Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 13:37
Medlem
Får en vanlig person besöka förhandlingarna idag?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Dock så är 300 m inte en lång sträcka att ta sig efter att bilen med de övriga i personalen kört iväg. Det gör dem misstänkta fortsatt..

Sen att de setts lulla runt på genomsökta platser är ju inte direkt positivt för dom. Inte heller att kroppen påhittas nära deras bostad. Jag har aldrig trott de var dem, då de saknar motiv. Men det kan vara så att de flörtat med Lisa de veckor hon jobbat där och det bara spårat ur denna gången. Har då hänt sjukare saker.. Men något i mig tvekar att det är rätt personer. Men ja, det vore ju bra om det faktiskt är rätt. För familjes skull.

Men vänta nu lite, de bor inte i huset som ligger cirka trehundra meter ifrån caféet. Det huset som ligger nära caféet har de varit i och renoverat vid tidigare tillfälle. De bor vid "slottet" cirka 1000 meter ifrån caféet.

Som jag förstår saken så har de uppehållit sig nära det hus som ligger cirka trehundra meter ifrån caféet den fredag som de greps, det huset ligger inom det sökområde som MPS sökte i. Jag kan ha fel, observera det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, fel av mig, fisket var vid en annan tidpunkt. Som sagt, det finns en vittnesuppgift som inte har motbevisats vad jag känner till, nämligen att de drack kaffe vid tiden för Lisas försvinnande.

Finns ingen sådan vittnesuppgift. Finns bara påstående från de misstänkta brödernas mor i Litauen att någon ska ha sett bröderna fika på deras tomt vid tidpunkten Lisa försvann. Länk:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab

Och något att fundera över: närmsta grannen till bröderna (vilka bodde avsides) har i media sagt att han inte förstår bröderna eftersom de inte talar samma språk. Så vilken granne ska den litauiske modern då ha pratat med? Det finns minst sagt inte så många potentiella ögonvittnen att välja mellan (än färre, om ens någon, som talar litauiska) och hade polisen/ åklagaren sådant vittnesmål/ alibi skulle inte häktningsförhandling just nu ske.
2015-06-16, 13:38
Medlem
Nästa förhandling ska enligt planen hållas 14:15
Så då borde vi få info inom c,a 30 min!
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hursomhelst räcker det med att åklagaren begär det för att det skall beviljas, så det där med nog vara till men, fast antagligen inte, får då räcka istället för riktiga skäl för rådman Danielsson.

Ja, jag kan ärligt säga att jag själv inte suttit på en enda häktningsförhandling där åklagaren begärt stängda dörrar och det inte beviljats så det är mer en formsak när det väl begärts.

Vad man tycker om det är en helt annan fråga, nu är jag mest intresserad av vad beslutet blir i denna första förhandling.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordhoff

Du får vara där och lyssna på beslutet men inte vara inne i salen under själva förhandlingen.
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordhoff
Sägs inget om stängda dörrar, så ja. Dock torde alla platser redan vara upptagna så det blir i så fall till att vänta utanför.
2015-06-16, 13:39
Medlem
Om det är bröderna som gjort detta så är jag rädd för att de kanske inte döms till livstid. Precis so GM i Elin Krantz-fallet.

1, Hon var varken familj eller närstående
2, Brottet har inte utförts i offrets hem eller begåtts inför ögonen på närstående till offret
3, Impulshandling, ej planerat
4, Om de dödade henne i samband med den troliga våldtäkten och inte senare så ökar sannolikehten till lägre straff
5, Finns risk att om det står klart att de våldtagit henne att de inte ens döms för det på grund av att det var "en del" av mordhandlingen

Om dessa punkter uppfylls så tippar jag på 16 år med förmildrande omständigheter så som att ena har barn.
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Tror att de kanske sett henne tidigare men inte haft något läge. Läget kom när hon var ensam kvar. Detta läge skulle kunna uppstått tidigare eller senare.

Eftersom båda männen är misstänkta för mord så är det väl antagligen så att de kommit överens om det här. Jag tror inte att den ene spontant sprungit bort till Lisa och försökt våldta henne och sedan har den andre bara hängt på. De har väl snackat ihop sig och en av dem är mer benägen att våldta henne och den andre ska hålla fast. Lisa kämpar i mot och själva upplevelsen urartar när någon av dem tar i för hårt och hon dör. De har planerat att hota henne med hammaren medan de våldtar henne och när hon kämpat i mot har de slått henne en gång med hammaren och det har räckt för att hon ska dö.

Att de ska ta med henne någonstans som någon sorts sexslav i närheten låter osannolikt då de måste förstå att folk kommer leta efter henne.

Vad är det för hammare du pratar om. Har jag missat. Varifrån fick du den informationen?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Sägs inget om stängda dörrar, så ja. Dock torde alla platser redan vara upptagna så det blir i så fall till att vänta utanför.

Det är stängda dörrar.
2015-06-16, 13:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Skäl 1 är ett bra skäl men de andra är svaga och usla och skall man gå efter dem skulle i så fall rättegångar vara hemliga helt. Det förvånar mig dock inte att du anser att principen om öppna rättegångar skall sättas ur spel så lätt och istället bli ord på papper.

Åklagare Wennerholm förebär officiellt "utredningsskäl" läser man på GP.

Rättegång? Skall vi vänta tills det blir rättegång innan den frågan väcks, kanske?

Det det handlar om här är tvångsmedel i samband med utredningen. Häktningsskälen är ingen hemlighet för annat än dig (och mig), såväl försvararna som tingsrättens ledamöter får full insyn.
2015-06-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om de läcks något efter förhandlingen talar allt för att det är någon på tingsrätten som läckt, i och med att polisen har haft locket på fram tills nu.

Tänker i första hand på de civilister som inte är lagligt bundna till tystnadsplikt, främst folk som var på plats på Kinnekulle och som känner till mer om de olika fynden via första- eller andrahandsinformation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in