Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 19:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Det florerar uppgifter om att gärningsmännen GREPS 100 meter från fyndplatsen. Även FD Chefsåklagaren uttryckte sig som att de greps i direkt anslutning till fyndplatsen.

Vad jag hittills har läst är att de befann sig 100 meter från hemmet och anhölls/greps i hemmet.
Bringa klarhet i detta, Snälla!

Även info om hammaren vore tacksamt!

Hammaren kan ha använts av polismannen för att banka hål på den skorpa som brukar bildas i gödselbrunnar. Alltså inte ett mordvapen.

Jag tror det är lättare att mörda någon genom att strypa denna än att banka och banka och banka på en skalle. För att banka måste du vara rejält förbannad. Strypningar alternativt kvävning görs ju många gånger för att få tyst på offret. Det tror jag fler klarar av i stundens hetta.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Några orosmoln:

I mitten av förra veckan pratade polisen om att allt talade för att Lisa fanns kvar i området. I samma veva pratade de om att "någonstans har man gjort misstag och det är det vi letar efter nu".

Efter Missing Peoples "möte" med bröderna vid fyndet på fredagen så var polisen mycket snabba att direkt åka och plocka in bröderna, utan att ens först undersöka fyndet.

Senare har vi fått veta att bröderna redan tidigare under veckan fått lämna DNA-prov och både polis och Missing People hade varit och knackat på hemma flertalet gånger.

Det är väldigt uppenbart att polisen redan från första början haft bröderna som misstänkta gärningsmän. På så vis har de anledning att tro att Lisa finns kvar i området, för de vet att bröderna aldrig lämnat området. Fynden i sig säger inget om det. Man kan döda någon, klä av vart enda plagg och sprida ut, men sen hiva liket i bagaget på bilen och köra och dumpa kroppen 100 mil därifrån, men eftersom polisen snöat in på bröderna så visste de att Lisa var kvar.

De letade också efter misstag. Det låter inte det minsta neutralt, utan låter som att de först pekat ut gärningsmännen och sen sökte efter något, vad som helst, som kunde användas som skäl att plocka in bröderna och så fort detta NÅGOT dök upp så hämtade man dem också. Man tittade inte ens på detta "något" först, eftersom man var så ivrig och gått och väntat hela veckan på att få plocka dem.

Fortfarande nu finns inga konkreta bindande bevis, utan de anhölls och har häktats baserat på "en rad omständigheter som sammantaget väcker misstanke".

Kan det vara så illa att bröderna har rätt? De pratade om att bli ditsatta för att de är litauer. Det kanske inte nödvändigtvis handlar om rasism, men av något skäl har polisen snöat in på bröderna och bestämt sig för att de ska leta bevis mot dem, istället för att leta efter fakta helt neutralt.

Jag hoppas jag har fel. Men just nu är det svårt att begripa. Det finns ingen teknisk bevisning, det finns ingen brottslig bakgrund hos bröderna, det finns ingen koppling mellan dem och Lisa sen tidigare, det finns inget rimligt motiv, ingen förklaring, inte ens någon tydlig indikation på att de överhuvudtaget haft möjlighet. Vittnen placerar dem hemma på trappen vid tidpunkten för försvinnandet (även om den uppgiften för tas med en nypa salt).

Så jag hoppas verkligen att polisen vet en sjujävla massa mer än det vi fått veta. Jag hoppas verkligen inte de förblindat sig själva i sökandet efter bevis mot bröderna, så att de missat en massa viktigt om det skulle visa sig att bröderna är oskyldiga och man måste hitta den egentliga gärningsmannen.

Ett troligt händelseförlopp. Åtminstone inte sämre än någon annan teori som det har spekulerats i på Flashback. Fallet är dessutom oerhört uppmärksammat - både inom och utanför Sveriges gränser.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Några orosmoln:

I mitten av förra veckan pratade polisen om att allt talade för att Lisa fanns kvar i området. I samma veva pratade de om att "någonstans har man gjort misstag och det är det vi letar efter nu".

Efter Missing Peoples "möte" med bröderna vid fyndet på fredagen så var polisen mycket snabba att direkt åka och plocka in bröderna, utan att ens först undersöka fyndet.

