Får fan inte ihop det.
Dessa bröder har i flera jobbat på gården.
De tycks ha ett gott rykte och anses vara flitiga. Grannarna har verkar väldigt förvånade över detta.
Den ena brodern är gift, till skillnad från många andra gästarbetare bor frun med honom.
Att dessa bröder från ingenstans gör detta är ologiskt. Det krävs ju en total kollektiv härdsmälta hos dessa. En så extrem att det borde ha hänt tidigare.
Nä, jag gissar att åklagaren tvingas släppa dessa ganska snart.
Då måste polisen börja titta på andra....
Hon har (haft?) litauiskt residence meneftersom hon har ryskt ursprung kan hon antagligen aldrig bli litauisk medborgare oavsett hur lojal hon än är mot sitt hemland (som inte är Ryssland om hon aldrig bott eller ens vistats där). Läste att hon kom från nordöstra Litauen.
Hon är vad jag har förstått av ryskt ursprung men bosatt i nordöstra Litauen/har litauiskt medborgarskap. Det finns ju en rysk minoritet i landet som blev kvar efter Sovjets fall.
har jag inte läst. Endast läst och hört att dom var där när lisa försvann. Felaktigt? För det är väl detta som är det intressantaste att få veta. Vart GM var just innan och vid försvinnandet.
Det jag läst är att de arbetat där under någon tid och att de varit där tidigare under dagen. Det kanske är olika återgivelser från en och samma ursprunglig källa som presenteras olika i olika tidningar?
Fallet var inte så speciellt egentligen. Det har kännts speciellt då man kunnat följa utredningen hela tiden och sett allt nästan. Känns som det är första gången.
En tjej som slutade för dagen på ett tomt ställe och några utländska byggjobbare mittemot som varit där vid tidpunkten var GM. Hej hej yxskaft.
Polisen och dom anstälda som låste visste ju att dessa killar MÅSTE sett nåt eller var GM.
Tråkigt hon e borta men tror många blev lite besvikna när det inte alls visade sig vara nå random helenamördare på turne och var sjukt smart då han planterade bevis och förvillade.
Jag tippar på att videoövervakning, både stationär på fastigheter och mobil personlig, kommer att bli vanligare. Polisen har sådana i bilar och somliga patrullerande poliser. Kan bli en civil marknad för det också. Så kan man lättare hitta GM, delvis avskräcka och slutligen döma.
Om bröderna döms, kommer dom avtjäna hela straffet i Sverige då? Eller kan dom välja att avtjäna straffet i sitt hemland? Någon som vet vad som gäller?
Dom skulle nog få en del stryk i ett svenskt fängelse med tanke på brottet och hur uppmärksammat detta blivit.
Om bröderna döms, kommer dom avtjäna hela straffet i Sverige då? Eller kan dom välja att avtjäna straffet i sitt hemland? Någon som vet vad som gäller?
Dom skulle nog få en del stryk i ett svenskt fängelse med tanke på brottet och hur uppmärksammat detta blivit.
dom kommer nog sättas på¨avdelningar där hotbilden är mindre alternativt isolering
Praxis är att avtjäna straffet i ett svenskt fängelse, men de kan ansöka om att avtjäna straffet i sitt hemland.
Jag är lite brydd i vad den enes "människohandel" består i. Slentrianmässigt tänker man på typ bordellverksamhet men jag undrar om han kan varit inblandad i att söka stöd för någon av sidorna i konflikten i Ukraina, antingen materiellt stöd i form av pengar etc eller söka rekrytera frivilliga? /../.
Ja precis som du skriver behöver ju inte 'trafficking' nödvändigtvis ha med människohandel att göra. Det har blivit en 'lokal', svensk tolkning av begreppet. Internationellt kan man avse handel med allsköns kontraband.
Ja precis som du skriver behöver ju inte 'trafficking' nödvändigtvis ha med människohandel att göra. Det har blivit en 'lokal', svensk tolkning av begreppet. Internationellt kan man avse handel med allsköns kontraband.
På interpol har jag sett att dem skriver ut "trafficking with narcotics" etc.