Citat:
En majoritet av folket ville ha en ny president. Annars hade ju OppositionsBlocket (Regionernas Parti's efterföljare) vunnit valet, eller hur? Så slutsatsen kommer du inte undan - att majoriteten av ukrainarna tyckte den förre president var dum (o framför allt ohederlig och korrupt).
Annars vill nog väst ha en ny regim i Moskva också. Just nu lär det pågå förberedelser för en stor Maidan i Moskva, bäva månde Vladde..
Annars vill nog väst ha en ny regim i Moskva också. Just nu lär det pågå förberedelser för en stor Maidan i Moskva, bäva månde Vladde..
Jag kan inte förre presidenten, men jag antar att han var ungefär som sina föregångare under mer än tjugo år. Landet slets ned och korruptionen tilltog. Svensk eller ukrainare, så vill man inte leva under penninghungriga oligarker. Folket var förstås missnöjt, men kuppen var en funktion av utländskt samarbete med nationella stormtrupper.
Min poäng är att situationen är _värre_ idag. Dags att avsluta kriget och åter handla med Ryssland. Dags att förbättra villkoren för de företag och banker, som nu stängs ned, om det ens kan göras. Dags att klämma åt oligarkerna och få stopp på korruptionen. Kort sagt, dags att rädda landet och folket, inklusive folket i Donbass. Fråga inte mig hur det ska gå till, jag ser ingen av VP:s kaliber i Ukraina, ingen Charles de Gaulle och Kiev tar order från Washington. Just nu används sedelpressarna, enligt uppgift, och det är förfärligt. Det är otroligt konstigt att IMF verkar fortsätta att stödja Ukraina. Jag har inte den senaste statistiken, men de produkter, som förr gick österut, verkar inte ha avsättning i väster. Man behöver inte kunna mycket ekonomi för att se vart det barkar.
Ett ungträd svajar och klarar sig i stormen, men ett gammalt och stolt faller. Kiev lyssnar inte på mig, förstås. Bernadottarna inledde en någorlunda ryssvänlig och neutral politik efter 1809. Det tog emot, krigsförlusten var förfärlig, men det lönade sig - i mer än 200 år.
Vad gäller Maidan i Moskva, så ser jag det bara som en våt dröm, åtminstone idag. VP har stöd av mer än 80 procent av medborgarna.
Mer om sedelpressarna:
http://www.strategic-culture.org/news/2015/06/13/printing-press-kiev-last-hope.html