2015-06-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V.Putler
En majoritet av folket ville ha en ny president. Annars hade ju OppositionsBlocket (Regionernas Parti's efterföljare) vunnit valet, eller hur? Så slutsatsen kommer du inte undan - att majoriteten av ukrainarna tyckte den förre president var dum (o framför allt ohederlig och korrupt).
Annars vill nog väst ha en ny regim i Moskva också. Just nu lär det pågå förberedelser för en stor Maidan i Moskva, bäva månde Vladde..

Jag kan inte förre presidenten, men jag antar att han var ungefär som sina föregångare under mer än tjugo år. Landet slets ned och korruptionen tilltog. Svensk eller ukrainare, så vill man inte leva under penninghungriga oligarker. Folket var förstås missnöjt, men kuppen var en funktion av utländskt samarbete med nationella stormtrupper.

Min poäng är att situationen är _värre_ idag. Dags att avsluta kriget och åter handla med Ryssland. Dags att förbättra villkoren för de företag och banker, som nu stängs ned, om det ens kan göras. Dags att klämma åt oligarkerna och få stopp på korruptionen. Kort sagt, dags att rädda landet och folket, inklusive folket i Donbass. Fråga inte mig hur det ska gå till, jag ser ingen av VP:s kaliber i Ukraina, ingen Charles de Gaulle och Kiev tar order från Washington. Just nu används sedelpressarna, enligt uppgift, och det är förfärligt. Det är otroligt konstigt att IMF verkar fortsätta att stödja Ukraina. Jag har inte den senaste statistiken, men de produkter, som förr gick österut, verkar inte ha avsättning i väster. Man behöver inte kunna mycket ekonomi för att se vart det barkar.

Ett ungträd svajar och klarar sig i stormen, men ett gammalt och stolt faller. Kiev lyssnar inte på mig, förstås. Bernadottarna inledde en någorlunda ryssvänlig och neutral politik efter 1809. Det tog emot, krigsförlusten var förfärlig, men det lönade sig - i mer än 200 år.

Vad gäller Maidan i Moskva, så ser jag det bara som en våt dröm, åtminstone idag. VP har stöd av mer än 80 procent av medborgarna.

Mer om sedelpressarna:

http://www.strategic-culture.org/news/2015/06/13/printing-press-kiev-last-hope.html
2015-06-15, 20:44
Medlem
Jag fick just information om att det kommer hållas val i Kharkiv till hösten.
Då får de rösta om de skall tillhöra Kiev eller Östra delen.
Känns som att det är dåliga nyheter, någon som har en teori Hur ett sådant val kan sluta ?
2015-06-15, 20:46
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Min poäng är att situationen är _värre_ idag.
[/url]
Det har du onekligen rätt i. Hade Ryssland respekterat Ukrainas gränser, enl det avtal man skrivit på 1992, avstått från att annektera Krim och invadera Donbas, hade situationen varit oändligt mycket bättre. Resurser hade kunnat uteslutande användas till att bekämpa korruption o oligarker etc, i st f att läggas på snabbupprustning av krigsmakten o ett f.n. pågående lågskaligt krig. Du kan vara övertygad om att en rätt omfattande handel mellan de båda länderna då hade fortgått i dag. Nu har Ryssland sett till att den stort sett avbrutits helt, något Ryssland kan leva med men är mkt svårare för Ukraina.
Senast redigerad av V.Putler 2015-06-15 kl. 21:08.
2015-06-15, 20:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomo1
Känns som att det är dåliga nyheter, någon som har en teori Hur ett sådant val kan sluta ?
Vad är "Östra delen" för något nu då? Låter lite väl diffust. Var har du läst detta?
2015-06-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Graham Phillips var där och pratade med folk. Hoppas det kommer en översättning. Många var nog som sagt mer förbannade på passiviteten mot de ukrainska massmördarna än något annat.

https://www.youtube.com/watch?v=8DYit6yxgzc

Folk från Oktyabrskiy var med och klagade i Donetsk under demonstrationen. De är trötta på kriget och det kan man förstå. Folk undrar varför ukrainsk eld inte besvaras. Är centrala Donetsk mer värt?, frågas i videon. Krigströttheten gör inte folk till Ukraina-vänner. De vill bara ha lugn och ro. Leva sina liv. Folk kräver aktivare insatser av DNR.

