2015-06-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Bensin som tillåts övergå till gasform kräver ett specifikt förhållande/syre för att självantändning, och då BRINNER det, det detonerar INTE.
Kraften kommer inte heller slita isär en bil på det sättet, kraften tar minsta motståndets väg.
Dessutom är det inget man inte kommer märka sittandes i bilen...
Jag har aldrig påstått att det förhållit sig på ett visst sätt, jag säger bara att det är jävligt korkat att sitta på ett forum och försöka fastslå att det minsann var en bilbomb när det finns en rad anledningar till att saker exploderar, capish?

Gällande självantändning så är det inget jag har påstått, någon kan ha tänt en cigarett eller dylikt, det behövs inte ens öppen låga då en statisk urladdning mer än väl kan räcka.

Bensin i gasform (eller gasol för den delen) kan orsaka mycket våldsamma explosioner även vid mycket god ventilation.

https://www.youtube.com/watch?v=dTPHrFmgdWM
https://www.youtube.com/watch?v=HOOc5kT39ec

och som sagt så är olika typer av gasol inte att leka med
http://www.liveleak.com/view?i=f03_1424818388
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...explosion.html

För övrigt är en explosion och en brand samma sak, rent fysikaliskt, det är förloppet som skiljer mängden energi som frigörs på kort tid som avgör hur våldsamt det blir. Normalt sett skiljer man på detonationer och deflagrationer om explosionshastigheten överstiger ljudet eller ej men det är svårt även för en utbildad observatör att avgöra skillnaden, speciellt i efterhand.

Citat:
Du påstod att en bomb/sprängämne va det minst troliga, vilket är en skrattretande bedömning av situationen.
Nej då läser du inlägget som fan läser bibeln. Att det skulle röra sig om en bilbomb som någon annan placerat är inte särskilt troligt sett till tidsförloppet som förflutit under dagen, att de själva skulle dragit av en sprängladdning eller förvarat en apterad dylik är inte heller särskilt troligt (om de inte var otroligt korkade).
Däremot har jag aldrig påstått att det inte kan ha varit sprängämnen inblandade, en granat eller annan typ av sprängladdning nämner jag ju i samma inlägg (men det kanske du inte läste?) men sådana tenderar inte att detonera av sig själva heller.

Citat:
Dynamit slutade att tillverkas och användas kommersiellt på 70-talet..
I sverige ja men inte i utlandet vilket oavsett är ovidkommande då uttrycket var avsett för att inte skapa förvirring då uttryck som H6, Kimanol, Hexotol, Donorit osv för det första är obegripligt ordbajseri för de flesta och för det andra helt spekulativt.
Citera
2015-06-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Det uttalandet säger ingenting om det rör sig om en bomb eller inte. Bara att de just nu inte arbetar efter teorin att någon utifrån skulle ha placerat bomben i bilen. Citatet utesluter alltså inte att det kan ha varit någon i bilen som ägde bomben och att den sprängdes av misstag. Det scenariot rubriceras inte som mord.

Det skulle nog snarare rubricerats som allmänfarlig ödeläggelse, dråp eller vållande. Att det just benämns som brott mot lag om brandfarliga och explosiva varor antyder att man inte tror att det var en riktigt bomb. Men å andra sidan så säger man sig ju inte veta "vad" som exploderat så allt är ju möjligt i nuläget.
Citera
2015-06-16, 20:29
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
De hade säkert stortrivts i staden, tyvärr Typiska "goa gubbar" som GBG numera är.. Fy fan vad äckligt fula de är: http://bilder.bild.de/fotos-skaliert...5,c=0.bild.jpg

Ha ha håller med. Snacka om missanpassade och att de fick fel sorts välling som liten.
Citera
2015-06-16, 20:32
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatesparken
En sak som stör mig så jävla mycket är att när en Lisa 17 försvinner då sörjer hela sverige. Men när ett barn och 3 andra människor sprängs till döds då är de fan ingen som bryr sig. Media verkar tysta denna händelse så mycket som möjligt och det gör en riktigt förbannad.

Kolla bara hur mycket resurser dom använde just på de fallet närfan ska dom göra likadant på detta fall?

Militär
Missing people
Polis
Helikoptrar, hundar m.m

Finns inget samhällsansvar i detta fallet. Kriminella som själva valt att inte tillhöra samhället utan stå utanför. Varför skulle vi hjälpa till?
Citera
2015-06-16, 20:41
Medlem
infidels avatar
Jag tror inte det var en gas/luftblandning som exploderade, det är för lite massa (och därmed total energi) i en kupebunden sådan för att förvandla bilen till den skrothög den blev. Då hade rutorna och några dörrar rykt men taket med mer suttit kvar. Bilen är ju totalt söndertrasad, det finns inte mycket struktur kvar. Dessutom hade det luktat.
Citera
2015-06-16, 20:48
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jag tror inte det var en gas/luftblandning som exploderade, det är för lite massa (och därmed total energi) i en kupebunden sådan för att förvandla bilen till den skrothög den blev. Då hade rutorna och några dörrar rykt men taket med mer suttit kvar. Bilen är ju totalt söndertrasad, det finns inte mycket struktur kvar. Dessutom hade det luktat.

Ja detta är självklart den logiska slutledningen, men alla härinne är inte det.
Citera
2015-06-16, 21:11
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag har aldrig påstått att det förhållit sig på ett visst sätt, jag säger bara att det är jävligt korkat att sitta på ett forum och försöka fastslå att det minsann var en bilbomb när det finns en rad anledningar till att saker exploderar, capish?

Du verkar inte kunna första vad du själv skriver, såhär lät det först.

Citat:
Det kan vara en gasolgrill, en jeepdunk eller soppatank till båten som stått och läckt eller i sista hand en faktisk sprängladdning.

