Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 16:00
Medlem
stenbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag vet mycket väl vem som beslutar om häktningen, tog min jur.kand 2007. (även om min erfarenhet från rättsväsendet är mer från "fel" sida)

Men faktum är att det är åklagaren som lägger fram bevisningen och det är ganska uppenbart att åklagare kan vinkla den liten som han själv vill speciellt när det gäller icke teknisk bevisning. Är ju bara att kolla på Quick fallet. Och angående den snabba häktningen så var det väntat med tanke på att de är utländska medborgare och allvarligheten i fallet samt den mediala uppståndelsen. Då tar rätten det säkra före det osäkra o låter den sitta.

Jag menar inte fan tar de risken o släpper ut dem, även om det egentligen inte finns nåt som pekar på att de är skyldiga, för att sen om en vecka få tillbaka DNA bevis som visar att de är skyldiga. Och att de då såklart lämnat landet.
Ingen rådman skulle ta den risken i ett så här uppmärksammat fall! Även om det kanske är juridiskt fel att häkta. Bättre att sätta dom 2 veckor för länge i häkte än att bli uthängda som personerna som släppte LHs mördare fria i hela svenska kvällspressen!
exakt vad jag har tänkt.
ingen skulle våga släppa dom även om det inte finns nog med bevis.
nu hoppas jag ju att det är dom ändå så att polisen ska slippa stå där utan misstänkt gärningsman och taskigt med bevis som pekar åt nåt håll.
2015-06-16, 16:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Det finns ett foto när 4 eller 5 tekniker iklädda vita dräkter, hårmössa och andningsskydd, tossor som alla är i boden (en på väg ut). Samt 1 eller 2 uniformerade poliser och en piket.

Liiite väl stort pådrag för att hittat ett örhänge, eller?

Sedan finns rapporter i tråden från folk som varit initierade i MPS som säger samma. Boden.

Bättre så? Du är säkert duktig och hittar fotot.

Jag har hittat ett foto på vad som förefaller vara en bod utan belysning i den men massa belysning utanför... Jag är mer ute efter ett belägg. För min del spelar det ingen roll egentligen var hon var, men det förefaller som om det finns ett normalt sjutillhållarlås på den där dörren och det är ju inte bra om hon var låst bakom det...
2015-06-16, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Dåså. Case closed. Hon vet att hon sitter i skiten och att hennes man är inblandad i ett mord.
Eller så är hon helt knäckt för att hon sitter oskyldigt häktad för ett mord...

Hur hade du själv sett ut efter att ha suttit oskyldigt anklagad för ett så här uppmärksammat mord. Och du har precis tillbringat 72 timmar i ett kallt rum med enbart en plastmadrass och utan någon som helst mänsklig kontakt eller någon att prata med. Förutom två poliser som står o skriker åt dig i timmar att de VET att du har information om att din man dödat LH!

Jag tror du hade uppträtt precis som henne om du fått den behandlingen. Att se så knäckt ut är snarare ett bevis på att man inte är skyldig. För är man skyldig så ber man bara snutarna fara åt helvete och få återvända till cellen och sen lägger man sig o sover o tar de lugnt. Det är MYCKET mer psykiskt påfrestande att sitta oskyldigt anklagad än om man är skyldig. Går inte ens att jämföra.
2015-06-16, 16:02
Medlem
Citat:
Jag vet mycket väl vem som beslutar om häktningen, tog min jur.kand 2007. (även om min erfarenhet från rättsväsendet är mer från "fel" sida)

Men faktum är att det är åklagaren som lägger fram bevisningen och det är ganska uppenbart att åklagare kan vinkla den liten som han själv vill speciellt när det gäller icke teknisk bevisning. Är ju bara att kolla på Quick fallet. Och angående den snabba häktningen så var det väntat med tanke på att de är utländska medborgare och allvarligheten i fallet samt den mediala uppståndelsen. Då tar rätten det säkra före det osäkra o låter den sitta.

Ganska OT kanske, men jag har nyligen arbetat i ett forskningsprojekt som bl.a. visar att åklagaren brukar ha fördel under förundersökningen, men inte under huvudförhandlingen.
2015-06-16, 16:03
Medlem
PhDSalanders avatar
Det är intressant med deras namn som slutar på betydelsen "ondska" - vicious
Malevicious....

