Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Hyfsat med teorier och konspirationer i tråden.

En sak jag undrar, varför sprider och placerar man spår (saker tillhörande offret) i efterhand av en eftersökt person precis där mordoffret finns eller i dennes närhet?
Där har ni något att fundera kring. Dödar Jag en tjej lägger jag inte ut hennes tillhörigheter i min egen friggebod i efterhand direkt.... Men vi alla kanske resonerar olika där?

Antingen för att de är skyldiga och inte hann på grund av pådraget, eller för att någon vill sätta dit dem på det. MEN, vart i hela friden är DNA.spåren som borde finnas lika utspritt som alla prylar???
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
Bor på slottet.
Enligt "tjänstefolk" som jobbat på Slottet så är han ett riktigt svin.

Ojdå, synd att inte tjänstefolket berättade att Fernandez är Ascensions efternamn och att det är en kvinna...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det kan kanske Hamilkar svara på mer i detalj, men jag tror det kan bli problem. Det står alltid i protokollet att "resultatet talar för att XXX kommer från YY, med reservation att det kommer från en nära släkting." eller liknande.
Dna undersöks till den grad som är nyttigt och eller möjligt baserat på säkrad mängd.
Då man vet att det gäller nära släktingar gör man mera omfattande och långsammare prov var man testar flera markers tills man uppnår ett säkert resultat.
Resultatet kommer alltid att ha en större osäkerhet jämfört med icke bröder men om ursprungs samplet var stort nog är det inte ett tekniskt problem.

Dessvärre gör man inte detta extra jobb i vanliga dnaprov då det är alldeles tillräckligt noggranna som de är.

Stora problem kan uppstå i dna multiplikations metoden där ett väldigt litet sampel först artificiellt mångdubblas. Denna process initierar vissa osäkerhetsmoment och gör resultatet osäkrare. Ja till den grad att frågan om vem av bröderna gjorde vad kunde komma ifråga.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Vet man varför Arnes son N*ls G*stav 1963*730 finns på Lexbase?

Någon som har det och kan lägga upp informationen som finns där?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Är inte helt säker på avstånd eller exakt vad det var för byggnad men jag har hört alltifrån skjul till lada och att det skulle ligga mellan 500m och ett par km bort... Vad jag menade på var att jag har svårt att se varför man skulle försöka gömma liket om det var ett planerat mord för då är man nog mer försiktig med att lämna spår från första början...

Lisa jobbade på caféet som ligger utmed vägen som går mellan Hällekis-Källby. Det är ca 50 meter mellan ladan, där handsken hittades, och där de MGM arbetade.

Själva boningshuset till Blombergs gård ligger på en väg ca 1 km bort, det ligger fler hus där, bl a de MGMs boende.

Fynden är utplacerade på en helt annan väg, längre söderut, men - den leder både till MGMs hus och i förlängningen till Martorps gård, där Lisa hittades.

Edit: Martorps gård ligger kanske ca 2 km från caféet.
Senast redigerad av Madmor 2015-06-15 kl. 22:51.
2015-06-15, 22:49
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Fel. De var första gången LH tog mopeden. Innan dess hade hennes mamma skjutsat henne varje dag.

Men DET låter väl som att GM väntat på ett tillfälle som den ser då Lisa är själv för första gången. Dvs att det är någon som spanat på henne och ser sitt tillfälle direkt= det blir en väldigt spontan handling av någon som befinner sig på platsen och plötsligt blir varse om detta som inte skett tidigare. Och även om vi inte vill tro det så kan ju Lisa kanske kikat lite tillbaka, även om det inte varit allvarligt menat. Och fått GM att tro att den hade läge. Men det är ju också mycket troligt att GM sket i om den hade läge eller inte.
2015-06-15, 22:50
Medlem
Pågår det fortfarande teknisk undersökning på platserna i blomberg?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visualo
Jag vet fan inte vad jag ska tro längre...

Igår var jag övertygad om att bröderna var GM.