Av orsaker till explosionen finner du jeepdunk, bensintank, gasoltub MER troliga än en sprängladdning.

Och det i sig visar att du inte har någon som helst koll.

Ett tips, Det stavas capisce, kan vara bra att veta så du inte framstår som en större idiot än du är nästa gång.

Citat:
Gällande självantändning så är det inget jag har påstått, någon kan ha tänt en cigarett eller dylikt, det behövs inte ens öppen låga då en statisk urladdning mer än väl kan räcka.

Bensin i gasform (eller gasol för den delen) kan orsaka mycket våldsamma explosioner även vid mycket god ventilation.

https://www.youtube.com/watch?v=dTPHrFmgdWM
https://www.youtube.com/watch?v=HOOc5kT39ec

och som sagt så är olika typer av gasol inte att leka med
http://www.liveleak.com/view?i=f03_1424818388
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...explosion.html

Tack för att du bekräftar det jag skriver.

Bensin i kvantiteterna vi pratar om har INTE styrka nog totaldemolera en bil även om någon bokstavligen dränkte insidan och alla innuti, har du svårt att förstå?

Båten med ett tak gjord av papp och trä
en ved hög dränkt i bensin

Vad är din poäng? ja bensin kan brinna snabbt, vilket jag skrev.

Citat:
För övrigt är en explosion och en brand samma sak, rent fysikaliskt, det är förloppet som skiljer mängden energi som frigörs på kort tid som avgör hur våldsamt det blir. Normalt sett skiljer man på detonationer och deflagrationer om explosionshastigheten överstiger ljudet eller ej men det är svårt även för en utbildad observatör att avgöra skillnaden, speciellt i efterhand.

Genom olika analyser av bilvracket så kommer restmaterial av den kemiska reaktionen hittas och det kommer påvisa exakt vilka ämnen som briserade.
Vidare kan man göra en bedömning av vilka slags krafter som varit inblandade, baserat på metall förvridningar osv.
Kommer inte vara någon förvirring om vad som hänt i slutet.

Citat:
Nej då läser du inlägget som fan läser bibeln. Att det skulle röra sig om en bilbomb som någon annan placerat är inte särskilt troligt sett till tidsförloppet som förflutit under dagen, att de själva skulle dragit av en sprängladdning eller förvarat en apterad dylik är inte heller särskilt troligt (om de inte var otroligt korkade).

Igen:

Citat:
Det kan vara en gasolgrill, en jeepdunk eller soppatank till båten som stått och läckt eller i sista hand en faktisk sprängladdning.

Du skriver tydligt vad du tror.

Som sagt, du finner det troligare att gängmedlemmar inblandade i ett krig, killar som är jagade med måltavlor i pannorna och som själva är ute efter ha kål på andra, ska på nått sätt vara med om en OMÖJLIG fysiskt sett explosion orsakad av flyktig bensin eller läckande gas.

Citat:
Däremot har jag aldrig påstått att det inte kan ha varit sprängämnen inblandade, en granat eller annan typ av sprängladdning nämner jag ju i samma inlägg (men det kanske du inte läste?) men sådana tenderar inte att detonera av sig själva heller.

Jo det läste jag men du satte det alternativet sist, när ALLT vi vet påpekar mot motsatsen.

Citat:
I sverige ja men inte i utlandet vilket oavsett är ovidkommande då uttrycket var avsett för att inte skapa förvirring då uttryck som H6, Kimanol, Hexotol, Donorit osv för det första är obegripligt ordbajseri för de flesta och för det andra helt spekulativt.

Nej i större delen av värden.

Inte skapa förvirring? "ok"
Senast redigerad av shponglad 2015-06-16 kl. 21:30.
Citera
2015-06-16, 21:12
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Det skulle nog snarare rubricerats som allmänfarlig ödeläggelse, dråp eller vållande. Att det just benämns som brott mot lag om brandfarliga och explosiva varor antyder att man inte tror att det var en riktigt bomb. Men å andra sidan så säger man sig ju inte veta "vad" som exploderat så allt är ju möjligt i nuläget.

Nja... Tittar vi på bilderna så ser vi att det är hög energi och hyffsat snabbt, 5000 m/s troligen. Arosolblandning blir svårt med det lilla kupé utrymmet. Det verkar inte mycket svett vilket talar för en mycket snabb förbränning.

Att initiera en sådan laddning kräver en god sprängkapseln som troligen är fabriktillverkad även troligen eltändning. Min högst personliga uppfattning är att laddningen var apterade och de inte räknat med induktions strömmar från radiovåger eller trafikövervakning. Kapselns poler kan ha varit i "luften" och kablarnas längd av misstag avstämda för att induktion av ström.

Att polisen inte går ut med info är nog för de vill inte röja vad de vet. I värsta fall skulle laddningen kunna vara "importerad" via Mellanöstern vilket säkert får lagensväktare att bli nervösa.

Detta är ingen sanningen kanske bara sannolikhet.
Senast redigerad av Ulvhamn 2015-06-16 kl. 21:15.
Citera
2015-06-16, 21:47
Medlem
När tror ni polisen kan berätta vad det var som hände egentligen.
Denna vecka , om nån vecka eller om nån månad eller aldrig ?
Citera
2015-06-16, 22:08
Medlem
Om det nu vore en bomb placerad utifrån, är det då omöjligt att det är en gammal "kvicksilver i rör"-metod a la Nordirland som är på tapeten?
Tänker eftersom bilen väl befann sig i en inbromsning.
Citera
2015-06-16, 22:17
Medlem
Men va bilen gas driven s k BI FUEL??
Citera
2015-06-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexagesima
Men va bilen gas driven s k BI FUEL??

Nej och det spelar ingen roll. Du får inte dessa explosioner i en gasbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in