Min uppfattning är den att den yngre av bröderna genomfört brottet på egen hand och sedan kontaktat storebrodern när han insett att det lilla roliga han tänkt att ha med Lisa gick fruktansvärt snett.

Frun har sedan genom hotelser från de båda blvit tvingad att fronta med att ljuga o ge dem alibi. Såklart att hon inte varit medhjälpande av egen fri vilja. Man ska komma ihåg att detta är enkla människor från landsbygden utan utbildning och med en jämförelsevis bedrövlig kvinnosyn i bagaget. Kvinnan står under mannen o sköter hushållet, männen är i sin egen sfär med supande o spel som fritidsaktiviteter. ( obs. reservation för fördomar som jag står för)

Det är inte ovanligt att folk från öststater o baltiska länder har en grotesk bild av Svenska Kvinnan och med tanke på den enorma prostitutionsvågen som väller in från dessa länder vittnar detta om en vidrig syn på kvinnor som handelsvara, sexobjekt och mindre värda, samtidigt som deras hustrur ses som asexuella hemmafruar som ska sköta matlagning o barn o släppa till när mannen så önskar utan att göra motstånd.

Det ligger då nära till hands att denna yngre broder och den andra haft ögonen på de unga tjejerna på cafet och haft gott om tid på sig att diskutera deras kroppar o behag o raljera över det. den yngre brodern fastnar för Lisas vackra utseende, hennes vackra hår och smala gestalt. Han får för sig i drömmar o under fylla att han nog ska kunna få henne , och denna dag så ser han sin chans.
Nu har jag uppfattningen att Lisa var en stark o tuff tjej och vad han inte räknat med var att hon skulle komma att göra kraftigt motstånd när han på det vis vi inte vet har lockat henne till sig och gjort sina framstötar. Lisa har troligen då gjort så chockartat motstånd genom att skrika o försöka komma loss att det utvecklat sig otroligt våldsamt. Han gör som så många andra förövare gör när offret sätter till krafttag att han kommer att ta stryptag alternativt slår henne mot golvet eller med ett tillhygge för att få tyst på henne. Just detta att få tyst på henne som förvandlar hans övertro på sig själv som en snygg adonis som har slagit vad med sig själv och eventuellt sin brorsa att lätt att han kan få den där tjejen, vänta bara. - till att han plötsligt blev en 31-årig mördare.

Sen har de andra två varit tvungna att bli inblandade, storebror som medhjälp till mord o brott mot griftefrid genom att de båda har flyttat kroppen till annan plats, frun till skyddande av brottsling genom att hon tvingats ge dem alibi och andra lögner i sin kontakt med polis o arbetsgivaren Arne.
Senast redigerad av PhDSalander 2015-06-16 kl. 16:08.
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här är en bild:

http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg

Jag ser bara folk som är framför boden och boden förefaller vara släkt, eller är det så att de satt för fönstren rejält så att inget ljus tränger ut? Det talar ju också mot de tre tilltalade i så fall... Men bilden som sådan ser mest ut som att det finns något framför polisbilen som man skall ta hand om.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Jag har inte varit så inblandad i tråden tidigare men känner att jag måste posta något, då jag känner att något är lite skumt med dessa tre misstänkta personer. Får konstiga vibbar helt enkelt, och det känns helt enkelt inte som att dessa litauer har gjort detta... Varför? Ja, för att de har jobbat för samma familj i flera år, de har aldrig ställt till med problem, de har familjer hemma i Litauen. De har alltså ALLT att förlora.

Den lilla kontakten jag haft med människor från Litauen och Polen (som gjort bygg- och renoveringsjobb åt mig och min familj) så har de generellt sett alltid varit extremt tystlåtna, kört sin egen grej, jobbat på bra och sen typ dragit hem till sin lägenhet för att ringa hem till sin familj. Inget tjafs, ingen fylla. De är här för att jobba liksom.

Jag säger inte att jag har rätt, men min magkänsla är min magkänsla - och jag har väldigt svårt att fatta vad motivet skulle vara för dem i detta fall.

Tankar?

Citat:
Ursprungligen postat av noble
Jahapp, och där lämnar får jag väl lämna tråden. Glömde bort att det inte går att vara seriös på Flashback.

