Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 21:15
Medlem
MsCredits avatar
Är det någon som känner till om bröderna röker? Jag har funderat en del på varför polisen direkt i samband med ett "fynd" (förmodligen klädesplagg) direkt såg ett samband till de personer man tidigare tyckt uppträtt märkligt, men inte haft några bevis emot. Och att det isåfall måste varit något som direkt kunnat leda till dem, kanske inhemska/polska cigaretter? Det verkar som att bröderna gjort något, eller täcker upp för någon, och att de gör det i panik. Sprider bevis. Kanske ville de gräva ned kläder, men blev störda. Sa man inte någonstans att polisen släppte fyndplatsen direkt och såg MGM bara 500 meter därifrån?

Eller har jag drömt? Jag vet att de blev förda till förhör i sitt "hem", men jag tror polisen såg dem i samband med fyndplatsen och inte tog dem till förhör på plats. Säkert var man tvungen att överlägga med insatsledare först.
2015-06-15, 21:16
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Men det ligger inte vid MGM´s bostad som du påstod.

Där kan jag möjligen ha varit fel,å de tar jag fullt på mig. Men det är alltså detta gula utehus hon hittades i.
Medlem
Tänk om hon parkerat mopeden på framsidan och åkt i väg samtidigt som sina kolleger. Då hade hon förmodligen levt i dag.

Om det nu inte var så att GM planerat detta och utfärdat dådet nån dag senare. Men det kommer vi aldrig få veta.
Medlem
Antitrinitarians avatar
Trovärdigt av lilla mamman att sitta och försöka skapa alibi åt sina söner, när en har erkänt att han var delaktig, men inte dödade
2015-06-15, 21:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Dom avbröt dessutom sökandet för dagen. Solen höll på att gå ner och många av oss som var ute och sökte blev skjutsade till GMs hus efter att vi hörde om tillslaget.. (Jag var en av dom)

Varför blev ni skjutsade till GMs hus efter gripandet om sökningen avbrutits? Av vem blev ni skjutsade dit? Förlåt mina frågor kanske låter offensiva men jag får kalla kårar om man använder sig av. frivilligorganisationer bestående av till stor del amatörer för att leta och ev säkra bevis.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visualo
Mycket troligt faktiskt!
Dom har säkert slängt dit handsken när gubben inte tittar dit, och sedan helt plötsligt så ser gubben handsken liggandes på marken och tror att han har gjort värsta fyndet.
Det låter som ett väldigt troligt scenario.

Man undrar ju bara vad GM skulle tjäna på att lägga handsken där om dom nu är skyldiga. Varför inte lägga den nånstans där dom INTE jobbar. På ett ställe som pekar ut någon annan än de själva.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Enligt artikeln kommer dom från mycket stabila familjebakgrunder. Allt snack om rånmord på en kafekassa på 5-10,000 kan nog avfärdas en gång för alla.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Tänkte exakt samma, hon sa även att dom tjänade 20k i månaden här vilket är riktigt bra jämfört med ett liknande jobb i deras land, så att dom skulle riskera det för ett rån/inbrott inte en chans.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Trovärdigt av lilla mamman att sitta och försöka skapa alibi åt sina söner, när en har erkänt att han var delaktig, men inte dödade

Det där är nog en lögn. Hade en av dem misstänkta erkänt hade vi fått veta det genom svensk media.
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Handsken "hittades" av godsägaren.

P4 Skaraborg:
Den som gjorde fyndet var Arne Jönsson som äger Blombergs säteri.

- Helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet mitt emot. Då tog jag omedelbart upp den och gick till polisen med den om den skulle tillhöra henne. Och det visade det sig att det gjorde den, säger Jönsson.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Vilken "privatperson" var det som anmälde den ene anhållne mannens advokat för jäv förresten?
Varför gör någon så i detta läge? Kan hon veta något komprometterande som friar den misstänkte genom sina kontakter med MP?

Mycket märkligt beteende. Det kan inte va varit mycket mer än 10-15 meter till närmsta polisman/kvinna. Det normala hade varit att ge fan i det eventuella bevisföremålet och istället kalla dit polis.

Smart att tafsa handsken full med sina fingeravtryck
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Är det någon som känner till om bröderna röker? Jag har funderat en del på varför polisen direkt i samband med ett "fynd" (förmodligen klädesplagg) direkt såg ett samband till de personer man tidigare tyckt uppträtt märkligt, men inte haft några bevis emot. Och att det isåfall måste varit något som direkt kunnat leda till dem, kanske inhemska/polska cigaretter? Det verkar som att bröderna gjort något, eller täcker upp för någon, och att de gör det i panik. Sprider bevis. Kanske ville de gräva ned kläder, men blev störda. Sa man inte någonstans att polisen släppte fyndplatsen direkt och såg MGM bara 500 meter därifrån?

Eller har jag drömt? Jag vet att de blev förda till förhör i sitt "hem", men jag tror polisen såg dem i samband med fyndplatsen och inte tog dem till förhör på plats. Säkert var man tvungen att överlägga med insatsledare först.

Alla öststatare röker
2015-06-15, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Funderar på vad som har hänt. Rånmord på en sjuttonåring låter otroligt
Det måste varit så att hon kommit på nån av dem med nåt, eller två eller alla tre, eller ha avfärdat romantiska / sexuella inviter eller ett våldtäktsmord.

