Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micronew
Till att börja med så är väl benämningen "skäligen misstänkt för delaktighet i mord" endast en juridisk term för att beskriva vad de är misstänkta för utan att antyda de är skyldiga. Det här är bara en häktningsförhandling, ingen huvudförhandling. Åklagaren vill invänta svar på den tekniska bevisningen innan han bestämmer sig för om och i så fall vad för åtal han ska väcka.

Tingsrätten tar endast upp de åtalspunkter som åklagaren väcker och skulle de va felaktiga åtal och bevisning inte räcker så kan de misstänkta gå fria trots att de skulle komma fram att de skyldiga för något annat som det inte finns något åtal om.

Har även en fundering på varför kvinnan endast misstänks för skyddande av brottsling. Om hon endast bor i samma hus så är det väl svårt att misstänka henne för skyddande av brottsling? Kan det ha varit så att Missing People såg kvinnan hålla utkik på något sätt? Medan männen utförde, vad de nu gjorde, som såg misstänkt ut. Kvinnan ser Missing People och försöker signalera till männen och Missing People backar av och kontaktar polisen.
Jag har svårt att komma på andra teorier om varför kvinnan är misstänkt för skydd av brottsling men inte misstänkt för mordet. Om det nu inte framkommit andra saker i förhören på kvällen/natten fredag den 12:e. Eftersom det i det läget inte funnits någon teknisk bevisning som kan säga vem som har gjort vad.

De kan ju haft saker i huset som hade kopplingar till Lisa och att kvinnan därför borde känt till något om vad som hänt.
2015-06-16, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag håller med. Det är en väldig märklig "slump" att de skulle ha blivit så tydligt observerade sitta och dricka kaffe precis kl 18:15. Det var ju bra att de inte sa 18:23 iallafall.....

De hade enkelt kunnat vara på fri fot nu, genom att berätta detta för polisen också, polisen kollar upp uppgiften och om de hittar trovärdiga vittnen som kan bekräfta detta så har bröderna alibi. Men de är kvar häktade på sannolika skäl ==> mamman eller bröderna tokljuger.

En mamma vill givetvis skydda sina barn.......varför skulle dom sitta och dricka kaffe ute ifall det
nu som det rapporterats ha varit halv storm ute vid tillfället, tror inte en sekund på den uppgiften, tror vi har rätt gärningsmän
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Efter att ha läst hela tråden, följt media och bildat mig en egen uppfattning så är min teori att polisen är fel ute. Jag tror inte dessa bröder har ett dugg med mordet att göra. Däremot kan dom ha sett saker som utredarna ej berättar om till media.

Tror fortfarande att den/de skyldiga finns där ute nånstans och att Lisa kände/visste vilka han/hon/de var.

Att bröderna och kvinnan nu är häktade betyder inget. Det kommer ej räcka/hålla för framtida rättegång.

Tror fler delar min uppfattning, och som sagt, jag grundar mina teorier på trådens innehåll samt vad jag hört och sett via media.

Om jag har rätt? Inte en jävla aning. Jag är en amatör och lekman som gissar vilt.

1. Jo det betyder en hel del att männen nu häktats på den starkare misstankegraden

2. Hur kan du uttala dig om att det ej kommer hålla i rätten då du inte har en aning om vad åklagaren har för bevisning och inte heller har en aning om vad som just nu finns på analys och vad dessa svar kommer ge?

Förklara hur du tänker!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, om någon sett dem fika vid sitt hus vid 18-tiden så talar det emot att de skulle vara skyldiga till bortförandet.

Enligt mamman, ja.
Vad är det som säger att det är sant?
Sen kan det ju vara så att dessa personer inte är namngivna och då faller ju det hela.
ÄR de namngivna så kan de ha dementerat uppgifterna. Detta vet vi ju ingenting om.
Alltså, kan du inte dra någon som helst slutsats i skuldfrågan om detta.

En av bröderna ska ha sagt att han hoppas inte att de blir misstänkta pga av att de är litauer.
Öh, varför skulle han överhuvudtaget ens tänka i de banorna att han skulle bli misstänkt????
Om ett mord begås i min närhet när jag är på semester i ett annat land så skulle jag aldrig ens komma på tanken att tro att jag skulle bli misstänkt bara för att jag inte är därifrån. För mig låter detta som en kommande ursäkt. Dvs att OM han skulle komma att bli misstänkt så drar man fram rasistkortet och tror att man ska kunna komma undan med det. Om man sen blir fälld för brottet kan man sen resten av livet ursäkta sig med att man är oskyldigt dömd pga rasism.

