Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 18:50
Medlem
ugursuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Ett scenario där Lisa blir påkörd på vägen är mest sannolikt. Det jag tror däremot var att hon gick tillbaka till ladan med hjälmen på huvudet för att hämta handsken som hon tappat där när hon eller allihopa lämnade nyckeln. Hon var själv kvar på plats därför att hon letat efter sin handske i påsen, jackfickorna och på marken och drog slutsatsen att den bara kunde finnas i ladan. Så hon gick över vägen med hjälm och blev påkörd.

Det här tror jag på..
Flickan har blivit påkörd av någon av de misstänkta männen som grips av panik (han kan ha varit berusad) och lägger flickan i bilen och åker hem till brodern och kvinnan.
Eller om de var med redan vi olyckstillfället. De kanske var berusade alla tre
Flickan visar inga eller svaga livstecken. Hon kan ha fått en inre blödning tex. brusten mjälte.
En person med brusten mjälte tappar först medvetandet och sätts ingen vård in dör personen.
...
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag håller med.

Det sägs i media och på andra ställen (bland annat här på Flashback) att dessa ska ha varit byggarbetare och renoverat taket på ladan mittemot kaféet som Lisa arbetade på. Hur vanligt är det att man arbetar på en söndag? Vissa har även skrivit att dessa ska ha arbetat sex dagar i veckan (Källa), och oftast är det då söndag som är ledighetsdag, skulle jag tippa på. På grund av dessa omständigheter skulle jag tycka att det är osannolikt att de "lockade" Lisa in i ladan.

Låt oss ponera att dessa MGM arbetade den sjunde juni på en söndag förra veckan. Är det inte mera sannolikt att de ska ha promenerat till arbetet med tanke på avståndet till arbetsplatsen från deras boende? Så varför köra bilen till arbetet? Mycket tyder på att de ska ha använt bilen, inte för att ta sig till arbetet, om de nu arbetade den dagen, utan för att överfalla Lisa. Detta innebär att dådet skulle kunna ha varit planerad med hänvisning till:

(läs ovan, detta är inget jag har källa på utan rena spekulationer)

1. De arbetade inte den dagen som Lisa överföll på.
2. De använde bilen den dagen.

Eftersom det är två personer som är inblandade är det möjligt att tecken på tumult vid mopeden inte syns. Detta eftersom två personer (dessutom män) lär ha större kontroll över situationen än vad en ensam gärningsman skulle ha.

Kritik tack.

Det kan vara så att man behöver bilen för att köra verktyg eller motsvarande som man inte vill ha iggande på platsen efter arbetsdagens slut. Alternativt vill man ha bilen nära till hands under dagen av något praktiskt skäl. Det finns många naturliga förklaringar.
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
När kommer rapporten FUP eller vad den hette och kommer den publiceras nånstans?
FUP=Förundersökningprotokoll
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag håller med.

Det sägs i media och på andra ställen (bland annat här på Flashback) att dessa ska ha varit byggarbetare och renoverat taket på ladan mittemot kaféet som Lisa arbetade på. Hur vanligt är det att man arbetar på en söndag? Vissa har även skrivit att dessa ska ha arbetat sex dagar i veckan (Källa), och oftast är det då söndag som är ledighetsdag, skulle jag tippa på. På grund av dessa omständigheter skulle jag tycka att det är osannolikt att de "lockade" Lisa in i ladan.

Låt oss ponera att dessa MGM arbetade den sjunde juni på en söndag förra veckan. Är det inte mera sannolikt att de ska ha promenerat till arbetet med tanke på avståndet till arbetsplatsen från deras boende? Så varför köra bilen till arbetet? Mycket tyder på att de ska ha använt bilen, inte för att ta sig till arbetet, om de nu arbetade den dagen, utan för att överfalla Lisa. Detta innebär att dådet skulle kunna ha varit planerad med hänvisning till:

(läs ovan, detta är inget jag har källa på utan rena spekulationer)

1. De arbetade inte den dagen som Lisa överföll på.
2. De använde bilen den dagen.

Eftersom det är två personer som är inblandade är det möjligt att tecken på tumult vid mopeden inte syns. Detta eftersom två personer (dessutom män) lär ha större kontroll över situationen än vad en ensam gärningsman skulle ha.

