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det där tror jag inte på.

Hon parkerade moppen där redan när hon kom på morgonen. Kompisarna från jobbet skulle hinna till en buss 18.10 (tror jag), Lisa tog på lite tid på sig med handskar och hjälm samt nyckel, ringde pappa och sa nu åker jag(18.23). Säkerligen väl medveten om att pappan "klockade" henne.

Vilket han också gjorde. Tack och lov.

Det handlar inte om att tro eller inte, jag för ett resonemang om vad som är möjligt, realistiskt och inte helt verklighetsfrånvänt. Du säger att du inte tror på ett sådant scenario, kan du inte också i samma veva argumentera och berätta lite om varför du inte tror att det kan vara en förklaring.

Tycker du att det är konstigt att tjejer träffar killar?

18:20 är en tid vi har kommit fram till skulle kunna stämma efter att ha gått igenom tidtabeller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in