2015-06-15, 21:38
Medlem
Denna fråga kan framstå som befängd vid första anblicken. Men denna "gräns" är inte helt solklar...

En bra vinterbil för mig är en bil med AWD(4WD) och något högre markfrigång. Helst dieselmotor för lite extra "power" i lågregistret. Manuell och automat är en smaksak. Vill tillägga att nästan alla bilar funkar i vinterväglag men jag fokuserar på dom som utmärker sig lite extra.

Bra vinterbilar enligt mig: Passat Alltrack, A4/A6 Allroad, X3/X5/X6, XC60/XC70/XC90, Q5/Q7, Tiguan, Legacy.
Har man gott om pengar så varför inte en RS6? Eller en Range Rover? Om man förväntas köra i extemt väglag kanske en Lada Niva är att rekommendera? En Amarok eller Navara är bra i lite tuffare terräng?

En bra "allround" bil för mig: V50/V60/V70, Passat, Octavia/Superb, 320/520, A4/A6, C/E-Klass.
En bil med bra bagageutrymme och som funkar året om. Finns många fler bilar men jag har inte tid att skriva upp alla. Självklart funkar en XC90 eller en X3 som "allround-bil" men jag tycker att dom är "extra" bra som vinterbilar.

Sen har vi sommarbilarna. En sommarbil är alltså en bil som man gärna glider lite extra med. Med några extra kusar under huven och ofta något lyxigare i utförandet och ibland cabriolet. Oftast en sportbil eller äldre jänkare.

Självklart finns det många som kör sportbilar även på vintern. Men om vi fokuserar på Sverige. Hur många rattar sin Mustang GT på vintern? 911 Carrera S?

En Carrera S fungerar utmärkt på vintern i den södra delarna av landet och där vägarna är bra underhållna. Men hur många är beredda att köra sin ögonsten i slask och salt? Kanske ploga snön med främre spoilern osv.

Det finns fall där jag noterat att vissa ställer in sin V70 på vintern och dammar av sin äldre trotjänare. Men är inte detta lite överdrivet?
Citera
2015-06-15, 21:45
Medlem
knarkpotatiss avatar
suv-bilar? Är de vinterbilar? Borde ju egentligen kallas för vinterbilar då bl.a Volvo XC90 och Audi Q5 är suv-modeller. Sommarbilar borde rent av vara motsatsen till suv, som du säger kanske cabrioletbilar. Liksom man vill ju hellre tralla runt i en BMW M4 Cabriolet på sommar´n än en stor "klumpig" Audi Q5 eller Jeep Cherokee
Citera
2015-06-15, 21:51
Medlem
smurflers avatar
Du får skilja på tekniska vinterbilar och kosmetiska sommarbilar. Du blandar lite hejvilt i ditt inlägg.

Det du är inne på i början med det tekniska håller jag med om. Stora, breda hjul, fyrhjulsdrift, antisladd samt ABS (även om det är helt överflödigt om det är grishalt) tycker jag är lämpligt för en bra bil. En tung bil har också sina fördelar, speciellt om vikten är bra fördelad. Hur diffen är uppbyggd på fyrhjulsdriften kan göra underverk. Om vi nu skall gå till extremfallen så är det få saker som matchar en välutrustad Jeep, Brabus 6x6, Range Rover, möjligvis Hummer osv. Men det är med RIKTIGT bra däck - däcken gör mer än alla elektroniska hjälpsystem som finns.

En sommarbil är för mig uteslutande en bil med riktigt bra köregenskaper på torr asfalt. En cabriolet presterar exakt lika bra på vintern som sommaren, lyxen är precis lika lyxig på vintern som på sommaren. Men en lättad sportbil utan några elhjälpmedel (ta Venom GT för extremfallet) kommer att vara totalt omöjlig att köra i vinterväglag, medan den är en dröm på torra sommarvägar.
Citera
2015-06-15, 21:57
Medlem
Min definition på en bra vinterbil.
Den är framhjulsdriven, den har bra dubbdäck och den startar även när den stått oanvänd 5 dygn i -20.
Märkvärdigare än så behöver det inte vara.
Citera
2015-06-15, 22:13
Medlem
Pukeeyes avatar
Viss begreppsförvirring verkar råda.
Sommarbil var ett begrepp i slutet av 60-talet och under 70-talet. Det var en bil för ca 1000-spänn som var besiktigad samt någotsånär körbar som köptes av stadsbor av arbetarklass med körkort (som inte hade råd att hålla sig med bil året runt) för att åka på bilsemester under sommaren.