Senare har vi fått veta att bröderna redan tidigare under veckan fått lämna DNA-prov och både polis och Missing People hade varit och knackat på hemma flertalet gånger.

Det är väldigt uppenbart att polisen redan från första början haft bröderna som misstänkta gärningsmän. På så vis har de anledning att tro att Lisa finns kvar i området, för de vet att bröderna aldrig lämnat området. Fynden i sig säger inget om det. Man kan döda någon, klä av vart enda plagg och sprida ut, men sen hiva liket i bagaget på bilen och köra och dumpa kroppen 100 mil därifrån, men eftersom polisen snöat in på bröderna så visste de att Lisa var kvar.

De letade också efter misstag. Det låter inte det minsta neutralt, utan låter som att de först pekat ut gärningsmännen och sen sökte efter något, vad som helst, som kunde användas som skäl att plocka in bröderna och så fort detta NÅGOT dök upp så hämtade man dem också. Man tittade inte ens på detta "något" först, eftersom man var så ivrig och gått och väntat hela veckan på att få plocka dem.

Fortfarande nu finns inga konkreta bindande bevis, utan de anhölls och har häktats baserat på "en rad omständigheter som sammantaget väcker misstanke".

Kan det vara så illa att bröderna har rätt? De pratade om att bli ditsatta för att de är litauer. Det kanske inte nödvändigtvis handlar om rasism, men av något skäl har polisen snöat in på bröderna och bestämt sig för att de ska leta bevis mot dem, istället för att leta efter fakta helt neutralt.

Jag hoppas jag har fel. Men just nu är det svårt att begripa. Det finns ingen teknisk bevisning, det finns ingen brottslig bakgrund hos bröderna, det finns ingen koppling mellan dem och Lisa sen tidigare, det finns inget rimligt motiv, ingen förklaring, inte ens någon tydlig indikation på att de överhuvudtaget haft möjlighet. Vittnen placerar dem hemma på trappen vid tidpunkten för försvinnandet (även om den uppgiften för tas med en nypa salt).

Så jag hoppas verkligen att polisen vet en sjujävla massa mer än det vi fått veta. Jag hoppas verkligen inte de förblindat sig själva i sökandet efter bevis mot bröderna, så att de missat en massa viktigt om det skulle visa sig att bröderna är oskyldiga och man måste hitta den egentliga gärningsmannen.

Tvärtom så talar det för att man från början haft väldigt klara uppgifter på att de är skyldiga redan från början.
2015-06-16, 19:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Enligt mig talar mer för att bröderna är skyldiga än oskyldiga. De har inte kunnat lämna förklaringar till varför de befann sig vid en verkstad 100 meter från där liket hittades. De har troligen inte gett samstämmiga uppgifter i förhör vilket gör att åklagaren väljer att häkta dem för sannolika skäl misstänkta för mord - trots att ingen teknisk bevisning finns ännu.

Det mesta talar för att bröderna, eller iaf en av dem sitter i skiten och är skyldig.
Det kan ju också vara så jäkla enkelt som att de hittat tillhörigheter från henne nära sig själva och planterat om dem för att slippa bli misstänkta.
Medlem
Till att börja med så är väl benämningen "skäligen misstänkt för delaktighet i mord" endast en juridisk term för att beskriva vad de är misstänkta för utan att antyda de är skyldiga. Det här är bara en häktningsförhandling, ingen huvudförhandling. Åklagaren vill invänta svar på den tekniska bevisningen innan han bestämmer sig för om och i så fall vad för åtal han ska väcka.

Tingsrätten tar endast upp de åtalspunkter som åklagaren väcker och skulle de va felaktiga åtal och bevisning inte räcker så kan de misstänkta gå fria trots att de skulle komma fram att de skyldiga för något annat som det inte finns något åtal om.

