Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 20:44
Bannlyst
Vi ska nog inte haka upp oss på att bröderna inte har ett graverande brottsregister, minns Anders Eklund som ex. han var inte direkt känd hos polisen innan Engla-fallet, sen erkände han mordet på Pernilla Herngren, och vad man tror ligger han även bakom Jasminas försvinnande i sävsjö, enl loggböcker ......och vi bör ta vad mamman säger borta i Lituaen med en nypa salt
2015-06-16, 20:44
Medlem
Sweederssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad vet man om Arnes medarbetare. Det har ju uppenbarligen funnits någon med honom förutom bröderna när handsken hittas. Vem är han?

Kommer inte ihåg namnet men Arne nämnde det i intervjun som finns länkat nånstans i den här höstacken. Både för- och efternamn (vilket kändes lite krystat) på en medarbetare/anställd.
2015-06-16, 20:45
Medlem
Verkar som MGM befunnit sig i närheten av fyndplatsen för BO
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/81295

Detta var vad jag eftersökte.
Dock anhölls de i sitt hem.
2015-06-16, 20:45
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Dentist
Börjar tänka på att den riktiga mördaren/mördarna är fortfarande ute på fri fot....

Ja, det är en jävligt jobbig tanke.
2015-06-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Alltså det starkaste beviset mot bröderna är ju VART kroppen hittades. Hittades den inne i lada så är det bara några få som har tillgång till den och har lokalkännedom att veta hur man gömmer en sak där osv.

Annars sas det i början att 99% av de som passerar vägen vid cafeét är turister och då skulle det kunna vara nån random anders eklund typ om kroppen aldrig hittades.

Men eftersom man hittade den relativt snabbt och på en plats som endast går att komma åt för ett visst antal personer så tror jag detta är väldigt avgörande gällande att de häktades "på sannolika skäl".

Håller med. Skulle nu utredarna få en DNA-träff så är det ju klappat och klart. Mardrömmen för utredarna är om de nu hittar DNA och den inte stämmer överens med MGM. Då är det tillbaka till ruta ett.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Var då f-n.. ingen som orkade läsa detta?

Tar den korta varianten då:

det kan som sagt finnas massor med andra förklaringar och varianter som "tråden" (och polisen?) helt förkastar enbart pga en enda detalj: Handskens fyndplats. Den är helt enkelt alltför central i varenda teori och det funkar liksom inte att hänga upp ett helt mordfall på en handske (som dessutom ev inte ens är Lisas - är ju bara en teori som ännu bara bekräftats av hennes föräldrar, men kan ju vara massor av tjejer som har liknande handskar.. inte f-n ser jag skillnad på en svart damhandske och en svart damhandske i alla fall.. alla ser ju likadana ut..)

Du glömde nämna katten som hade tagit handsken.

Din teori är fullständigt värdelös och du har ingen aning om hur central handsken varit i utredningen.

Notera att kroppen hittades snabbt efter sista fyndet och att polisen åkte till en plats där de direkt mer eller mindre hittade kroppen strax efter att bröderna anhållits.

Det fyndet måste vara kopplat till en plats (verkstaden) som kopplades till bröderna och att lägga ihop dessa två gjorde att de kunde hitta kroppen på nolltid.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Jag förstår hur du tänker. Men om vi försöker att tänka oss in i hur det var den här tidpunkten. Hela området kammades igenom, det var frivilliga/poliser/polisbilar i varenda knut. Journalister, TV. Det knackades dörr, om och om igen. Ingen kunde ana uppståndelsen som blev. Poliserna hade redan dag ett eller två, osäker- pratat med bröderna och tagit DNA och gjort dem jävligt nervösa. Det enda de i panik kunde göra var att sprida hennes saker för att distrahera. De har säkerligen flyttat kroppen. Men hur skulle de kunna flytta den säkert ut ur området när det kryllade av observanter av alla de slag?
Plus att det hela drog i gång väldigt snabbt pga av en orolig far gjorde nog att bröderna blev en mer stressade 18:23 hör hon av sig men kommer inte hem kl 20:00 är det fullt pådrag !!
2015-06-16, 20:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Du skrev samma sak igår.
Jag har för mig att jag läste någonstans att det hemska de hittade inte hade med utredningen att göra.. eller minns jag fel blev osäker nu?

Kanske inte hade med utredningen att göra, men de tre häktade kan ha placerat något ben eller vad som helst som inte hade med Lisa att göra. Att de gjort detta för att riktaa blickarna åt annat håll. Det viktiga med fyndet är att MP fattar att de tre placerat föremålet där... Min teori

De har inte talat, men polisen hittade liket inom 2-3 timmar efter gripandet. Det tolkar jag som att när dessa tre misstänktes kopplades det samman med att två män setts vid en verkstad. Polisen sökte då runt där och fann Lisa.
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Det kan vara lämpligt att kolla upp hans medarbetare också. Någon som har koll på området är garanterat skyldig.

Det lär polisen göra, helt givet. Kroppen var väl så vitt det kommit fram gömd inne i bondgården nära Martorp, så det bör ju ha varit någon som har tillgång till den platsen.
Medlem
Sweederssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweedersson
Kommer inte ihåg namnet men Arne nämnde det i intervjun som finns länkat nånstans i den här höstacken. Både för- och efternamn (vilket kändes lite krystat) på en medarbetare/anställd.

Hittade länken:

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mark%C3%A4garen-ber%C3%A4ttar-var-med-och-hittade-handsken-3185133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Så du hade valt att sprida ut tillhörigheter istället för att flytta en död människa som man mördat ligga 100 meter från där man bor. Det går inte ihop

Det är ju just själva grejen. Du har Bundespolizie, ylande schäfrar, MP + halva Sveriges journalistkår i faggorna. Du kan inte flytta liket under dessa omständigheter. Därför är det troligt att de sprider ut
spår som leder bort från själva området där kroppen finns. De kan röra sig där fynden hittats utan att väcka, åtminstone, speciella misstankar eftersom de bor nära. De måste ju trots allt få röra sig lite.
Medlem
Stina-Linas avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6191865

Alltihop verkar vagt och osäkert.Man hade ingen tolk närvarande från början utom via telefon och sen körde tolken vilse.Hur i h-sicke kan man som rättsinstans missa att kalla in en tolk?

Sen kan ju faktiskt om jag nu ska spekulera att anledningen till att den äldre mannen var det väl "inte visade några känslor" vara att han inte förstår svenska?

Jag har funderat och funderat över om polisen helt enkelt har hittat "en snabb lösning" det verkar vara en knepig situation överlag. Hasse Aro kommenterade infon i veckan med att man är så tysta om allting från utredarnas håll och samtidigt spekuleras det vilt.Fört ingen info lämnas ju ut det är mest gissningar.

Jag tvivlar på att de här tre är skyldiga,jag säger inte att de inte är det.Men inte heller att de är det. Men varför skulle de stanna kvar på platsen när de visste att polisen var ute efter en GM och en av dem eller båda var det? Och varför så enögt bara inríkta sej på tre personer.

Mej förefaller det underligt alltihopa.Bevis vill man inte tala om.

Journalisterna jag fattar inte att man kan bete sej som de gjort...................med dygnetruntbevakning av allt som pågår .Hur många falska spår och strunt-tips och tips kommer in via dem

Att man av utredningstekniska skäl inte lämnar ut alltför mycket det förstår jag,men detta verkar mycket underligt
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-06-16 kl. 20:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in