2015-06-15, 18:44
Medlem
På några års sikt så får man räkna med kanske mer förnuft från Ebba Busch Thor i debatt, kanske Åsa Romson byts ut, jan Björklund är väl sen den enda kvar som har vågat stannat som sitt partis företrädare sen JÅ ansågs kliva in i matchen.
Så för att gissa makttaktiken på plan så måste man även beakta nya spelare och utbytesbänkarna fram till 2018.
2015-06-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tack för era svar, det finns alltså ingen tvekan inför att publicera siffror som sticker ut eller väcker uppmärksamhet.

Då har jag en annan fråga, matte är mitt svagaste ämne så jag hoppas att jag är ursäktad.
Nåväl, är det inte så att det är mer sannolikt att SD blir största parti än "bara" näst störst med nuvarande utveckling eftersom dom tar väljare ifrån både S och M?

Ska man tro pajasinstitutet SIFO, så skulle de ha:

S 27.1
M 25.0
Sd 15.2

Tar SD 5%-eh från S och M vardera så har man

S 22.1
M 20.0
Sd 25.2

S och M är rätt nära varandra så kommer man upp som 2:a så är det ju inte långt kvar till att bli störst.
2015-06-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Ska man tro pajasinstitutet SIFO, så skulle de ha:

S 27.1
M 25.0
Sd 15.2

Tar SD 5%-eh från S och M vardera så har man

S 22.1
M 20.0
Sd 25.2

S och M är rätt nära varandra så kommer man upp som 2:a så är det ju inte långt kvar till att bli störst.

Om man jämför med FranzLiszt:s modell där:
SD: 19.3%
S: 27.9%
M: 26.5%

så behöver SD ta 3.4%-enheter från S och 2%-enheter från M för att resultatet ska bli;

SD: 24.7%
S: 24.5%
M: 24.5 %

2015-06-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det mest intressanta när SD blir största eller näst största parti är ju att i TV ställer man upp 1:an mot 2:an i debatter. 1:an och 2:an undviker debatter med resten, speciellt utmanaren 3:an. Detta innebär att antingen S eller M kommer hamna i kylan i medierapporteringen. Det är de inte vana vid alls. Vad blir reaktionen?

SvT kommer självklart, som andra i tråden skrivit, självklart låta de två största riksdagspartierna debattera mest och mot varann. Jag kan förstå den linjen eftersom OI inte har samma tyngd som riktiga val.

Och skulle SD i valet 2018 bli etta eller tvåa kommer det även i fortsättningen att bli S mot M i rutan eftersom SvT inrättar ett OI som visar att SD tappat tio procentenheter och debatterna ska stå mellan de två största partierna i opinionen, för att allmänhetens intresse är viktigast.
2015-06-15, 20:46
Medlem
Aja Bajas avatar
Dags att spekulera lite om hur SD's opinionssiffror kommer utvecklas på lite längre sikt, inte bara gissa resultatet i nästa mätning.
SD har inte ökat linjärt, även om dom försöker få det att verka så på status.st. SD har gått upp kraftigt vid några enstaka tillfällen och sen legat stilla i ett par år. Senast dom låg stilla var ungefär från Jan. 2013 fram till valet i Sep. 2014.

Frågan är om SD kommer att gå in i en ny period av stillestånd efter den här kraftiga uppgången, eller om det finns något som har ändrats i svensk politik, media eller ute i verkliga livet som gör att SD ska fortsätta uppåt ett tag till.

Den som tror på fortsatt uppgång får gärna förklara vad det är som har ändrats. Här är min syn på det hela.

Antal invandrare och relaterade problem ökar ju lite från år till år, men det borde inte vara någon jätteskillnad mot hur det var för 2 år sedan.

Valframgången och efterföljande DÖ har gjort att SD har hamnat mer i mediefokus och är svårare att glömma bort och gömma undan.

Det finns fler SD supportrar som vågar tala öppet om invandringsproblem och kanske till och med berätta att dom stödjer SD.

Ekonomin kraschar och bostäderna verkar äntligen ha tagit slut. Det gör att problemen med invandringen blir väldigt svårt att ignorera. I varje fall på lite sikt.

Regeringsskiftet har gjort att det inte längre är realistiskt att tro på att andra blocket skulle kunna ordna upp situationen.
Senast redigerad av Aja Baja 2015-06-15 kl. 20:49.
2015-06-15, 20:48
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Är det så att 20% är en svår gräns mentalt att presentera för OI?
Att ingen vill vara först med att spränga jämna tal som 10 eller 20 eller 30%.

Hur var det med 4 och 10%? Var det något OI som visade det eller var det verklighetens valresultat som fick göra jobbet?

Känns inte som att Yougov är det i alla fall (om nu någon är det). Sentio och Yougov känns ju utan tvekan mest pålitliga, men det är ju vida känt hos oss som är lite mer insatta i OU.

