Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:42
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpiogirl88
Ser ut som Leif GW är på semester eller är han på rehab ?;-)
Statistiskt sett kan man vara rätt säker på att han befinner sig hemma i sin fåtölj, nedhasad så att ena armhålan vilar mot armstödet. Han är tveksam så här långt:
http://www.expressen.se/gt/gw-persson-tveksam-till-aklagarens-bevis/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Om bröderna behöver litauisk tolk och damen rysk så funderar jag på hur dom kommunicerade hemma?

Dessa anklagelser är ju lite allvrligare än "Har du Bränt äggen"
Medlem
Jag undrar varför det tog nästan 1 timme efter att bröderna blev anhållna tills att kvinnan blir anhållen..
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Yppandeförbud sprider sig som en farsot, och kan snart betraktas som standardförfarande i mer uppmärksammade rättsfall.

Särskilt illa är det när polis/åklagare samtidigt läcker sin version till media.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Passa ditt språk, snorjärs!

Om man respektive hustru talar olika språk i grund och botten men kommunicerar hemma på ett gemsamt språk så borde rimligtvis samma tolk kunna användas.

Kunna ja.. men man vill i ett rättssäkert samhälle förvissa sig om att de förstår och blir förstådda till hundra procent kanske?
2015-06-16, 22:43
Medlem
På livesändningen minns jag mycket väl teknikern som kom ut ur Litauernas hus flera ggr. Han gestikulerade med andra poliser mot fyndplatsen av Lisa. Han bar också ut två papperspåsar till en bil. När han sedan pratade i telefonen så ringde han såklart och berättade för polisledningen vad han hittat i Litauernas boning. Jag funderar fortfarande på om inte dessa herrar kom från verkstaden där man

1. Försökt fundera ut ett sätt att minimera kroppens storlek så den kan flyttas på ett smidigare sätt. Ev hade arbetet med det redan börjat. Men de kanske gav sig innan de ens börjat då de inte klarade av att
dela på en människa. De hade ev en påse med något i som droppades i mötet med Missing People, alt något löst som MP krävde att få se på. Därav tumultet som uppstår.

2. De går till verkstaden för att helt ovetandes hämta verktyg eller något annat och då gör den hemska upptäckten av Lisa. De sätter fart mot huset i vild panik och möter MP på vägen och därav det besynnerliga beteendet. Hysteriska skrik ? Gråt ? Panik ?

Hade de direkt haft en detalj tillhörande Lisa på sig antar jag att bevisen varit mer eller mindre klara. Bortförklaringen av den måste vara omöjlig att få igenom. Ett annat scenario kanske är att de släpat runt henne likt de släpat runt hennes tillhörigheter. Hon kanske har varit på ett antal ställen men blivit flyttad på med olika transportmedel såsom fodervagnar eller andra kärl med hjul, täckt med byggmaterial.

Min tvekan över hela saken är att de travat omkring som jag fattat som om inget hänt. De motsätter sig polisens hämtning av dem och de är framförallt kvar i byn. De är troligtvis inte kapabla att mörka sitt brott. De är som vanligt folk inte tvingade till topsning av DNA men verkar ha gått med på det utan att tveka ( om nu inte polisen hotat med stationen om de inte lämnar DNA )

Nåväl något är de ju involverade i men jag hävdar ännu att jag tror mördaren går lös. Dessa kanske bara skyddat någon av någon besynnerlig anledning. Jag säger nu något underligt. Mördare och annat pack brukar på bild se helt vinda ut i huvet. Dessa ser rätt alldagliga ut, på gränsen till menlösa. Det kanske bara är en känsla jag har som många andra oavsett vad man TROR.
Medlem
Surnisses avatar
Det verkar mer och mer osannolikt att de häktade utfört mordet.
1. Lisa gick ut genom dörren vek av till höger och satte kassen på styret hjälmen på huvudet och nyckeln i mopeden. Längre kom hon inte och måste ha förts bort i denna stund, hon gick ut genom dörren tillsammans med övrig personal. Skulle då någon av bröderna velat visa sig där om han avsåg döda henne ?
2. Att lämna kläder och tillhörigheter utspridda på ett annat område än där kroppen dumpas verkar ju helknasigt, det talar bara för att dessa är planterade an någon. Skulle det vara de häktade som utfört det så hade dom haft gott om tid att städa efter sig.
3. Motiv saknas, att de häktade skulle bli störtkåta och beredda att döda tror jag inte ett skvatt på.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Vet inte om vi sett samma intervju men andra här på FB upplevde samma sak som mig, hon uppvisade ett avvikande beteende. Alla hanterar sorg olika självklart men det där var något annat. Särskilt som de flesta som befann sig på platsen grät eller visade tecken på sorg och bedrövelse.

Hur som helst, efter alla rättsskandaler som varit så vore det sjukt om de fälls utan stark teknisk bevisning. Även om det föreligger så att allt talar mot bröderna så ska inte det räcka för fällande dom.

Påstår inte att de är raketforskare men plantera bevis i sin egen närhet? Så dum är nog ingen. Att de hittat en handske och hållt i den är inte svårt att förstå, alla har kanske någon gång hittat saker och plockat upp det utan att ha tänkt tanken att föremålet kanske har använts när ett brott begåtts.

Ägarinnan av caféet gick ifrån en intervju med Expressen(tror jag det var) på grund av att hon börja gråta och inte ville svara nå mer. Detta var dagen efter hon hade hittats.
2015-06-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Jag undrar varför det tog nästan 1 timme efter att bröderna blev anhållna tills att kvinnan blir anhållen..

Kanske har med tolkandet att göra?
2015-06-16, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Yppandeförbud sprider sig som en farsot, och kan snart betraktas som standardförfarande i mer uppmärksammade rättsfall.

Även Oisin Cantwell är kritisk mot yppandeförbud.

Citat:
Bröderna häktades, mot sitt nekande. Kanske är de skyldiga. Kanske är en av dem en mördare. Kanske är polis och åklagare fel ute. Vi får se.
Advokaterna belades med yppandeförbud. Sådan är vår tid, åklagare kan kalla till presskonferens och berätta valda delar, poliser kan läcka till medier, men advokaterna tillåts inte säga ett dugg.
Därmed skapas en obalans i rapporteringen, det som talar för skuld lyfts fram i tidningar, radio och tv, men den som ska tillvarata den misstänktes rättigheter och peka på omständigheter som tyder på att en person kanske trots allt inte är skyldig tystas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article20978095.ab
2015-06-16, 22:45
Medlem
VEM äger marken där Lisa hittades?
Vem äger Martorp?
2015-06-16, 22:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
När det gäller insamling av bevis är tiden den viktigaste faktorn vid mordutredning. Obduktionen bör vara en sådan sak som sker omgående för att säkra bevis speciellt med tanke på att det är sommar och snart rötmånad så bör kroppen redan varit kraftigt angripen.
Även om en fullständig rapport självklart inte är färdig ännu så bör en preliminär sådan kunnat skakats fram inför häktningsförhandlingarna om det så var ett telefonsamtal mellan åklagare och obducent.
Rättsläkare är notoriskt obenägna till att avge preliminära utlåtanden om inte dödsorsaken är alldeles solklar. De har sin yrkesstolthet och vill inte tvingas till att chansa bara för att förundersökningsledningen har ADHD.

Citat:
Tidpunkt, dödsorsak samt eventuellt sexuellt våld borde polisen om möjligt vetat redan på lördagen.
Nej, det tror jag inte ett ögonblick att de gjorde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in