Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 17:48
Medlem
Gubben döljer nåt tror jag, han vill tala om vilken väg gärningsmännen kan ha tagit han vill tipsa om en öde lada som han inte äger och vad gäller handsken så är han fullt medveten om att den inte skall röras då han säger att han tog den till polisen i fingertoppen ändå har 2 andra tagit i handsken.

Vad är det Gubben döljer???
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Ja många här har kollat för mycket på film och tror att verkligheten också är sån i film är det aldrig den som misstänks först som är skyldig . .

Personligen har jag tjänstgjort i i mer än 90 rättsförhandlingar som jurymedlem, oftast som juryordförande i Oslo, genom 20 år. I Norge har man 10-mannajuryer, och det har man haft i 140 år, de kallas lagrette, och sytemet är mycket likt det man ser i USA. Juryen avgör skuld, men det håller om 7 jurymedlemmar säger att någon är skyldig. Ingen fackdomare får lägga sig i juryförhandlingarna.

Jag har varit med om att inkvarteras på hotell en timme från Oslo med de andra jurymedlemmerna i längre förhandlingar. Den längsta saken tog 4 månader.

Jag har en del erfarenhet som så gott som alla svenskar saknar, för i Sverige har man bara jury i tryckfrihetsmål.

Orsaken till att jag betvivlar att litauerna är gärningsmännen är ett det så långt inte framkommit någotsomhelst om kontakten mellan Lisa och de misstänkta.

Jag ändrar ståndpunkt om något sånt framkommer. (Det kan vara att hon bevittnat något som de misstänkta inte önskade att hon bevittnade e.d., men det har en låg grad av sannolikhet)

Och ja, det finns fall där jag har varit juryordförande där de åtalade har friats av oss, medan juryn genom rättsbetjänten meddelat de juridiska domarna att man har haft misstanke till ett av vittnerna, och där det stått i tidningen några veckor senare att vittnet nu är åtalat för brottet.
(Inte som i filmer där vittnet grips i rättsalen, men ändå...)

Så du får gärna hålla dina amatörmeningar, men låt bli att tro något om andra som ingenting vet om.
Medlem
getbusys avatar
Nu startar förhandligen mot äldre brodern
2015-06-16, 17:49
Medlem
Nu säger man att det finns risk att de avviker, men om de var skyldiga frågar man sig varför de inte försökte avvika direkt. Förvisso misstänkt men om de dragit direkt på söndakvällen hade nog hunnit ut ut ur landet via Danmark.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Ursäkta. Kan någon sammanfatta the very basics av vad som hänt...?

Varmt /MBE
Den yngre mannen häktades på sannolika skäl misstänkt för mord. Kvinnan häktades skäligen misstänkt för skyddande av brottsling.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
17:39
Nu är det paus inför den tredje häktningsförhandlingen mot den äldre brodern som, så som det verkar, är den som åklagaren misstänker är mördaren.

Har jag förstått det rätt att det är denna äldre broder som är gift med den nu häktade kvinnan?
Medlem
17:48
Den äldre brodern tittar länge på publiken innan han sätter sig ned

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrasshunt
Funderar bara över godsägaren

Varför i en intervju är han otroligt noggrann med att berätta
Att "först tog han den, sen han den, och sen jag"

Det är mitt största frågetecken och just uttalandet "oj, där ligger en handske av en liiiten modell, den måste vi alla tre ta upp och känna på innan vi ger den till polisen"

......får inte ihop varför han är noga med att berätta att alla tre hållt i handsken, mkt märkligt!

Näha.....så var det väl inte ....eller har godsägaren ändrat sig? I klippet jag hört (enl länk) säger han ju att "han tog upp handsken och lämnade den direkt till polisen. Han nämner inte att någon annan också tagit upp den.
Men har du underlag för att han sagt det du påstår....ja då säger ha ju olika saker .......och det är ju i så fall mycket-mycket märkligt.

http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=lisa+holm+arne+&programid=97&filter=fal se
Medlem
Snapcounts avatar
Hur är det egentligen.., kvinnan nu som "bara" kan häktas på en vecka.

Får hon reda på att den yngre utav bröderna fick två veckor..

Eller faller det under yppandeförbudet ?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om det inte finns något som fastslår att häktningsbegärande beviljas rutinmässigt som ett faktum, finns det då något som visar att motsatsen gäller?
Den riposten hade nu inte mycket med min fråga att göra. Den typen av åsikter som användaren ventilerade är ju lite mer värda om de kommer från en mångårig domare än om de kommer från nån som bara har läst tre artiklar av Sundevall i Paragraf.
2015-06-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Har jag förstått det rätt att det är denna äldre broder som är gift med den nu häktade kvinnan?
Korrekt.
2015-06-16, 17:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur är det egentligen.., kvinnan nu som "bara" kan häktas på en vecka.

Får hon reda på att den yngre utav bröderna fick två veckor..
Minst. Som misstänkt på sannolika skäl han han omhäktas lääänge om misstankarna inte försvagas.

Citat:
Eller faller det under yppandeförbudet ?
Det kan aldrig falla under yppandeförbudet. Möjligen under restriktionerna. Har aldrig tänkt på frågan, faktiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in