Varkan Sentio eller Yougov är väl svenska företag....
2015-06-15, 22:07
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
De kommer stanna klockan på 19 sep. 2014.
De kommer ända till nästa val använda valresultatet som ram för valda deltagare.
Efter nästa val kommer de att ändra urvalet till att alltid vara tre partier. 2 mot 1.

I viss mån verkar detta rimligt då vi kommer att ha 3st 20%-partier istället för 2st 30%-partier. Tror ändå att man kommer att köra 1:an mot 2:an ett tag till i TV varav 3:an kommer att vara utanför.
2015-06-15, 22:17
Medlem
Imorgon voteras det om vårbudgeten. Blir intressant att följa hur denna (om den och dess faktiska konskevenser uppmärksammas kritiskt i media) inverkar på SDs opinions-siffror. Ytterligare en skjuts framåt, är min vilda gissning...
2015-06-15, 22:17
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Dags att spekulera lite om hur SD's opinionssiffror kommer utvecklas på lite längre sikt, inte bara gissa resultatet i nästa mätning.
Det finns en broms som jag tror slår till när SD blir lika stora som M och det är det att Åkesson då kommer att börja ses som en statsministerkandidat. Alla som då hoppas på en koalition mellan SD och M, eller åtminstone de flesta, kommer då att vilja att M blir störst så att det inte finns någon risk att Åkesson blir statsminister.

Bästa vore om Åkesson avgår och ersätts med Oscar Sjöstedt, annars tror jag det blir trögt att öka i opinionen om ett litet tag.
2015-06-15, 22:19
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja

Man kan alltid roa sig med att räkna vidare på nuvarande hastighet, lågt räknat kan det bli nåt sånt här i kommande OU. Tillväxt 0,75% per månad, räknar då med Yougov och Sentio.

Slutet av juni - 20,0%
Slutet av augusti - 21,5%
Slutet av oktober - 23,0%
Slutet av 2015 - 24,5%
Slutet av april 2016 - 27,5%
Slutet av juli 2016 - 30,0%

Efter det kan det ju finnas ett tak runt 35% kanske, i alla fall en period.
Redan vid årsskiftet kan vi då ha ett SD som nosar på både S och M, svårt att veta hur dessa går men att M kan nå upp mot 30% med Batra känns inte rimligt.
Att vi ska få se Åkesson som statsminister en dag har ju känt som en utopi men vi är ju på väg dit.
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-06-15 kl. 22:22.
2015-06-15, 22:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det finns en broms som jag tror slår till när SD blir lika stora som M och det är det att Åkesson då kommer att börja ses som en statsministerkandidat. //..// Bästa vore om Åkesson avgår och ersätts med Oscar Sjöstedt, annars tror jag det blir trögt att öka i opinionen om ett litet tag.

Det här kan nog vara det dummaste jag hört på ett bra tag. Det blir ju ingen uttalad allians mellan SD och M på samma sätt som vi sett hos allianspartierna där alla partiledare står och flinar ikapp. Det behövs således inte vara "mindre kaliber" på SDs ledare än den som är ledare för M eller för en fortsatt borglig allians.

Det kommer ju bli ett röstningssamarbete primärt inom riksdagen och förhandlingslösningar i de olika riksdagsgrupperna och utskotten, inte att SD "upptas" i Alliansen så det blir någon sorts "revirstrid" mellan vem som är "top dog" i rest-alliansen (när KD inte är med, och FP kanske också åkt ut).

Det vore således förståndshandikappat av SD att byta ledare till en mindre karismatisk ledare för att tillgodose Ms ego samtidigt som dom har gjort ett dåligt val av partiledare.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-15 kl. 22:37.
2015-06-15, 22:34
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det här kan nog vara det dummaste jag hört på ett bra tag. Det blir ju ingen allians mellan S och M på samma sätt som vi sett med allianspartierna. Det behövs således inte vara "mindre kaliber" på SDs ledare än alliansens ledare.

Det kommer ju bli ett röstningssamarbete primärt inom riksdagen och förhandlingslösningar i de olika riksdagsgrupperna, inte att SD "upptas" i Alliansen så det blir någon sorts "revirstrid" mellan vem som är "top dog" i rest-alliansen (när KD inte är med, och FP kanske också åkt ut).
Det här var nog det rörigaste inlägget jag läst. Varje mening är obegriplig. Varför talar du om allians mellan S-M? Jag talade om folk som hoppas på en koalition mellan SD-M.

"Mindre kaliber"? "Röstningssamarbete"? Vad menar du med det? Menar du att SD skulle stödja en alliansregering passivt så att det aldrig blir fråga om att Åkesson blir statsminister, eller vad menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in