2015-06-16, 19:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Det tror inte jag, vi satt ju där live och väntade på att alla häktningsförhandlingar skulle bli klara. Fattar inte att du vill ifrågasätta det när jag följde det live. Först yngre brodern, sen frun till den äldre, och sen den äldre brodern. Allt tog över två timmar. Tre tolkar, allt tolkades. Allt drog enormt ut på tiden. Det är väl skitsamma i sak, men min känsla av att det var så krångligt och tog sån tid, var att de var tvungen att argumentera ordentligt med det lilla de hade. Och sen att tolkandet tog en väldig tid.

Jag tolkade Expressen som att domstolens överläggning efter det att förhandlingarna avslutats tog 2 respektive 5 minuter. Förhandlingarna tog naturligtvis längre tid än så.
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Vad ska man tro om påståendet att en av bröderna hade kommit med vissa medgivanden, dock inte att han mördat LH, var det bara påhitt från media?

Det känns inte jättetroligt att båda har mördat LH, däremot att de hjälps åt att försöka sopa undan spåren. Inte skyddar man en mördare, inte ens sin bror, när det verkligen gäller.
Skulle tro att det har gått till så här:

Man bestämmer sig för att överfalla och våldta flickan. Kanske under inflytande av något
rus även om nu mamman hemma i byn i Litatuen påstår att båda bröderna är mycket
återhållsamma med alkoholen.
Man får med Lisa in i en lada och där turas man om att förgripa sig på henne.
Eftersom man inte vill att hon ska skvallra om vad hon varit utsatt för och av vilka så tar
man beslutet att ha ihjäl henne.
Antingen genom strypning eller så har man bankat en hammare eller annat verktyg i hennes
skalle tills livet släcktes ut. Finns förstås andra tänkbara sätt de dödat henne på men håller
något av dessa som troligast.

Båda bröderna har alltså våldtagit i detta scenario. Sedan vet man aldrig om de även hjälpts
åt med mördandet. En håller fast, en stryper eller slår. Båda är väl skyldiga då till mord.

Sedan får den där frugan till den ene så småningom vetskap om vad som hänt men
möjligen undanhåller man att maken varit delaktig i "processen" och att han bara
blivit indragen i eländet genom att broderns begär efter lammkött blev honom övermäktigt
och att han förgick sig våldsamt mot den svenska servitrisen vilket denne råkade ramla
rätt in i efter att det hela slutat så illa att flickan dog.
Frugan är sedan tidigare förmodligen hållen i strama tyglar och fogar sig i situationen
och blir behjälplig med att placera ut diverse föremål tillhörande offret i akt och mening att
förvilla antagligen.
Inga smartskallar direkt någon av dem. Utesluter inte att tanten hamnat i en sån mental
press att hon inom en överskådlig framtid bryter samman och berättar alltihop som hon vet.
Fast det där öststatsfolket brukar vara rätt hårda och kalla inombords så det kan mycket
väl hållas knäpptyst och framhärdas i oskuldstjafset. Både från hennes sida och brödernas.
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-16 kl. 20:19.
Medlem
DennyCranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Det tror inte jag, vi satt ju där live och väntade på att alla häktningsförhandlingar skulle bli klara. Fattar inte att du vill ifrågasätta det när jag följde det live.
Först yngre brodern, sen frun till den äldre, och sen den äldre brodern. Allt tog över två timmar. Tre tolkar, allt tolkades. Allt drog enormt ut på tiden. Det är väl skitsamma i sak, men min känsla av att det var så krångligt och tog sån tid, var att de var tvungen att argumentera ordentligt med det lilla de hade. Och sen att tolkandet tog en väldig tid.

Nej! Expressen var otydliga med händelseförloppet. Andra, typ SR, rapporterade tydligare. (Gå in och läs deras livechatt i efterhand). Själva beslutet tog 5 min resp 2 min.
2015-06-16, 19:43
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Precis. Om han varit där för att stjäla eller göra fuffens så är det ju bättre att säga det än sitta häktad för mord...

Men det har ju framkommit att dom misstänkta gärningsmännen inte är dom skarpaste knivarna i lådan.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
Jag trodde det fungerade så att om man utför ett brott och lyckas fly till ett annat land så kan man inte bli gripen i det landet.

Jag tycker även det är märkligt att bröderna skulle ha närmat sig med en otrevlig attityd vid letandet efter Lisa. Man tycker ju att en gärningsman skulle hålla sig passiv....
Nej, huruvida man kan komma undan genom att fly landet avgörs av om det finns utlämningsavtal eller inte.
Drar de till Bolivia kommer vi sannolikt inte åt dem -- drar de till baltstaterna så grips de och skickas hit igen.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttelitenlille
Nejdå. Åklagaren har naturligtvis en massa på fötterna i form av medgivande/erkännande från GM i tuffa förhör för att väcka åtal. Men teknisk bevisning behövs fortfarande för att verifiera GM:s försägelser/utsago, som vanligt. Och snutarna i det här fallet verkar arbeta föredömligt, så det blir med största säkerhet ett snabbt avslut på tragiken.

