Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 20:01
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Motiv, tillfälle och mordvapen är ju något som måste komma fram.

Tycker inte något troligt motiv kommit fram trots alla inlägg i den här tråden.

Tillfälle känns något krystat. Det är ett mycket kort och ont om tid mellan caféet stängs och tills pappan dyker upp på stället. Skulle bil ha använts för att transportera BO så är det stor risk att någon längs vägen sett denna och kunnat komma med uppgifter om detta.

Problemet för de häktade nu är att mycket av sådan bevisning som normalt brukar användas för att fälla personer för mord i Sverige kommer att fungera mot dessa.

1. Mobiler och deras uppkoppling mot master. Personerna bor mitt i området och har anledning att röra sig mellan dessa adresser då de jobbar där. En teknisk bevisning som alltså inte säger något egentligen.

2. Dna och fingeravtryck från personerna kommer finnas överallt. De har bott och jobbat på gården under flera år? och därmed efterlämnat spår på i princip allt. De har tagit i verktyg, maskiner, dörrar m.m. En mördare som använder handskar och inte efterlämnar egna spår kommer då vara "osynlig" medan allt pekar mot de häktade.

3. Misstänkta rörelser eller beteenden? Hur skulle ni själva reagera om hundratals journalister, stadsbor med detektivdrömmar och poliser börjar ränna runt på de områden ni bor och jobbar?
Själv skulle jag vara mycket nyfiken och dels kolla vad de håller på med men även misstänksam och beskyddande av mark och byggnader. Lägg till det svårigheter med språket och det är upplagt för grova missförstånd.

Vad sägs om våldtäkt och mord. Vad sägs om dna på och i BO?
Mao klassiskt brott, klassisk bevisning.
2015-06-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Antagligen inte så mycket då de väl så vitt jag förstår inte haft så mycket med poisen att göra tidigare. Den ena hade väl blivit anklagad för att sno nån tv på sitt tidigare jobb men det verkade ju vara allt?

Sen är det ju så att bara för att man inte åkt fast tidigare behöver ju inte det betyda att man är snövit.
2015-06-16, 20:02
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Alla ni som pratarbom teknisk bevisning inte finns , jobbar ni med utredningen eller? Ursäkta mitt språk men vafan vet ni om det? Inte ett skit. Är den rättsmedicinska obduktionen klar tex?

Ja vad vet du om denna tråden? Inte ett skit. Svaret på din fråga är inte allt för svårt att hitta.

OnT:
Känns som att fallet går åt rätt riktning, till slut kommer någon erkänna tror jag.
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Får man fråga hur du upplevde dem tre misstänkta? Tänkte på deras kroppsspråk, om de var nervösa osv. Tack på förhand.

Förlåt, jag var kanske otydlig. Vi var många läsare som satt i realtid och följde Expressens liverapportering med chattfunktion, när häktningsförhandlingarna pågick. Reportrarna fick frågan om hur de upplevdes och uppträdde, och den yngre brodern verkade mest samlad och lugn av dem alla, även om alla var det. Kvinnan beskrevs som nedstämd och tung. Men ingen av dem var känslosamma, utan samlade och avslappnade. Äldre brodern hade kort skägg, och var tillbakalutad. Både bröderna var klädda helt i svart. De fördes in i rättssalen var och en för sig, de var där aldrig samtidigt. Alla hade olika tolkar. Den första, yngsta brodern, hade sin tolk via telefon. De pratade väldigt lite själva, deras företrädare talade i deras ställe.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det cirkulerade en uppgift om att någon hade sett de två häktade männen och den häktade kvinnan fika i trädgården vid 18.15.
Stämmer den uppgiften så lär de knappast ha med något försvinnande att göra .. om nu inte Lisa gått till dem - men det känns ologiskt.
De bodde en kilometer bort och hade bil. LH kan ha varit kvar vid cafeterian 18.25. Om sedan tidsangivelsen är "kvart över sex" så finns det några möjliga minuter ytterligare.

Men uppgiften kan vara felaktig, helt felaktig eller felaktig av misstag, så att de var en annan dag eller kvart över fem eller något liknande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Alla ni som pratarbom teknisk bevisning inte finns , jobbar ni med utredningen eller? Ursäkta mitt språk men vafan vet ni om det? Inte ett skit. Är den rättsmedicinska obduktionen klar tex?

förhoppningsvis finns där en del, men:

10:51
Åklagaren Lars-Göran Wennerholm till Aftonbladet:

– Vi har inte fått några bindande tekniska bevis.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Fisket kl 19:30 var på fredagen enligt mamman. Precis innan gripandet. Du blandar ihop.

