Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 10:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, att de minuterna efter mitt inlägg går ut med uppgifterna berättar att åklagarens krystade svar inte alls är det naturliga.
Åklagaren kan bara ha varit ganska sur på att hela tiden bli störd av journalister och inte få göra sitt jobb i fred. Nu är de begärda häktade på sannolika skäl. Jag rekommenderar varmt att inte postulera att det faktum att åklagaren inte ville ge nån jobbig murvel förhandsinformation skulle betyda att misstankarna är svagare än vad som vanligen gäller vid den misstankegraden.
2015-06-16, 10:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SVT Nyheter Väst: Tre begärs häktade i Lisa-fallet
Citat:
Enligt honom svarar de misstänkta på frågor, de sitter inte knäpptysta under förhör. Men de förnekar brott.

Inger Rönnbäck, som tillträdde som advokat åt den 35-årige mannen när Helena Svärd plötsligt hoppade av, har yppandeförbud:

– Min klient förnekar brott, det är den enda jag kan säga.

Polisen ska ha pratat med de misstänkta redan under början av veckan då man genomförde dörrknackning i området. Det var dock inte aktuellt med något gripande då.
2015-06-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
Bara jag som tycker det är lite konstigt att bara en handske hittas en bit bort? handskar mitt sommarn också?

Märks att du hängt med
Handskarna brukade hon ha på sig när hon körde moppe, det va kallt och blåste den dagen hon försvann.
2015-06-16, 10:36
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Stöld av TV för länge sedan som ung, säger inget om killen, och indikerar inte att han kommer mörda flera år senare i 30 årsåldern.

Det fanns inget misstänkt över dessa personer innan Lisa mördades. Det är ju det som är så otäckt. Det kryllar av folk från Östeuropa runt om i landet som gör "gammeldags" arbeten, som svenskar inte vill göra. Särskilt vanligt på landsbygden.

Det har varit mycket inbrott i närheten i absoluta närheten till Cafet, det är fakta!
GMS försökte väl sno något/råna bo. Dom var rädd för att förlora jobbat (dom kanske trivdes bra på jobbet, schysst lön osv), så dumma som dom är fick dom för sig att mörda BO skulle vara en bra lösning på problemet... :S
2015-06-16, 10:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åklagaren kan bara ha varit ganska sur på att hela tiden bli störd av journalister och inte få göra sitt jobb i fred. Nu är de begärda häktade på sannolika skäl. Jag rekommenderar varmt att inte postulera att det faktum att åklagaren inte ville ge nån jobbig murvel förhandsinformation skulle betyda att misstankarna är svagare än vad som vanligen gäller vid den misstankegraden.
Det gör/gjorde jag inte heller. Däremot funderande jag över vilken substans som fanns bakom misstankarna - just eftersom det ändå brukar kommuniceras en del även före häktningsförhandlingen.
Uppgiften om häktning kom rätt direkt efter mitt inlägg .. så sannolikt har du rätt - åklagaren är bara ganska sur på att bli störd hela tiden och svarar därför inte på någonting.

Det blir intressant att se vilken bedömning TR gör senare idag. Räcker det till en första häktning på sannolika skäl.

Jag är också lite förvånad över att åklagaren inte begärt häktning på rekvisit 1 - flyktfara. Det brukar vara rätt vanligt att gardera upp med det när folk har sin förankring i andra länder.
2015-06-16, 10:39
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikOsfi
Det jag inte förstår är varför man inte sökt igenom alla bebodda hus inom en viss radie från Cafét från början? Man letade igenom ödehus, men då känns det ju mer som om man faktiskt letar efter ett gömt lik. Det viktigaste från start när Lisa försvann borde väl ha varit att 1. säkra sig om att hon inte hålls gömd (levande) i ett hus i närheten 2. Att söka igenom skog och mark så hon inte råkat ut för en olycka och ligger skadad någonstans. Punkt ett borde varit polisens prio 1 och punkt 2 gjorde missing people bra med sin mansstyrka på 800 individer.