Idag sitter morsan till dom och berättar hur snälla dom är samt vilka bra liv dom har.
Försöker hon framställa sina söner i god dager eller ljuger hon?

Försöker godsherren att sätta dit sina gästarbetare kanske?

Finns det någon mer lirare i den här matchen som vi ännu inte vet om?

Det är för mycket teorier och prat överallt för att kunna se ett vettigt/rimligt scenario.
Man får helt enkelt lita till att polisen vet MYCKET mer än vad som är offentligt i nuläget.

Hon är som mammor är, dess barn är alltid änglar.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Provtagning med analys i o med en obduktion tar 3-4 veckor

''Att utföra en rättsmedicinsk obduktion kan ta mellan någon timme upp till drygt en arbetsdag, beroende på fallets komplexitet.'' - Wiki

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttsmedicin

Dokumentering borde ju ta lite tid men tar verkligen provsvar uppåt 3 veckor?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
79-åringen kanske ville att hans anställde, mgm, skulle fingra lite på handsken. Han kanske t o m uppmanade mgm att ta upp den handske som "helt plötsligt" låg mitt i ladan. Därefter satte både han själv och hans samarbetspartner sina spår på handsken.
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sökandet-efter-lisa-man-såg-hjulspår-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076(4:e klippet)

Jag har tänkt i dom banorna oxå.
Sen en annan sak om dom sopat undan spåren så bra så polisen inte hittar nåt är det väl jävligt konstigt man glömmer en handske och ännu mer konstigt att gubben hittar den.

Jag spekulerar nu bara vill jag poängtera men jag har svårt att tro det här är första gången man gör något dylikt det här är sjukare än normalt och kan inte bara komma utan vidare.
2015-06-15, 22:51
Medlem
Till en början så trodde jag verkligen på den här teorin angående att bröderna har gjort detta MEN det håller inte. Varför skulle man vilja lägga ut bevis som leder tillbaka till en själv? Det är någonting lurt med det här. Enligt expressenens senaste intervju där de intervjuade föräldrarna samt frun till den yngsta brodern så verkar dessa bröder normala? Jobbar för att kunna klara sig och enligt frun så skulle mannen flytta tillbaka i sommar... vet ej hur man ska förklara det men verkar UNDERLIGT sen kan dem ju ha sneat på något sätt..droger eller vad som helst.

Godsherren. Lyssnade precis på detta :http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594 där han säger att han har hittat handsken som han tror är Lisas samt att han lämnar direkt in det till polisen??? För det första lyssna noga på hur han pratar, lyssnade några gånger han verkar så sjukt nervös, påstår inte att han är mördaren men NÅGOT vet han och han döljer något. Är det sonen han skyddar som folk här påstår? SEDAN undrar jag varför han säger att han visste om detta "en halvtimme efter att hon försvann" hur skulle han veta det? Anmäldes inte Lisas försvinnande 21:30 av pappan? Är det sonen själv som sagt detta till honom och han får panik, bröderna jobbar så han ber dem hjälpa honom att dölja spåren.. För när man jobbar sådär för någon en längre period så blir man nästan som en liten familj.. och vad gör man inte för sina nära? FINNS det även alibi för att han var i Stockholm, har inte riktigt förstått detta om det var söndagskvällen.l och har hans son alibi?

Ett annat är intervjun med en av Lisas kollegor, hon visar inga som helst känslor och kallar Lisa för "tjejen som är försvunnen".. Kan det vara något konstigt svartsjukedrama.. som det var i Stockholm med Sturebymordet? Fast ändå inte? Att vara med på intervju känns inte aktuellt..

R.I.P Lisa <3
2015-06-15, 22:51
Medlem
VWazzs avatar
Vad fan kan motivet vara?

Två bröder mördar en tillsynes okänd flicka för dom. Enda alternativen jag kan se är
1. Våldäkt som övergått till mord
2. Olycka och de klantar till det något ordentligt efter olyckan
3. Försök till kidnappning för att till ett senare tillfälle pressa ut pengar eller annan kriminell baktanke.

Vad säger ni?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in