Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pervopelle
Orkar inte läsa igenom nära 2200 sidor i jakten på svaret på min fråga; varför blev det en nationell nyhet att en tonårstjej hade varit borta i ett par dagar?
Känns som om hela grejen blåsts upp något enormt. Även om det är hemskt för familj och vänner till henne när det nu visat sig att hon dött.

Dels för att det är sant att det finns strukturell rasism och att vi etniska svenskar är bättre på att bry oss om andra etniska svenskar än andra i det här samhället. Det är ju en anledning, även om det inte förklarar allt.

Det är inte alla fall (vad gäller etniska svenskar) som får sådan här uppståndelse ens. Det faktum att hon var väldigt ung, att hon troligen hade blivit bortförd, att det omgavs av viss mystik och att det fanns en ganska stor chans att hon fortfarande kunde hittas vid liv ändå, gjorde nog att engagemanget blev större än vanligt.

Finns det hopp tenderar människor att engagera sig mer än när det inte finns det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att göra ganska lika fel som i daCostafallet 1987---89?Att kräva att några slumpvis utvalda "mördare" blir dömda i steglade?
Tokerierna i svensk lynchpöbel är måhända gränslösa.
Om Litauerna nu vill lära av några oskyldiga samt justiemobbsmördade svenska läkare, så är det att inte yttra sig alls i polisförhören. Lugnast så..

Om de är skyldiga bör de följa ditt råd!

Men om de är oskyldiga så ska de berätta ingående om vad de gjorde när Lisa försvann och redogöra noggrant och samstämmigt för polisen om vad de gjorde de dagarna man letade efter Lisa. Det är många frågor som måste besvaras, och om de är oskyldiga så torde det inte vara något problem, eller hur?

Det var en märkligt fall med Da Costa där allt gick åt helvete från första början med spekulation och drev från media. Ett skräckexempel på sensationsjournalistik med en kompott av feminister och minnespsykologer.

Det jag sett hittills med Linas fall är att polisen och åklagaren jobbar enligt regelboken just för att undvika misstag, och gatlopp av gärningsmännen. Det är också känsligt för att det rör sig om folk från ett annat land. Det blir extra viktigt att ingen kan komma i efterhand och tala om att de blev illa behandlade av det svenska rättsväsendet.

I övrigt så har du rätt om svenska lynchmobbar, och därför är det ju bra att polis och åklagare i detta fall håller dem under kontroll. Vi har redan sett hur föraktade Expressen har blivit för att de ville ha en story med brottsoffrets föräldrar. Så något har någon lärt sig!
Medlem
gubbroras avatar
Jag blir så trött på alla enfaldiga skribenter. Det som sker nu är en häktningsförhandling. Dvs rätten ska besluta om personerna ska vara bakom lås och bom tillsvidare. Under den tiden ska polisen utreda förhöra genomföra tekniska undersökningar mm för att inför en rättegång kunna bevisa att de misstänkta är bortom rimligt tvivel skyldiga till vad dom eventuellt åtals för. Idag behöver åklagaren bara visa att han har fog för misstankarna och att dom misstänkta skulle kunna förstöra bevis eller försvinna för att häktning ska kunna ske. jag har mycket svårt att tro att detta inte kommer att ske.
Det behövs ingen bindande teknisk bevisning överhuvudtaget

Vidare ni som gnäller på polisen arbete att dom inte stormade husen redan fört natten. Det finns hundratals ställen där Lisa skulle kunnat varit gömd hus, lador, brunnar sjöar stränder mm. Att slumpmässigt fara omkring och kolla där man får för sig skulle antagligen medför dels att Lisa återfunnit senare om än alls dels hade viktiga ledtrådar kanske inte hittats.

De först dagarna hade detektiven Flashback hittat den skyldige i form av en snurrig twittrare som flk fullständigt felaktigt beskyllde för att vara skyldig man kanske skulle gjort husrannsakan i alla lokaler som han hade tillgång till ?