Har även en fundering på varför kvinnan endast misstänks för skyddande av brottsling. Om hon endast bor i samma hus så är det väl svårt att misstänka henne för skyddande av brottsling? Kan det ha varit så att Missing People såg kvinnan hålla utkik på något sätt? Medan männen utförde, vad de nu gjorde, som såg misstänkt ut. Kvinnan ser Missing People och försöker signalera till männen och Missing People backar av och kontaktar polisen.
Jag har svårt att komma på andra teorier om varför kvinnan är misstänkt för skydd av brottsling men inte misstänkt för mordet. Om det nu inte framkommit andra saker i förhören på kvällen/natten fredag den 12:e. Eftersom det i det läget inte funnits någon teknisk bevisning som kan säga vem som har gjort vad.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Några orosmoln:

Ett mycket bra inlägg tycker jag, låter rimligt. Det kan också vara så att bröderna har varit rådvilla, de har haft ett lik men inte kunnat transportera det dit de vill därför att de relativt omgående blev föremål för polisens intresse, det kan förklara varför kroppen inte var bortförd från egendomen, de var fastlåsta.
Medlem
Citat:
Var har du den infon ifrån?

Mig och andra i tråden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Enligt mig talar mer för att bröderna är skyldiga än oskyldiga. De har inte kunnat lämna förklaringar till varför de befann sig vid en verkstad 100 meter från där liket hittades. De har troligen inte gett samstämmiga uppgifter i förhör vilket gör att åklagaren väljer att häkta dem för sannolika skäl misstänkta för mord - trots att ingen teknisk bevisning finns ännu.

Det mesta talar för att bröderna, eller iaf en av dem sitter i skiten och är skyldig.

Källa på detta att de befanns 100 meter från där brottsoffret hittades.
2015-06-16, 19:47
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micronew
Har även en fundering på varför kvinnan endast misstänks för skyddande av brottsling. Om hon endast bor i samma hus så är det väl svårt att misstänka henne för skyddande av brottsling? Kan det ha varit så att Missing People såg kvinnan hålla utkik på något sätt? Medan männen utförde, vad de nu gjorde, som såg misstänkt ut. Kvinnan ser Missing People och försöker signalera till männen och Missing People backar av och kontaktar polisen.
Jag har svårt att komma på andra teorier om varför kvinnan är misstänkt för skydd av brottsling men inte misstänkt för mordet. Om det nu inte framkommit andra saker i förhören på kvällen/natten fredag den 12:e. Eftersom det i det läget inte funnits någon teknisk bevisning som kan säga vem som har gjort vad.

Tycker också att detta är det mest intressanta! Förstår inte hur situationen ser ut. VAD kan polisen veta om kvinnans kunskap i fallet? Spännande...
2015-06-16, 19:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Några orosmoln:Kan det vara så illa att bröderna har rätt? De pratade om att bli ditsatta för att de är litauer. Det kanske inte nödvändigtvis handlar om rasism, men av något skäl har polisen snöat in på bröderna och bestämt sig för att de ska leta bevis mot dem, istället för att leta efter fakta helt neutralt.

Det funkar inte så. Speciellt inte i en häktesförhandling! Så du kan släppa din oro.

I ett så här uppmärksammat fall så är det snarast tvärtom, hela rättsapparaten är oerhört rädd för att ta in någon på felaktiga grunder, så risken är snarare att bröderna blir frikända trots att de är skyldiga.

Dvs "Christer Petterson"-effekten.
2015-06-16, 19:48
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Källa på detta att de befanns 100 meter från där brottsoffret hittades.

Undrar också över det. Läste en massa inlägg som skriver att de setts sitta och fika på farstutrappen, typ. I den mån man nu "fikar" efter klockan 18.00. Drack brännvin ur kaffekopp, more likely.
2015-06-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Njae, men de som vet mer än oss och har erfarenhet av rättsfall och bevisföring samt indiciekedjor bedömer dem som sannolikt skyldiga, den absolut starkaste misstankegraden.

So you tell me, vad talar för att de INTE är skyldiga?

Jag vet inte om de är skyldiga eller inte. Jag tycker också att rådmannens förklaring till att båda männen häktades för ''delaktighet i mord" är lite konstig. Varför skulle inte båda kunna häktas för mord? Eller är det omöjligt att två personer kan ha mördat en person?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in