Och ja det borde varit högst normalt att börja med människor som fanns och jobbade om och kring Lisas arbetsplats.. Som tex dessa två bröder..
Polisen får inte bara susa in hos folk till höger och vänster,för det krävs att åklagaren gokännt en husrannsakan.
2015-06-16, 10:40
Medlem
Vädermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Hur vet du att han är skeptisk? Och vad är en skeptisk till?
GW skeptisk: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/800998-leif-gw-persson-om-lisa-holm
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Folk är idioter när de säger att folk är som folk när folk egentligen är idioter.

Någon som kan briefa vad som är nytt senaste 12h?
Det nya är att åklagare begärt de tre misstänkta i Kinnekulledådet häktade på den starkare misstankegraden sannolika skäl.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Stöld av TV för länge sedan som ung, säger inget om killen, och indikerar inte att han kommer mörda flera år senare i 30 årsåldern.

Det fanns inget misstänkt över dessa personer innan Lisa mördades. Det är ju det som är så otäckt. Det kryllar av folk från Östeuropa runt om i landet som gör "gammeldags" arbeten, som svenskar inte vill göra. Särskilt vanligt på landsbygden.
Normalt arbete på en gård med att t.ex. underhålla och reparera byggnader är inte "gammeldags" arbete. De är inte här därför att svenskar inte VILL göra dessa arbeten, de är här därför att de kostar mindre än 1/3 av svenska firmor och "krånglar" inte om arbetsvillkor/säkerhet och är "nöjda" med att sova på en madrass på golvet och arbeta 10 tim/dag 6 dagar i veckan.
Detta med att utlänningar gör arbeten som svenskar inte skulle vilja göra är en gammal "södermalms" (att kalla packet "vänster" skulle vara att smutsa begreppet) myt.
Senast redigerad av softboll 2015-06-16 kl. 10:45.
2015-06-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Sant, det finns inte, har aldrig funnitsc nåt sätt att SE på en person om han/hon är en mördare, helt absurt...De kan vara fula, vackra, se snälla ut, se elaka ut, etc etc.

Ja och det är det som är så skrämmande när ondskan drabbar en oskyldig flicka i en idyll som runt kafét i Blomberg. Det finns ingen bättre miljö att leva i och låta barn växa upp i. Det handlar om människor som gör allt rätt i livet, men ändå drabbas av den värsta mardröm en förälder kan drabbas av.

Det är en pappa som vakar över sin flicka, skjutsar henne fram och tillbaka, och första gången hon är på egen hand drabbas hon av mördare. Det visar att barn aldrig är för små för att föräldrar ska ha anledning till oro. Man vet aldrig när ondskan slår till.
2015-06-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Menar att litauerna anlitats för att dumpa liket?
Men hur smart är det att blanda in tre icke närstående? Folk som förstås kommer att prata när det bränner under fötterna eller troligen blankt vägrar att bli inblandade när de förstår vad det är fråga om. Litauerna kanske är svagbegåvade men så dumma är de nog inte att de förstår allvaret i att bli delaktiga i mord.

Pengar min vän. Allt kan köpas med pengar.
2015-06-16, 10:42
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Ja, läser man vad GW säger så verkar han skeptisk till att de är dessa herrar som gjort det...

Tanken har slagit mig efter att jag läste att herrarna utryckt rädsla för att bli anklagade med anledning av att de är Litauer. Det finns ju en risk att de råkat ramla över något av bevisen, och insett att de klampat rakt in i syltburken, utan att för den sakens skull vara inblandade. Och av ren rädsla för att misstros då valt att hålla defensiv och avvaktande ställning istället.

Människor reagerar ibland väldigt irrationellt, i synnerhet när de känner sig pressade eller inträngda i ett hörn.

Vi får helt enkelt se vad det leder till, men GW har en bra poäng:

"- Det som oroar mig är att det här är tidigare ostraffade gärningsmän som utför ett sexualrelaterat brott, riktat mot en för dem relativt okänd kvinna genom ett bortrövande och övergrepp följt av ett mord, säger Leif GW Persson till Nyheter24 och fortsätter:

– Det är väldigt ovanligt scenario i Sverige. Det här är ju en typisk ensamsysselsättning om man säger så."

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/800998-leif-gw-persson-om-lisa-holm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in