Om det var precis innan gripandet, stämmer det med uppgiften att de tillsammans uppträdde skumt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Enligt mamman, ja.
Vad är det som säger att det är sant?
Sen kan det ju vara så att dessa personer inte är namngivna och då faller ju det hela.
ÄR de namngivna så kan de ha dementerat uppgifterna. Detta vet vi ju ingenting om.
Alltså, kan du inte dra någon som helst slutsats i skuldfrågan om detta.

En av bröderna ska ha sagt att han hoppas inte att de blir misstänkta pga av att de är litauer.
Öh, varför skulle han överhuvudtaget ens tänka i de banorna att han skulle bli misstänkt????
Om ett mord begås i min närhet när jag är på semester i ett annat land så skulle jag aldrig ens komma på tanken att tro att jag skulle bli misstänkt bara för att jag inte är därifrån. För mig låter detta som en kommande ursäkt. Dvs att OM han skulle komma att bli misstänkt så drar man fram rasistkortet och tror att man ska kunna komma undan med det. Om man sen blir fälld för brottet kan man sen resten av livet ursäkta sig med att man är oskyldigt dömd pga rasism.

Att det inte finns någon teknisk bevisning (än) betyder ju ingenting. Vi vet ingenting om vad polisen vet i övrigt. Det kan finnas många vittnesmål som sätter bröderna på plats vid olika tidpunkter, eller bilen tex. De kanske har blånekat. Tror du att polis, åklagare och domstolar då lyssnar till vittnena eller till bröderna? Men, från början så kunde de inget göra då det inte gick att få ihop vittnenas uppgifter med något handfast. Tydligen gjorde det det under fredagskvällen då de blev intagna på förhör. Om de då tex hävdar att de suttit i trädgården och fikat kl 18.15 och flera vittnen sagt att de sett dem på annat håll DÅ får polisen orsak att kolla lite närmare på dem och något mindre eller större bindande kommer fram och de kan därmed anhållas.

Alltså, man blir ju rädd när man läser här. Så många som sitter och skriver saker där det klart framgår att de tror att allt som står här är det som gäller. Fatta att polisen har en jäkla massa information/saker att gå på som vi inte har en aning om. Tack och lov att vår polismyndighet har några fler hjärnceller än ett flertal här.

Snack om vad Missing People sysslat med tex. Att de skulle ha brutit upp dörr och där hittat nåt (som jag läste i natt). Kan av egen erfarenhet säga att de gör halt DIREKT när nåt inträffar/hittas och tillkallar polis. Skulle någon ens antyda något sådant så hade de åkt ut ur kedjan med en fart som heter duga.

Snälla, TÄNK ett varv till innan ni skriver!

Well put!
Att mamman säger som hon säger är ju ganska uppenbart, vem hade inte sagt så?
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Fisket kl 19:30 var på fredagen enligt mamman. Precis innan gripandet. Du blandar ihop.

Ja, precis. Det där med fiskandet hände väl samma kväll de blev gripna. Den kväll Lisa försvann blåste det så mycket att fiska var otänkbart.
2015-06-16, 20:03
Medlem
Citat:
Det där är väl något som är helt otroligt meningslös information. Hur människor reagerar i deras situation är ju helt individuellt och för att ens fundera på att "tolka" sådant på något sätt så bör man ju ha statistik över hur personen i fråga brukar reagera inför uppkomna hot/problem tidigare.

En person kan ju tex bryta ihop och börja gråta både som skyldig och oskyldig men av två helt olika anledningar.
Tror du missade poängen!
2015-06-16, 20:03
Medlem
Mamman vill såklart skydda sina sönder och gjorde allt hon kunde i den intervjun i expressen, men när jag läste det om fikat 18:15 så var det en så uppenbar lögn så det gjorde att jag tror de är skyldiga för det är ett desperat försök till alibi.

Men stämmer det så hoppas jag de hade rejäla kläder, mössa och vantar på sig för att få för sig att dricka kaffe och fika ute för här i Lidköpingstrakten förra söndag kväll var det rejält blåsigt och kallt..!!
2015-06-16, 20:04
Medlem
Citat:
Det där är väl något som är helt otroligt meningslös information. Hur människor reagerar i deras situation är ju helt individuellt och för att ens fundera på att "tolka" sådant på något sätt så bör man ju ha statistik över hur personen i fråga brukar reagera inför uppkomna hot/problem tidigare.

En person kan ju tex bryta ihop och börja gråta både som skyldig och oskyldig men av två helt olika anledningar.

Du kunde helt enkelt bara författa att du tycker det är individuellt. Vi har olika uppfattningar och åsikter, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in