Om de nu åkt fast för att ha placerat ut ett klädesplagg i fredags måste nån/de ha tagit med sig tillhörigheter, varför göra det om det inte var ett rånmord eller något lustmord/sexmord? Alkohol och drogerna kan spela en roll.

Och hur dumma är de om alla tre går och placerar ut ett klädesplagg på en plats som genomsökts i fem dagar.

Kan någon annan ha fört bort och mördat Lisa och nån av dessa tre ha sett Lisas tillhörigheter och plockat med sig dessa (tillfället gör tjuven)? Sen har de inte vågat berätta för man kan nog åka dit för delaktighet i mordet bara på innehav av ägodelar.

Men i slutändan tror jag bara de är korkade och stressade. Att de efter förhör anhållits för olika saker tyder på att man medgivit något mer än att ha placerat ut något i fredags. Skulle iofs kunna vara att kvinnan medgett hon.varit med och placerat fynd i fredags och dom andra har medgett de placerat ut fynd också tidigare.

Att man gräver så i närmaste ladan tyder på nånting...

Min gissning nu: har hela tiden trott på inbrottsförsök som gått fel, kan fortfarande va så men jag lutar mer åt sexuellt håll nu.

Den ogifta brodern är full och får syn på Lisa mellan 18:05 och18:23, när Lisa smsar kompisar eller gud vet vad. Han stöter på lisa och blir avvisad, han känner sig återigen värdelös och dödar henne. Eller så är det rent våldtäktsöverfall. Han drar in henne i ladan, hennes mobil plockar han upp och lägger i fickan och tar sig hem. Där tar han bilen och åker till caféet / ladan, men han.åker inte närmaste vägen, han åker sydväst och sen norr. Lisas mobil får ett sms, han slår sönder den och kastar ut del för del (mobil, mobilfodral, kontokort). Han kommer till mordplatsen lastar in Lisa och en del tillhörigheter (handväska?) och kör till gården där lisa sedan hittas. Han hittar inget perfekt ställe så han slänger henne i byggboden. Han åker hem och försöker bete sig normalt, kanske är han ensam hemma. Men när brodern kommer hem inser han vad som hänt, kanske pga polispådrag vid caféet eller för att det är blod eller tillhörigheter i bilen / hemmet. Han får ut sanningen ur sin bror och de bestämmer sig för att gömma kroppen bättre så de går till gården där hon gömts De hittar en vagn på gården, de flyttar henne från byggboden in till den stora byggnaden istället. Där täcks hon förmodligen med något och de går hem. Men sen har de hittar frun tillhörigheter i bilen under veckan och de har varit tvungna dumpa det på nåt sätt. Eventuellt har broder två varit med redan när hon flyttades från ladan till gården där hon hittades.

Vi delar teori . Jag läste förra veckan att den yngre brodern sökte konflikter för jämnan. Och att äldre brorsan fick reda ut dem.

Jag tror att denna gång klantade den yngre till sig rejält så pass att den äldre fick en börda som blev honom övermäktig.
2015-06-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Självklart. Men det var nya uppgifter för mig däremot. Att dem fanns vid en verkstad 100 meter ifrån kroppen gör mig ännu mer konfunderad.

Det mesta som talar för att det är litauerna som är skyldiga är:
- De uppför sig märkligt och aggressivt mot MP i nära anslutning till ett fynd
- De befinner sig vid en verkstad 100 meter från LH:s kropp utan att kunna ge en bra förklaring för det
- De är dem första att "hitta" handsken
- De har förmodligen tillgång till Martorp gård då det är samma ägare som vid ladan (herrgårdsägaren?)

Det som talar emot att de är skyldiga är:
- Enligt vittnesuppgifter ska bröderna ha setts dricka kaffe ute på sin veranda kl 18.15. Lisa sägs försvinna nån gång mellan 18.23 och 18.30. 18.23 skickade hon ett sms till sin far. Mobilen dog 18.30. De bor flera km från cafét. Hinner dem ta sig till ladan på den korta tiden? Hur länge satt dem och drack kaffe? Tidsangivelserna kanske inte stämmer.
- De är omedvetna om vilka MPS är och beter sig därför märkligt och aggressivt, rädda för att bli oskyldigt utpekade?
- De har nära kontakt med sina anhöriga och enligt deras anhöriga misstänker dem inget
- Männen har haft span på sig sedan dag 1 och redan givit DNA till polisen

Vad tror ni?

Var gubbens son och hans chef som hittade handsken först. Därefter gubben. Finns inga uppgifter om att litauerna varit med när handsken hittats. (väl?)

Om jag läst rätt bor dom 300 meter från caféet, dvs finns tid för Lisa att gå hem till dom och det finns tid för dom att gå till Lisa. Tydligen ser man platsen där mopeden stod parkerad från MGM:s varenda. (med reservation för att jag kan ha fel eftersom jag återberättar vad andra skrivit)

Kan passa på att lägga till lite konspirationsteori här.. om nu någon försöker sätta dit litauerna så kan en teori faktiskt vara att dom höll på med något skumt på platsen där Lisa hittades, som t ex hembränning, cannabisodling eller vad f-n som helst. Därför uppträdde dom aggresivt mot MP för dom ville inte avslöjas. Om en annan GM visste detta kan han medvetet placerat kroppen där. Men obs - bara flyktig teori. Ta inte på för stort allvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in