Du är kränkt, för att du har positiva erfarenheter av jobbare från Litauen och Polen. Men det är också en fördom och en generalisering. Det är säkert så att de flesta som kommer hit och jobbar är trevliga och gör ett gott jobb, men det är de flesta, inte alla. Det samma gäller svenska byggjobbare, de flesta gör ett bra jobb, till kundernas belåtenhet. Men detta handlar om andra än de du känner, och de är inga undantag.

Det var bra att du tog upp detta ämne för jag och flera jag känner har mycket dålig erfarenhet, som att billiga jobb blir till dyra misstag, och ingen rätt att reklamera när felen upptäcks och ska åtgärdas. När man skulle kunna få klaga på en svensk byggfirma är dessa jobbare väck i hemländerna.

Denna arbetskraft kan bara jobba om de har en erfaren svensk som håller dem hårt. De arbetar bara om de har en specifik uppgift och är bevakade. De kan säkert lägga tak på en lagård om de får instruktioner, eller om man inte är så nogräknad.

Nu gör jag som dig och generaliserar utifrån det jag vet och hört där jag bor. Som på alla andra ställen i Sverige byggs det och renoveras som aldrig förr i mitt närområde. Det blir bra om de utländska jobbarna är anställda av seriösa firmor, men när de har egna firmor blir det oftast kaos. De sköter sig först, men varje gång de ska hem för att inte återvända tar de med sig egendom hem. Allt de kan få tag på och det blir många inbrott.

Så nu har du och jag bytt fördomar med varandra!

Utifrån mina erfarenheter är jag inte ett dugg förvånad att bortrövandet skedde i samband med att de skulle återvända hem för att bygga ut sitt eget hus och leva familjeliv.

Det handlar om våra fördomar, om att de borde vara tacksamma, en sak de inte är! De uppskattar oss inte för de tycker vi är skyldiga dem något.
2015-06-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
"Känd av polisen" kan betyda så lite som att han har blivit lobbad någon gång skulle jag tro.

Absolut, det säger inte mycket
2015-06-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Men, kan inte en bidragande orsak vara att man inväntar analysresultat?

Utan positiva analyser ingen teknisk bevisning.....samtidigt som det föreligger en viss sannolikhet i att analyserna kommer att vara positiva (för gärningsmännen försvårande omständigheter)?

Kan vara stor poäng i. Jag vet i alla fall att vid obduktioner så kan olika svar om tex droger ta tid. Hittar de ingenting när alla resultat har kommit så känns de snarare som yrkesmördare än förstagångsmördare. Hoppas obduktionen och analyser går snabbt
2015-06-16, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
"Känd av polisen" kan betyda så lite som att han har blivit lobbad någon gång skulle jag tro.
Eller att dom helt enkelt varit oskyldigt misstänkta för nåt. Eller gjort något som bevisen inte räckte för att döma dem. Det kan som sagt betyda vad fan som helst. Med tanke på att en polis sa att de inte var kända så skulle jag nog tolka det som att de EJ är dömda för nåt men att de kanske finns i nåt misstankeregister eller som sagt en LOB eller liknande.
2015-06-16, 16:06
Medlem
Citat:
Eller så är hon helt knäckt för att hon sitter oskyldigt häktad för ett mord...

Hur hade du själv sett ut efter att ha suttit oskyldigt anklagad för ett så här uppmärksammat mord. Och du har precis tillbringat 72 timmar i ett kallt rum med enbart en plastmadrass och utan någon som helst mänsklig kontakt eller någon att prata med. Förutom två poliser som står o skriker åt dig i timmar att de VET att du har information om att din man dödat LH!

Jag tror du hade uppträtt precis som henne om du fått den behandlingen. Att se så knäckt ut är snarare ett bevis på att man inte är skyldig. För är man skyldig så ber man bara snutarna fara åt helvete och få återvända till cellen och sen lägger man sig o sover o tar de lugnt. Det är MYCKET mer psykiskt påfrestande att sitta oskyldigt anklagad än om man är skyldig. Går inte ens att jämföra.
Bra poäng. Men den yngre brodern verkade å andra sidan helt opåverkad... Han har ju också legat inspärrad.
2015-06-16, 16:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Det känns rätt suspekt att mamman till bröderna ska ha bedrivit privatspaning från Litauen. Har det sagts om det finns fler litauer på orten?

Och hur pass sannolikt är det att hon ska ha hittat någon som kunnat ge ett så bra alibi?

Men visst, hon kan ju ha fabricerat uppgifterna på eget initiativ utan att veta någonting om sönernas eventuella skuld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in