Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 12:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
alla 3 blir kanske på sannolika skäl misstänkta för "skyddande av brottsling",,finns ev.annan/andra GM
som ligger bakom detta ,ingen vet ju vad som kommit fram i förhören ! kanske de 3 MGM inte vill avslöja namn på andra personer som ligger bakom brottet

Såvitt jag förstått har åklagaren angett att två av dem ska häktas såsom på sannolika skäl misstänkta för mord, tingsrätten kan således inte häkta dem för något annat brott och då åklagaren inte begärt dem häktade för något annat brott är detta inte heller något som åklagarmyndigheten misstänker i dagsläget.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Såklart inte, men ett mellanting. Civiliserad rättsprocess, men där folket ändå gör sin röst hörd. Tänk: Spanien.

Nej tack. Jag är supernöjd med att lägga blommor vid cafeet och låta kärleken vinna istället för att skapa mobbar och mer ilska och ondska. Vad tror du Lisas familj vill se helst?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Det är mycket mer sannolikt att GM har agerat utifrån ett drogrus än mördat BO till följd av ett rån eller bilolycka. Det säger sig väl självt. Jag är mycket bekant med droggruppen bensodiazepiner så jag anser mig ha rätt att uttala mig.

Skulle tro att kombinationen takläggning och benzo är förenat med livsfara. Dom jobbade på höga höjder.
2015-06-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Förstår inte varför ni envisas med att påstå att det rör sig om en olycka, t.ex att litauerna ska ha kört på LH. Enligt polisen har mopeden inga synliga skador. Det finns inga spår om att en olycka ska ha skett på platsen heller.

Om det stämmer att litauerna skulle åka hem den här sommaren så tror jag på ett sexuellt motiv. Detta stärks också av att en av LH:s kollegor ska ha varit rädd för några män som stirrade på henne (litauerna?). Rånmotivet är helt uteslutet då dem tjänar förhållandevis bra litauiska mått mätt.
"Jag förstår inte varför ni envisas med att påstå att det är sexualmord"...

Kritisera gärna spekulationerna. Själv ägnar jag mig nästan enbart åt detta och kommer inte med egna spekulationer. Men då måste du ju FATTA vad de andra som spekulerar säger. De som föreslår olycka har inte vävt in att mopeden skulle vara påkörd. Tvärt om, vi VET ju att mopeden hittades "med nyckeln i". Ingenting sagt om dess skick. Då får man förmoda att den är oskadad. Hade mopeden varit skrot hade vi nog känt till redan i media att polisen jagade och grep personer efter en smitolycka med en touch av griftefridsbrott.

Vad är dina argument för sexuellt motiv då? Jo, du "tror", samt förlitar dig på uppgifter som är betydligt mer vaga än det tämligen konkreta "mopeden med nyckeln i (och inte ett ljud om att den skulle vara skadad)".

Som sagt, jag tror ingendera. Jag försöker att tro så lite som möjligt och spekulera så lite som möjligt. Jag vill främst *veta* och jag är inte intresserade av saker utan substans.

För övrigt, en tumregel: ju mer en spekulation måste stå på "egna ben" och inte kan vävas kring saker vi faktiskt vet, desto mer osannolik.

Edit: Det är däremot tämligen uppenbart att anhållan gäller mord, inte smitning. Därmed blir olyckidéerna svagare. Dock stärks inte specifikt sexuella motiv, även om de nog också får anses vara en lågoddsare (fast, kan man förmoda, då med en ensam GM).
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skulle tro att kombinationen takläggning och benzo är förenat med livsfara. Dom jobbade på höga höjder.

klart som fan dom inte går på benzo, heller behöver det för att göra detta. jävla spökteorier
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Svenskar är så jävla mesiga . Man "tänder lite ljus" på Facebook. Suckar lite under 10-kaffet på jobbet om hur hemskt det hela är. I de flesta andra länder (inklusive civiliserade diton) hade man gått kan ur huse och mött upp asen när de fördes in till förhandlingarna med diverse skrik och hatkörer. Få dem att känna sig jagade och att hela folket sluter upp emot dessa monster.
Att göra ganska lika fel som i daCostafallet 1987---89?Att kräva att några slumpvis utvalda "mördare" blir dömda i steglade?
Tokerierna i svensk lynchpöbel är måhända gränslösa.
Om Litauerna nu vill lära av några oskyldiga samt justiemobbsmördade svenska läkare, så är det att inte yttra sig alls i polisförhören. Lugnast så..
2015-06-16, 12:46
Medlem
MeMajks avatar
Hur är det med dessa nycklar ? Är det fastslaget att
1. nyckeln till moppen verkligen satt i låset eller fanns den i direkt anslutning till mopeden?
2. Finns det någonstans belägg för att Lisa skulle lämna en nyckel i ladan ?
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Hur är det med dessa nycklar ? Är det fastslaget att
1. nyckeln till moppen verkligen satt i låset eller fanns den i direkt anslutning till mopeden?
2. Finns det någonstans belägg för att Lisa skulle lämna en nyckel i ladan ?

1. ja

2. nej
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett vittnesmål som bär prägel av övertolkning av händelser tror jag. Nu i efterhand när de vet vilka som är misstänkta blir några blickar till stirrande på sexobjekten i deras egen fantasi. Hysteriska och chockade småbrudar skulle jag vilja säga, fäst inte så stor betydelse vid det vittnesmålet, det är ett gott råd.

I någon mening kan jag tycka att det är bra att de tittade åt tjejernas håll, kunde lika gärna varit någon av de tjejerna som råkade ut för en pervers våldtäktsman just när de sneglade på dem, bra när folk har koll på varandra, särskilt vid stängningsdags.

Naivt och inte vidare klyftigt tänkt om du tror att dessa män skulle titta åt hennes håll för att hålla henne under uppsikt i ett gott syfte. Det var mitt ute på landet och de var de enda som var där.

Informationen som LH:s kollega gav till polisen (om den nu stämmer) tycker jag är högst relevant och handlar nog inte om någon hysterisk småbrud som du uttrycker dig utan om en tjej som vill hjälpa till att lösa fallet där hennes kollega blivit mördad.
Ägaren till kafeét var ju så otroligt noga med att ingen av tjejerna skulle stänga och lämna kafeét själva trots att det är mitt ute i ingenstans, så förmodligen var det allmänt känt att dessa män var sliskiga.
2015-06-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ie94dab
Har följt denna tråd från start och det har spekulerats vilt kring motivet. I häktningsframställan så säger dom att dom inte har teknisk bevisning. Det borde ju utesluta att det är sexrelaterat. Hade det varit våldtäkt så hade den tekniska bevisningen funnits i form av DNA från GM på kvinnans kropp.

Jag börjar tveka på om de tre häktade verkligen är GM. Tror det är en rad för dom olyckliga omständigheter som gör att dessa personer blivit inblandade. Är de inte GM så är det en smärre polisiär katastrof.

Dra inte för stora slutsatser av att det inte finns teknisk bevisning. DNA och andra spår kan ta viss tid att få analyserat. Det är bara 3 dagar sedan de anhölls och Lisa hittades, en häktning "med sannolika skäl" ger polisen arbetsro. Klart att dessa individer inte blir häktade "på sannolika skäl" ifall man inte har en hel del som pekar mot att det faktiskt är dom.
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Precis,nyckeln sitter i,bara att starta och dumpa moppen.
Märkligt.
En skåpbil/van och ett par grappar som snabbt drar in tjejen från moppen, inte slösa tid på nycklar, kör iväg till en tom lada.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
1. ja

2. nej
var finns den informationen förutom här i tråden ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in