Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 21:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Som jag skrev tidigare ikväll och nu GW säger:

"Leif GW Persson menar att Lisa Holms kropp borde vara obducerad vid det här laget, och att tidpunkten för hennes död då borde kunna fastställas närmare än till "någon gång mellan den 7-12 juni" vilket står i häktningsbesluten för de misstänkta."

Att inte kunna precisera en dödstidpunkt vid häktningsförhandlingen är svagt, mycket svagt. Tidpunkten är ju mycket viktig för om de misstänka ska ha kunnat utföra brottet eller om de har alibi för brottet. Utan en tid så kan ju i princip vem som av alla som rört sig i området under 5 dagar vara mördaren.
Fast det är å andra sidan naivt av GW att tro att man "borde vara" obducerad första vardagen efter mordet.
Så fungerar det mycket sällan - vilket GW borde veta.
2015-06-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är han full? Trodde GW var en kunnig person. Men detta:

Det är en taktisk åtgärd för då sätter de munkavle på advokaterna så de inte kan börja jävlas. De vet ju massor av saker nu, men det de vet kanske talar till klientens förmån och det vill inte åklagare och polis höra om - så då lägger de på ett yppandeförbud. Mycket märklig åtgärd, säger Leif GW Persson.

Här antyder han ju en enorm rättsskandal. Han antyder att advokaterna fått yttrandeförbud för att känner till saker som talar till MGM fördel??

Lägg till att detta är vad artikelförfattaren (Åsa Asplid) skriver och tolkar, LGW vet hur det fungerar vid sådana utredningar vid grovt brott och massmedialt tryck. Finns flera exempel där det sätts yppandeförbud, senaste bl.a. mordet på lilla tösen Yara i Blekinge.
2015-06-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
handsken i ladan är ju helt uppenbart planterad,
för att avleda och fördröja polisen,
tror inte polisen hittat ett jota i den där ladan förutom den,

Precis vad jag tror. Lisa har aldrig varit i ladan. Hon fördes bort alternativt lurades bort direkt bakom cafeet.
2015-06-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag försöker ju också diskutera tidpunkt, brottsplats och händelseförlopp, men tråden verkar inte intresserad vilket jag tycker är konstigt. Kan bli svårt att fälla dom för mord utan bevis för mord. Lutar starkt åt dråp.
Det kommer, i Expressen stod det att det kunde ta upp till en månad att fastställa dödsorsak
2015-06-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hela den här teorin om utplacering av persedlar i terrängen är ju ganska bisarr. Om en mördare vill göra sig av med bevis är det ju rationellt att elda upp persedlarna, gräva ner dem eller slänga dem på en sopstation långt från hemmet. Inte placera ut dem i närheten av hemmet.

Det är faktiskt bara teorin att en annan person placerat ut persedlar för att skjuta skulden på de nu gipna som är logisk, och den teorin ger jag inte mycket för.

Om de gripna uppehöll sig i närheten av upphittade persedlar kan det möjligen ha berott på att de själva letade efter persedlarna, kanske i ett försök att städa upp en brottsplats. Men knappast på att de placerade ut persedlarna.

Min teori är att de bara dumpade grejerna på väg hem. En körde bilen medan den andre gick igenom BO's saker och sedan kastade ut dem.
Som oftast vid mord, våldtäkt och andra grova brott så är GM berusad. Tror det gäller här också. Mer en impulsgrej där de inte riktigt kunde tänka logiskt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Man letar inte efter katter och det är en efterkonstruktion det här med katten.

Katter är inget djur som man släpper lös och sen behöver gå och hämta. De kommer tillbaka automatiskt.

Eh? Klart man kan leta efter sin katt. Det här med att katter kommer alltid hem är rent skitsnack. Inte sagt att jag tror på att det är så här, i detta fallet. Har för mig det var en granne som berättat att de tog hand om en katt. Men huruvida katten var inne, ute, borta längre tid eller vad har jag ingen aning om.
Medlem
Bouchets avatar
De två männen var tidigt misstänkta och lämnade DNA-prov. Jag TROR att polisen haft ögonen på dessa herrar hela veckan. Jag TROR att polisen har solklara bevis för att det är dessa män som är skyldiga.

Men det är en sak som förbryllar mig väldigt mycket. Varför låter dom moppen stå kvar på platsen?
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hela den här teorin om utplacering av persedlar i terrängen är ju ganska bisarr. Om en mördare vill göra sig av med bevis är det ju rationellt att elda upp persedlarna, gräva ner dem eller slänga dem på en sopstation långt från hemmet. Inte placera ut dem i närheten av hemmet.

Det är faktiskt bara teorin att en annan person placerat ut persedlar för att skjuta skulden på de nu gipna som är logisk, och den teorin ger jag inte mycket för.

Om de gripna uppehöll sig i närheten av upphittade persedlar kan det möjligen ha berott på att de själva letade efter persedlarna, kanske i ett försök att städa upp en brottsplats. Men knappast på att de placerade ut persedlarna.

Nu är väl detta inte en teori utan polisens vittnesmål, att persedlar placerats ut i redan genomletad terräng. Mördaren trodde kanske att man inte skulle leta på samma ställe två gånger?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Delaktighet till mord, låter som åklagaren själv skulle varit osäker när han skrev sin häktningsframställan och inflikade "delaktighet" istället för skyldiga till mord, vagt är bara förnamnet

Är inte det för att Gm inte ska gå fria för att döm skyller på varandra? Antagligen bara 1 av dom som dödat henne även om båda var inblandade
2015-06-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Precis vad jag tror. Lisa har aldrig varit i ladan. Hon fördes bort alternativt lurades bort direkt bakom cafeet.

eller som jag skriver: Gick för att leta efter sin tappade handske.

Då är det mycket troligt att brottplatsen är vid caféingången eller i dess närhet.
Men där spärrades aldrig av och polisen har inte letat bevis där.
Istället höll caféet öppet och ev bevis kan ha förstörts.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Ja jag var kanske lite otydlig. Jag har skrivit förut i tråden att något sådant här eventuellt kan varit den utlösande faktorn för ett gripande i en rad av omständigheter. Dom har ju varit intressanta väldigt tidigt för utredningen då dom nästan omedelbart fick lämna DNA prov, var det va?

Detta med att de tidigt fick lämna DNA-prov har jag enbart läst i en intervju med de misstänktas mamma. Är det någon som har sett den info:n på annat ställe?

Vad de eventuellt har tutat i sin mamma, eller vad mamman säger i intervju med svensk tabloid tycker inte jag räknas i det här läget.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Jag tror det var en olyckshändelse... då kvittar det om de är skötsamma, har jobb och familj...

Fast om det vore en olycka och dessa personer är skyldiga till det. Vore det inte en bra idé att omedelbart rapportera detta till polisen istället för att försöka mörka det?

Olycksteorin känns tyvärr väldigt väldigt långsökt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in