Gränsen för mig går vad plånboken tillåter.
På vintern vill jag bara ha en pålitlig bil som jag ej behöver bry mig om, dvs en buckla på dörren ska gå mig oberörd när jag parkerar utanför Ica som alltid har dåligt plogade p-platser vilket leder till att människor blir förvirrade och ställer sig huller om buller.
Jag vill ej tvätta mer än nödvändigt, då jag saknar tillgång till garage och ska jag tvätta en gång i veckan i tvätthall så blir det ganska snart en dyr utgift och framförallt en tråkig sådan när dörrarna måste torkas och lister smörjas.
Så en billig Volvo eller Saab från sent 90-tal eller tidigt 2000-tal duger gått åt mig på vintern. ABS är mitt enda krav.
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfler
Du får skilja på tekniska vinterbilar och kosmetiska sommarbilar. Du blandar lite hejvilt i ditt inlägg.
Det du är inne på i början med det tekniska håller jag med om. Stora, breda hjul, fyrhjulsdrift, antisladd samt ABS (även om det är helt överflödigt om det är grishalt) tycker jag är lämpligt för en bra bil. En tung bil har också sina fördelar, speciellt om vikten är bra fördelad. Hur diffen är uppbyggd på fyrhjulsdriften kan göra underverk. Om vi nu skall gå till extremfallen så är det få saker som matchar en välutrustad Jeep, Brabus 6x6, Range Rover, möjligvis Hummer osv. Men det är med RIKTIGT bra däck - däcken gör mer än alla elektroniska hjälpsystem som finns.
En sommarbil är för mig uteslutande en bil med riktigt bra köregenskaper på torr asfalt. En cabriolet presterar exakt lika bra på vintern som sommaren, lyxen är precis lika lyxig på vintern som på sommaren. Men en lättad sportbil utan några elhjälpmedel (ta Venom GT för extremfallet) kommer att vara totalt omöjlig att köra i vinterväglag, medan den är en dröm på torra sommarvägar.
Varför vill du ha breda däck på vintern? Det ger större risk för sladd.