Kritik tack.

hur visste de att lisa skulle stänga?

hur visste de att lisa skulle lämnas ensam?

hur visste de att lisa åkte moppe?

hur visste de att inte kaffe-gäster, lastbilschaffisar etc stannat kvar för att sträcka på benen o rasta lite
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Hur dog hon och hade dom börjat stycka henne?

Vem har sagt att hon va styckad?
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Det kanske finns ännu en bil med i bilden? Som faktiskt har en buckla och är ivägkörd långt därifrån, gömd eller med en bilförare i på väg någonstans. Långsökt kanske, men ändå. Finns kanske yttterligare saker som inte är nämnda, som person nr 4 eller bil nr 2.

Det behöver inte bli nån buckla. Beror på vilken fart bilen har. Såg ett program där mördaren kört över sitt offer. Det enda polisen hittade var några hårstrån och lite blod som fastnat på ett ställe under bilen.
2015-06-15, 18:51
Medlem
Angående "villospåren". Många äro de som fått det geografiska läget av fynden att te sig besynnerliga.
Funderade lite idag över dessa. Verkar inte logiskt att slänga ut dessa tillhörigheter från en bil då man har offret, det ultimata beviset i bilen samtidigt. De borde ha plockats av i lugn o ro på ett enskilt ställe.

Det verkar som att de som placerat ut dessa under veckan velat ge sken av att en GM
är aktiv i området. Det säger dock inget om när ett eventuellt mord begåtts.
Men detta har inte varit viktigt, det viktigaste verkar ha varit att dessa fynd verkligen hittas
med jämna mellanrum under sökveckan. Om en eller fler placerat ut dessa diskret men samtidigt
observerats av polis, media, MP och allmänhet dagtid vid tex bostaden så faller ju inga direkta misstankar på dessa personer utifall de funnits innan. Först då blir den geografiska spridningen
begriplig.

Hade inte den misstänkta GM´s trion ledigt under den aktuella sökarveckan? Enligt nån journalist satt de väl ofta o fikade väl synliga för alla i sökområdet där fynden hittades.
Medlem
Polisen fokuserar mycket på ladan där dom hitta handsken där litauerna jobbade med renovering
Medlem
getbusys avatar
Kroppen var ej styckad, de kan jag garantera 100 %
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rear entry
Du länkar alltså till Aftonbladet...
Fint förstainlägg efter nästan nio års väntan.

Oavsett källan så stämmer det ju att folk blir oskyldigt häktade.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverStag
Vet någon vilken bevisning som krävs för häktning? Antar att DNA från förövare kan hittas på kroppen, men räcker det? Det kan finnas rimliga bortförklaringar till hur DNAt hamnat där. Annars måste väl ändå annan teknisk bevisning till för att höja misstankegraden? Om man antar att Lisas kropp hittades på ett ställe dit många hade tillträde, inklusive MGM, är det tveksamt om det räcker. Finns nu en risk att MGM ej blir häktade och får gå?

Av erfarenhet vet jag att det inte krävs mycket alls för häktning, på gott och ont. När det gäller misstankegraden så anhölls dem som skäligen misstänkta men vi får veta imorgon när häktningsframställan kommit in om åklagaren håller fast vid detta eller inte.

Det publicerades dock i tidningen idag åklagaren kommer yrka på att de är på sannolika skäl misstänka så min bedömning är att det i dagsläget förefaller som att misstankegraden stärkts, definitivt besked kommer dock inte förrän i morgon.
2015-06-15, 18:52
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
och skulle det visa sig att det har varit en olycka bakom ,och har man då flyttat kroppen eller undanhållit den så är det också ett brott

Klart det är ett brott hur man än vänder på det. Men de märkliga omständigheterna talar ju för att det kanske inte nödvändigtvis var planerat. Eller rättare sagt, jag tror personligen inte att det var planerat öht. Det var antingen ett infall, misslyckat inbrott/rån eller en olycka. Litauern sitter på taket till ladan och snickrar, tappar hammaren i huvudet på BO precis när hon står vid ladugårdsdörrn och smsar farsan. Handsken tappar hon inne i ladan, hjälmen har hon under armen, eller hängande på styret på mopeden. Litauern får råpanik, tillsammans med kumpanen tar de kroppen och samlar ihop alla tillhörigheter för att sprida ut och dumpa för att sinka polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in