Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 13:30
Bannlyst
Finns exempel på folk som har suttit häktade i 3-4 månader trots att det sedan visar sig att de är oskyldiga.
2015-06-16, 13:31
Medlem
Bäst liveinfo.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190915
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
2 veckor, sen omförhandling. Finns vad jag vet ingen speciell maxgräns hur länge...

Precis, man måste omhäktas varannan vecka men som sagt man kan bli omhäktad hur många gånger som helst egentligen.

Sen hur förenligt det är med konventionen om de mänskliga rättigheterna är en helt annan fråga.
Medlem
2big4yous avatar
Från SR nu.
Dom förnekar brott och åklagaren har stärkt misstankegraden pga en "samlad bild" inget tekniskt binder dom än då svaren ej har kommit.
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns tre relevanta skäl att behålla sekretessen:

1. Det skadar utredningen oavsett vem som är GM.
2. Det KAN vara så att de misstänkta frias eller att bevisnivån ej håller. Då vill man inte ha en lynchmobb.
3. Om fakta framkommer OCH de misstänkta av någon anledning frias, vill man inte ha 50 st erkännande-dårar som ringer in och förklarar att de begått mordet och hänvisar till detaljer de läst på FB, Expressen eller AB.

Så det finns goda skäl att hålla sekretessen i detta läge, liksom det finns goda skäl att vara helt öppen då det senare (som man kan tro) blir en rättegång.

Skäl 1 är ett bra skäl men de andra är svaga och usla och skall man gå efter dem skulle i så fall rättegångar vara hemliga helt. Det förvånar mig dock inte att du anser att principen om öppna rättegångar skall sättas ur spel så lätt och istället bli ord på papper.

Åklagare Wennerholm förebär officiellt "utredningsskäl" läser man på GP.
2015-06-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Caféet var låst och larmat, och hur skulle Lisa kunna misstänka att männen stjäl från ladan, de jobbar ju där, inget konstigt om de bär runt med prylar kring ladan.

Avsåg först och främst ladan med stjäla. Dessutom arbetade inte MGM på söndagen, utan endast måndag till lördag som jag förstått det. Det är inte heller säkert att BO måste ha förstått att de faktiskt utförde ett brott, utan bara att de känt sig påkomna. Om de sett BOs kollegor åka iväg kan de ju dessutom antagit att caféet var tomt.

Du talar om att caféet var låst och larmat och att man därför inte borde ha avsett bryta sig in där, jag håller med men det förutsätter till viss del att MGM inte är idioter. En av dem har som sagt blivit dömd för att ha stulit från en tidigare arbetsplats, något som inte vittnar om att de inte är några raketforskare. Troligare är väl att de då uppehållit sig i eller i närheten av ladan och där har haft för sig något fuffens.
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, fel av mig, fisket var vid en annan tidpunkt. Som sagt, det finns en vittnesuppgift som inte har motbevisats vad jag känner till, nämligen att de drack kaffe vid tiden för Lisas försvinnande.

Dock så är 300 m inte en lång sträcka att ta sig efter att bilen med de övriga i personalen kört iväg. Det gör dem misstänkta fortsatt..

Sen att de setts lulla runt på genomsökta platser är ju inte direkt positivt för dom. Inte heller att kroppen påhittas nära deras bostad. Jag har aldrig trott de var dem, då de saknar motiv. Men det kan vara så att de flörtat med Lisa de veckor hon jobbat där och det bara spårat ur denna gången. Har då hänt sjukare saker.. Men något i mig tvekar att det är rätt personer. Men ja, det vore ju bra om det faktiskt är rätt. För familjes skull.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Hur länge kan en person sitta häktat i Sverige?

Finns ingen begränsning, finns personer som suttit i över 2år.
2015-06-16, 13:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Detta var min fråga:

Varför skulle de riskera detta förhållandevis privilegierade liv genom att skända och avliva en tonåring?

Jag vill tills vidare hävda att inget av de nämnda svaren ovan är mer än bra svar. Dessa litauer var förhållandevis vuxna och tidigare nästan ostraffade, de hade familj och barn(?) och en social situation som inte var värd att riskera. Det finns alltså alltför mycket som borde hålla dem borta från skändning och mord på en tonåring. Om de hade problem med sprit, droger eller psykisk sjukdom så visst, men vet vi det? Hoppas ingen kommer in och säger att alla litauer eller kanske alla balter har det.

Tycker du att "Kapten Klänning" inte hade en social situation som var värd att riskera? Niklas Lindgren? Visst är inte personer med arbete och familj de mest typiska förövarna av våldsbrott direkt. Men det utesluter inte att de begår såna här brott ibland ändå av olika skäl.

Om du letar efter en utslagen missbrukare som lämplig GM så kan du ju också fråga dig var du hittar en sån i närområdet med tillräcklig lokalkännedom/access till platser där kroppen och vissa fynd har hittats. Det är förvisso möjligt att det finns en sån person, men det är ingen som dragits upp i tråden vad jag vet.
2015-06-16, 13:35
Medlem
Om de blir häktade lär vi få mycket mer information här i tråden av människor med viss insyn som tidigare begränsats av moraliska hänsyn, men om de häktas på sannolika skäl kan det nog anses vara flashbackiärt uppklarat...
2015-06-16, 13:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tack, bra förklarat. Sen är det som sagt inte alltid befogat med förundersökningssekretess men i detta fall skulle det nog vara till men för utredningen om uppgifterna om utredningen blev offentliga.

Hursomhelst räcker det med att åklagaren begär det för att det skall beviljas, så det där med nog vara till men, fast antagligen inte, får då räcka istället för riktiga skäl för rådman Danielsson.
2015-06-16, 13:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFlashenstein
Om de blir häktade lär vi få mycket mer information här i tråden av människor med viss insyn som tidigare begränsats av moraliska hänsyn, men om de häktas på sannolika skäl kan det nog anses vara flashbackiärt uppklarat...

Om de läcks något efter förhandlingen talar allt för att det är någon på tingsrätten som läckt, i och med att polisen har haft locket på fram tills nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in