Vinterbil, är motsvarande billig, men besiktigad gammal rishög som den mogne raggaren med en amerikanare värd 170 000 använder under vinterhalvåret när pärlan måste stå i stallet.
Citera
2015-06-15, 22:29
Medlem
Finns ju ingen exakt definition av dessa ord, så det är väl upp till var och en vad man ger orden för innebörd.
För mig handlar det inte om vad det är för typ av bil, utan är helt enkelt kopplat till när man använder den... En sommarbil körs inte på vintern av en eller annan anledning, t.ex. att den är olämplig i vinterväglag eller att man inte vill utsätta den för massa fukt och vägsalt. Vinterbilen är den man kör när sommarbilen är avställd. Alternativt någon skruttbil som köps för att sladdas runt med i vinterväglag, som man inte bryr sig om om det hamnar i diket eller runt en stolpe.
Citera
2015-06-15, 22:33
Medlem
Nu bor inte jag i över Norrland eller i skogen. Så jag har de optimala vinterbilarna/sommarbilarna i en Volvo V40 samt en V70. Jag skiftar hjul mellan sommar o vinter o vips så funkar det.
Citera
2015-06-15, 22:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Viss begreppsförvirring verkar råda.

Det är väl snarare så att det finns lika många definitioner som det finns bilägare.

Det finns ju bilar som inte kan klassas som varken sommar- eller vinterbilar (eller kanske som både ock) eftersom dom fungerar lika bra oberoende av väderlek.

Ett exempel är Audi RS6. Dyrt exempel visserligen men ändå. Porsche däremot får klassas som en dålig vinterbil oavsett var man bor eftersom tiden som den kan användas vintertid är begränsad.

En fyrhjulsdriven SUV av mer robust karaktär är sannolikt bättre som vinterbil än som sommarbil.
Citera
2015-06-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är väl snarare så att det finns lika många definitioner som det finns bilägare.

Det finns ju bilar som inte kan klassas som varken sommar- eller vinterbilar (eller kanske som både ock) eftersom dom fungerar lika bra oberoende av väderlek.

Ett exempel är Audi RS6. Dyrt exempel visserligen men ändå. Porsche däremot får klassas som en dålig vinterbil oavsett var man bor eftersom tiden som den kan användas vintertid är begränsad.

En fyrhjulsdriven SUV av mer robust karaktär är sannolikt bättre som vinterbil än som sommarbil.
Fast,Porsche 911 med fyrhjulsdrift går som tåget i halka.
Citera
2015-06-16, 00:17
Medlem
Köses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Min 4s går hur bra som helst, även vintertid.
Citera
2015-06-16, 01:49
Medlem
IceEyess avatar
Min personliga definition av en funktionell vinterbil är: stadiga köregenskaper (generellt fyrhjulsdrift och en markfrigång som inte är överdrivet låg), verkningsfullt värmesystem, gediget rostskydd, samt effektivt hel/halvljus.
Citera
2015-06-16, 06:48
Medlem
ekerilars avatar
Jag tycker att TS analys är riktig. Jag tycker mig där jag bor se en ny form av entusiastbilar för sommarbruk: äldre Svensson bilar. 40-talister som sommartid kör likadana bilar som när de var unga exempelvis VW-bubblor, Amazoner eller gamla Saab-93.

Hela byn där jag bor kryllar av dessa klenoder sommartid och det är ett fenomen jag bara sett de senaste två åren. Några entusiaster har jag sett tidigare, men nu har det blivit en masspsykos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in