Citat:
Ursprungligen postat av
Forvirradbrud
Förstår inte varför ni envisas med att påstå att det rör sig om en olycka, t.ex att litauerna ska ha kört på LH. Enligt polisen har mopeden inga synliga skador. Det finns inga spår om att en olycka ska ha skett på platsen heller.
Om det stämmer att litauerna skulle åka hem den här sommaren så tror jag på ett sexuellt motiv. Detta stärks också av att en av LH:s kollegor ska ha varit rädd för några män som stirrade på henne (litauerna?). Rånmotivet är helt uteslutet då dem tjänar förhållandevis bra litauiska mått mätt.
"Jag förstår inte varför ni envisas med att påstå att det är sexualmord"...
Kritisera gärna spekulationerna. Själv ägnar jag mig nästan enbart åt detta och kommer inte med egna spekulationer. Men då måste du ju FATTA vad de andra som spekulerar säger. De som föreslår olycka har inte vävt in att mopeden skulle vara påkörd. Tvärt om, vi VET ju att mopeden hittades "med nyckeln i". Ingenting sagt om dess skick. Då får man förmoda att den är oskadad. Hade mopeden varit skrot hade vi nog känt till redan i media att polisen jagade och grep personer efter en smitolycka med en touch av griftefridsbrott.
Vad är dina argument för sexuellt motiv då? Jo, du "tror", samt förlitar dig på uppgifter som är betydligt mer vaga än det tämligen konkreta "mopeden med nyckeln i (och inte ett ljud om att den skulle vara skadad)".
Som sagt, jag tror ingendera. Jag försöker att
tro så lite som möjligt och
spekulera så lite som möjligt. Jag vill främst *veta* och jag är inte intresserade av saker utan substans.
För övrigt, en tumregel: ju mer en spekulation måste stå på "egna ben" och inte kan vävas kring saker vi faktiskt vet, desto mer osannolik.
Edit: Det är däremot tämligen uppenbart att anhållan gäller mord, inte smitning. Därmed blir olyckidéerna svagare. Dock stärks inte specifikt sexuella motiv, även om de nog också får anses vara en lågoddsare (fast, kan man förmoda, då med en ensam GM).