Åklagaren säger till Aftonbladet att det är "en sammanvägning av uppgifter" som gör att han höjt misstankegraden till sannolika skäl.
– Vi har inte fått några bindande tekniska bevis, säger han.
2015-06-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det knepiga här är att vi faktiskt inte alls vad det är som talar för att de är skyldiga.

Nej men vi vet att TR delade åklagarens bedömning och dessutom att det krävdes nästintill minimal betänketid för att man skulle fatta beslutet om att häkta männen på den starkare misstankegraden. Åklagaren har betydligt mer att gå på än vad som det ges sken av trots avsaknaden av tekniska bevis för tillfället.

Vad det är som gör honom säker vet vi inte men det borde vara att man iaktagit någon eller båda av männen på något sätt då dom haft något fuffens för sig eller kanske hittat spår av Lisa i t,ex bostaden efter gripandet. T,ex ett klädesplagg eller annan tillhörighet.

Något sådant tror jag är någon sorts utlösande faktor i den helhetsbild åklagaren talar om.
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Svårt att ta det där påståendet om att ett vittne sett bröderna dricka kaffe ute klockan 18:15. De har säkerligen koll på genom media att caféet stängde 18.00 och LH skickade sms 18:23, så därför är det utmärkt att säga just att de sågs dricka kaffe ute under den tidpunkten och just så lämpligt som 18:15 och ett vittne har stenkoll på tiden.

Skitsnack.

Jag håller med. Det är en väldig märklig "slump" att de skulle ha blivit så tydligt observerade sitta och dricka kaffe precis kl 18:15. Det var ju bra att de inte sa 18:23 iallafall.....

De hade enkelt kunnat vara på fri fot nu, genom att berätta detta för polisen också, polisen kollar upp uppgiften och om de hittar trovärdiga vittnen som kan bekräfta detta så har bröderna alibi. Men de är kvar häktade på sannolika skäl ==> mamman eller bröderna tokljuger.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Men det har ju framkommit att dom misstänkta gärningsmännen inte är dom skarpaste knivarna i lådan.

Var har du den infon ifrån?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Efter att ha läst hela tråden, följt media och bildat mig en egen uppfattning så är min teori att polisen är fel ute. Jag tror inte dessa bröder har ett dugg med mordet att göra. Däremot kan dom ha sett saker som utredarna ej berättar om till media.

Tror fortfarande att den/de skyldiga finns där ute nånstans och att Lisa kände/visste vilka han/hon/de var.

Att bröderna och kvinnan nu är häktade betyder inget. Det kommer ej räcka/hålla för framtida rättegång.

Tror fler delar min uppfattning, och som sagt, jag grundar mina teorier på trådens innehåll samt vad jag hört och sett via media.

Om jag har rätt? Inte en jävla aning. Jag är en amatör och lekman som gissar vilt.

Enligt mig talar mer för att bröderna är skyldiga än oskyldiga. De har inte kunnat lämna förklaringar till varför de befann sig vid en verkstad 100 meter från där liket hittades. De har troligen inte gett samstämmiga uppgifter i förhör vilket gör att åklagaren väljer att häkta dem för sannolika skäl misstänkta för mord - trots att ingen teknisk bevisning finns ännu.

Det mesta talar för att bröderna, eller iaf en av dem sitter i skiten och är skyldig.
2015-06-16, 19:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Jäkligt osmaklig bild och nick du valt. Hänsyn till anhöriga är inte din starka sida uppenbarligen...

Nej, de verkar inte vara de skarpaste knivarna i lådan, och inte heller förhärdade kriminella, vilket talar för att om de är de som kommer någon av dem börja prata.

Det faktum att ingen pekar finger på någon annan får mig att undra lite.
2015-06-16, 19:45
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skriker du, var det känsligt?

Jag har själv ställt frågan om det kan vara en möjlighet att de hade en relation med varandra, jag fick en likartad respons. Ska vi inte kunna diskutera öppet och förutsättningslöst här utan att folk får psykbryt?

Gärningsmannen och brottsoffret har varit i kontakt med varandra, den naturligaste förklaringen torde vara någon typ av relation, det brukar se ut så, åtminstone långt mycket vanligare än att nycklar i lador, lockelser och rop på hjälp sammanför gärningsperson och brottsoffer.

Jag använder ofta versaler när jag vill betona något i text, att översätta det med att folk skriker och får psykbryt känns lite överreagerat.

Jag har också funderat på om Lisa hade lite mer kontakt med någon av bröderna. Har inte sett så väldigt många bilder på dem, men så jävla oattraktiva som folk replikerat med, är de i alla fall inte. Jag tycker de ser normala ut, kanske t om lite småhyggliga. Att de hade lite mer kontakt behöver ju inte betyda att Lisa var kär eller ville gifta sig, kanske att hon bara på arbetstid tyckte det var tidsfördrivande att kika eller snacka lite. Ser inte det alls om omöjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in