DPR - Report from the scene. Village Shakhtar Oktyabrskiy, June 9th | Eng Subs

https://www.youtube.com/watch?v=K31n2p1dvb0
2015-06-15, 21:14
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Det är nog vanliga lokalval du pratar om, man väljer sina lokala styresmän. Något val om vart man ska höra är det definitivt inte fråga om. Men frågor om förändrat, utökat lokalt självstyre kan mkt väl kombineras med ett sådant val, dvs godkännande av ett regeringsförslag om detta.
2015-06-15, 21:19
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Svensk eller ukrainare, så vill man inte leva under penninghungriga oligarker.
Varför utelämnar du ryssar? Du menar att just de vill leva under de förhållandena? Eller tror du oligarker bara finns i Ukraina (o Sverige)?
2015-06-15, 21:21
Medlem
Citat:
Det är nog vanliga lokalval du pratar om, man väljer sina lokala styresmän. Något val om vart man ska höra är det definitivt inte fråga om. Men frågor om förändrat, utökat lokalt självstyre kan mkt väl kombineras med ett sådant val, dvs godkännande av ett regeringsförslag om detta.

Som jag förstod det var det val för just vilken sida de ville tillhöra.

Informationen
Fick jag av en läkare som är uppvuxen och jobbar där, så har svårt att tro hon missuppfattat den nyheten.

Men vi får se om det framkommer ytterligare
Information från andra.
Hursomhelst så känns det ju som att Östra delen av Ukraina kommer hamna under ryskt styre på ett eller annat sätt.
2015-06-15, 21:23
Medlem
Xeliouss avatar
En del jublar över att den ryska terroristen "Givi" har dött. Andra säger att han lever. Vi hoppas på det första men hans terroristgrupp låter rätt utslagen iaf... Inget videobevis finns över att han lever, men han sägs vara allvarligt skadad. Det skålar vi för så länge!
Citat:
Som ett resultat av en fullträff med en ukrainsk missil på huvudkontoret i terroristledare Donetsk Division "Somalia" "Givi" Mikhail Tolstoy skadades allvarligt

Detta rapporterades av korrespondent för "detaljer" Irina Baglai från scenen, rapporterar Espreso.TV .

Tillsammans med honom ytterligare 15 personer skadades och hans ställföreträdare.

"Givi sårade, är det 100% Med honom sårade också 15 personer, alla av dem svårt De lovar att hämnas,.." - Sade hon.

Tidigare har de sårade gängledaren "Somalia" "Givi" och hans död Zama Terror rapporterade på sociala nätverk.
http://espreso.tv/news/2015/06/15/quotgiviquot_vykhvalyayetsya_lifenews__scho_zhyvyy _i_zdorovyy

De dör en efter en de ryska terroristerna.
2015-06-15, 21:29
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Som jag förstod det var det val för just vilken sida de ville tillhöra.

Informationen
Fick jag av en läkare som är uppvuxen och jobbar där, så har svårt att tro hon missuppfattat den nyheten.

Men vi får se om det framkommer ytterligare
Information från andra.
Hursomhelst så känns det ju som att Östra delen av Ukraina kommer hamna under ryskt styre på ett eller annat sätt.
Ett sådant lokalt val bara för Kharkov strider mot konstitutionen, hela landet har rösträtt i sådana frågor..
Att resten av östra Ukraina skulle erövras av separatisterna är rätt osannolikt, då skulle en stor del av ryska armén behöva invadera Ukraina - med förödande konsekvenser för den ryska ekonomin..
2015-06-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Fast det är du som saknar förmåga att tänka. Helt. En påse insulin väger inte en ton och man mäter inte lastkapaciteten i kg, man mäter volym dvs liter.

Helt övertygad att du har rätt!!'
Man tar en mjölpåse på 1kg, öppnar den, sprider ut det på hela flaket på
lastbilen, viola och den är full-lastad
2015-06-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ett sådant lokalt val bara för Kharkov strider mot konstitutionen, hela landet har rösträtt i sådana frågor..
Att resten av östra Ukraina skulle erövras av separatisterna är rätt osannolikt, då skulle en stor del av ryska armén behöva invadera Ukraina - med förödande konsekvenser för den ryska ekonomin..

Ja bara kolla på vilket lite område separatisterna besitter. Kolla sen hur stort hela Ukraina är att de skulle erövra hela är bara fabler.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in