Att det inte finns någon teknisk bevisning (än) betyder ju ingenting. Vi vet ingenting om vad polisen vet i övrigt. Det kan finnas många vittnesmål som sätter bröderna på plats vid olika tidpunkter, eller bilen tex. De kanske har blånekat. Tror du att polis, åklagare och domstolar då lyssnar till vittnena eller till bröderna? Men, från början så kunde de inget göra då det inte gick att få ihop vittnenas uppgifter med något handfast. Tydligen gjorde det det under fredagskvällen då de blev intagna på förhör. Om de då tex hävdar att de suttit i trädgården och fikat kl 18.15 och flera vittnen sagt att de sett dem på annat håll DÅ får polisen orsak att kolla lite närmare på dem och något mindre eller större bindande kommer fram och de kan därmed anhållas.

Alltså, man blir ju rädd när man läser här. Så många som sitter och skriver saker där det klart framgår att de tror att allt som står här är det som gäller. Fatta att polisen har en jäkla massa information/saker att gå på som vi inte har en aning om. Tack och lov att vår polismyndighet har några fler hjärnceller än ett flertal här.

Snack om vad Missing People sysslat med tex. Att de skulle ha brutit upp dörr och där hittat nåt (som jag läste i natt). Kan av egen erfarenhet säga att de gör halt DIREKT när nåt inträffar/hittas och tillkallar polis. Skulle någon ens antyda något sådant så hade de åkt ut ur kedjan med en fart som heter duga.

Snälla, TÄNK ett varv till innan ni skriver!
2015-06-16, 19:51
Medlem
Citat:
Nej, för delaktighet.
Nej igen. Båda är häktade på precis samma grunder på precis samma sannolikhetsgrad. Det går icke att använda missförstånd eller olyckliga formuleringar till att postulera någon skillnad i misstankegrad.

Edit: Vid närmare eftertanke, det är kanske vad du menar? Man lämnar tråden i tio minuter och vips har dussintalet sidor skapats, företrädesvis med trams. Inte lätt att hålla styr på pågående, nyss avslutad och precis påbörjad diskussion...
Senast redigerad av DjILY 2015-06-16 kl. 20:01.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Att misstankegraden inte ändrades på kärringen tyder väl på att hon har sjungit ut i förhören.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Varför måste vi bekosta allt detta varför går det inte utlämna dem direkt

Så du vill att myndigheter ska få göra lite som de vill? Skita i rättssäkerhet och annat
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
1. Jo det betyder en hel del att männen nu häktats på den starkare misstankegraden

2. Hur kan du uttala dig om att det ej kommer hålla i rätten då du inte har en aning om vad åklagaren har för bevisning och inte heller har en aning om vad som just nu finns på analys och vad dessa svar kommer ge?

Förklara hur du tänker!
Just nu vet vi att de saknar teknisk bevisning - vilket gör att det som ligger emot dem idag inte skulle hålla i rätten.
2015-06-16, 19:52
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Nej, om någon sett dem fika vid sitt hus vid 18-tiden så talar det emot att de skulle vara skyldiga till bortförandet.

Det är väl ingen som har sett det utan det är deras mor som sitter i ett annat land som påstår det.
2015-06-16, 19:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag håller med. Det är en väldig märklig "slump" att de skulle ha blivit så tydligt observerade sitta och dricka kaffe precis kl 18:15. Det var ju bra att de inte sa 18:23 iallafall.....

De hade enkelt kunnat vara på fri fot nu, genom att berätta detta för polisen också, polisen kollar upp uppgiften och om de hittar trovärdiga vittnen som kan bekräfta detta så har bröderna alibi. Men de är kvar häktade på sannolika skäl ==> mamman eller bröderna tokljuger.

Känns som något ur en deckare av Agatha Christie. Någon ses av någon annan en viss tidpunkt som gör att den personen har ett alibi. Sen visar det sig i slutet att något är fel med detta alibi och då förstår vi också vem som ör mördaren.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej igen. Båda är häktade på precis samma grunder på precis samma sannolikhetsgrad. Det går icke att använda missförstånd eller olyckliga formuleringar till att postulera någon skillnad i misstankegrad.
Säg det till rätten som inte valde åklagarens "mord" utan "delaktighet till mord" ...

Delaktighet behöver inte betyda att man dödat.
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Tvärtom så talar det för att man från början haft väldigt klara uppgifter på att de är skyldiga redan från början.

Det OCH att de utan teknisk bevisning ändå anhåller och häktar på olika grunder för alla tre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in