Acceptera att vi inte vet några detaljer, vi ska inte veta dom låt polisen arbeta systematiskt och under sekretess så att åtalet inte riskerar att gå åt helvete. Det kommer troligen att visa sig under förundersökningen om fler är inblandade då de anhållna inte verkar vara yrkeskriminella vilket gör att dom antagligen kommer att berätta.
Medlem
Samtliga nekar till brott.
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faxe
tv4 sänder också
Även gp
http://live.gp.se/Event/Haktningsforandling_fallet_Lisa_Holm
2015-06-16, 13:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Betyder detta att det alltid är lyckta dörrar?
Trodde bara att man hade det vid t.ex "kriminella MC gäng" osv.

Nej då, men jag kan tänka mig att i ett mål som detta av massmedialt intresse vore det särskilt skadligt om uppgifter nåddes ut till allmänheten.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
ja caroline konfronterade troligtvis tony för att köra rattfull.

Lisa kanske sa till litauern att inte stå och pissa framför henne eller liknande. Då klickade det i hans skalle och han sopade på henne med en hammare...

Herr Allden hade alkoholproblem och jag skulle inte förvåna om att dessa skulle ha aningen svårt att passera ett CDT prov utan utslag på överkonsumtion av alkohol över tid.

Det är liksom en annan kultur i öststaterna och forna ryska republiker vilket jag sett en och annan gång. Levnadsåldern i baltiska staterna är mellan 72-75 år medan i Sverige ca 82 år. En av orsakerna är faktiskt en frisk alkoholkonsumtion framförallt bland män.
Medlem
rotesaus avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190915

http://live.gp.se/Event/Haktningsforandling_fallet_Lisa_Holm
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Se t.ex. 18 kap. 1 § offentlighet- och sekretesslagen. Har hänvisat till den tidigare.

Ja, men det innebär inte att det finns minsta anledning till att ha stängda dörrar.
2015-06-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Benzo, ja. Eller något likvärdigt preparat som gör gärningsmannen fullständigt samvetslös, förvandlar honom till en galen och gränslös psykopat. Lagom roligt att vakna upp efteråt och påsen är tom... och så kommer polisen..
Det är därför som droger är så farliga, det är därför som knarkhandlare straffas hårt.

Herregud vad tragiska ni är. Ni pratar om benso som om det vore jag vet inte vad. Det är en vanligt förekommande medicin som gör en mest trött. Ger inga agressiva psykoser/hallucinationer eller vad fan det är ni pratar om. Tagga ner.
Dessutom kostar benso en hel del. Speciellt i en håla där detta utspelar sig.
2015-06-16, 13:09
Medlem
AREA-51s avatar
Det finns egentligen bara två tänkte scenarion utifrån när man stänger kaféet.
Om alla hade åkt samtidigt då hade Lisa levat idag.
Då hade tillfället att mörda henne aldrig uppstått.
Så antigen har mördaren väntat ut henne, eller så är det bara tillfället som uppstår.
Det senare är mest troligt. Och har dessa grabbar varit i närheten av ladan vid den här tidspunkten så är det med all sannolikhet också dessa som har dödat henne.
Tidsrummet att utföra brottet är endast några minuter.
2015-06-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Herregud vad tragiska ni är. Ni pratar om benso som om det vore jag vet inte vad. Det är en vanligt förekommande medicin som gör en mest trött. Ger inga agressiva psykoser/hallucinationer eller vad fan det är ni pratar om. Tagga ner.
Dessutom kostar benso en hel del. Speciellt i en håla där detta utspelar sig.
Testa att äta 20 iktorivil och återkom om du inte sitter häktad för inbrott. Jag vet vad jag pratar om då jag har stor erfarenhet av drogfamiljen.

Och nej, benzo kostar inte "en del". Det är en förhållandevis billig drog.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in