Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 21:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Man letar inte efter katter och det är en efterkonstruktion det här med katten.

Katter är inget djur som man släpper lös och sen behöver gå och hämta. De kommer tillbaka automatiskt.

Det var kanske en innekatt som inte är van vid att vara ute, nej, alla katter kommer inte tillbaks. åtminstone kan de vara borta lång tid. Det utesluter inte att storyn är en efterhandskonstruktion.
Medlem
Stina-Linas avatar
En kanske dum fråga:Kan rätten "höja" misstankegraden för att få möjligheten att häkta en person eller i detta fallet 3?
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
I Elin Krantz fall tog det väl nästan tre veckor innan information släpptes gällande tillvägagångsätt och vidden av misshandel och våldtäkt.
Jag antar att det kommer att ta lika lång tid nu.

Hoppas bara att Polisen har rätt nu och att det inte finns en GM ute i sverige med smak på småflickor.
Tre till fem veckor kommer det ta innan NFC (tid. SKL) är färdiga med analyserna, enligt polisen. Jag såg uppgiften på SvT Text.
2015-06-16, 21:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Och omständigheterna här är sök efter en försvunnen 17årig flicka. Då hade jag backat undan rätt fort om jag sett något föremål, vad som helst. BÅDE för att inte förstöra ev spår på prylen OCH för att skydda mig själv. (Misstag har ju skett förr).

Jag säger inte att jag tar någon i försvar, men inte heller anklagar någon för något,, som vi inte vet några speciella omständigheter kring.
Vill ogärna spekulera, men det är nog bra att titta ur alla vinklar. Det är allt.

Lite så här i grova drag då:
Om det var mitt i en sökinsats där man är uppe i varv över försvinnandet och man som privatperson befinner sig i den direkta periferin, och samtidigt gör det här fyndet i samband med att man kollar runt sina ägor av denna anledning i huvudsak, eller anledning ligger närvarande i sinnet,, då hade jag inte plockat upp eller rört någonting alls.

Sker det däremot i samband med att man är sinnesmässigt i ett helt annat ärende,, då är det inte säkert att man för stunden tänker sig för. Man är klantig och mänsklig.

Som sagt,, omständigheterna är det avgörande kring om detta är ett suspekt beteende.
Dessvärre framgår inte vilka omständigheter som råder fullt ut, mer än att gubben påstår att han samtalade med sina arbetare i anslutning till detta.
Jag förutsätter att polismakten har koll på hur omständigheterna ser ut.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-16 kl. 21:32.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
En kanske dum fråga:Kan rätten "höja" misstankegraden för att få möjligheten att häkta en person eller i detta fallet 3?
Nej, möjligen tvärtom - att de överser med att det inte når upp till kravet riktigt.
Detta är också den första häktningsförhandlingen - framkommer inget starkare till nästa kan de gå på fri fot då.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mamman(har jag för mig, kanske granne) berättar ju om att de har tagit hand om en katt som de var jättemåna om, jag ser inte att det är orimligt att de letade efter katten.

Det var en granne som berättade om katten.
2015-06-16, 21:27
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Handsken har haft en stor central roll för spekulationerna här, men det behöver inte alls betyda att den haft en stor central roll i den riktiga förundersökningen.

Sista fyndet + Anhållan av MGM = hittad kropp på kort tid.

Det är den ekvationen ni ska koncentrera er på.

Sista fyndet är någonting som MP kunde berätta om i telefonen för att poliserna skulle åka och anhålla MGM direkt utan att ens åka till fyndplatsen. Sen åker de direkt och spärrar av ett område och hittar strax kroppen.

Fyndet är alltså något som talar om vart de ska leta samt att det på nåt sätt pekar mot bröderna. Vad? Det får ni gärna spekulera i.

Vill gärna höra om du har någon teori kring det, genuint nyfiken.
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Om de är häktade för delaktighet i mord, vad innebär det? Just delaktighet?
Åklagaren menade att det mest var en fomrulering. Båda är på sannolika skäl misstänkta för att ha mördat Lisa.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var kanske en innekatt som inte är va vid att vara ute, nej, alla katter kommer inte tillbaks. åtminstone kan de vara borta lång tid. Det utesluter inte att storyn är en efterhandskonstruktion.

Mja, känns som lite väl många sammanträffanden. Katter som försvinner, folk som dricker kaffe på verandan exakt tidpunkt för brottet, folk som är ute och fiskar vid rätt tillfälle, hittade handskar osv.

Njae. Jag tror inte på deras oskuld ett dugg.

Motivet har jag dock ingen aning om. Utesluter vagt både ekonomiskt, olycka som gått snett och sexuellt.
2015-06-16, 21:28
Medlem
Citat:
Mycket talar ju för att bröderna tidigare varit ute och spridit ut bevismaterial.

Fick PM från en användare som pratat med folk som gick med MP som sagt att de stött på bröderna vid flera tillfällen när de hävdat att de letat efter sin katt....

Fyndet uppges i PM ha varit flickans jacka.

Vad kan då ha gjort att poliserna agerade så snabbt med att anhålla bröderna?

Min gissning är att de haft jackan i någon typ av påse eller något när de lagt ut den och att de ska ha hållt i en tomme påse när MP såg dem, vilket gjorde att poliserna tyckte det var viktigt att ta dem medans de fortfarande hade den tomma påsen i händerna.

Kan påsen också ha koppling till Marstorp vilket ledde poliserna dit?

Det är absolut inte otroligt att något sådant hänt. Jag tror också att man iaktagit bröderna på en plats, sen går MP dit och gör ett fynd där dom precis befunnit sig och därför struntar polisen i princip i själva fyndet utan anhåller dessa omedelbart istället.
2015-06-16, 21:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Åklagaren menade att det mest var en fomrulering. Båda är på sannolika skäl misstänkta för att ha mördat Lisa.
Åklagaren - ja. Rätten är givetvis av en annan åsikt annars hade de häktat för "mord" precis som åklagaren begärde.
De har valt en öppnare rubricering.
2015-06-16, 21:29
Moderator
OYs avatar
Enligt aftonbladet.se arbetade även tre svenskar på säteriet, dock oklart om det gäller ladan.

Citat;

Förra veckan hittade sönerna en handske i byggnaden där de då arbetade. De hade jobbat på samma ställe sen i januari och nu skulle de byta tak på huset.
– Då hittade en av dem en handske. Det var de två och tre svenskar som arbetade där. De tog upp handsken på det sätt som jag skulle göra om jag hittar något på min gårdsplan. Sen kom den svenska chefen, och han tog också upp handsken, säger mamman.
Handsken blev ett viktigt fynd för polisen eftersom Lisas föräldrar sa att den tillhörde dottern.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20974966.ab

Då blir man ju genast nyfiken på vilka de här tre okända personerna är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in