Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 16:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmhah
Det där att den riktiga mördaren skulle planterat ut spår som leder till litauerna är direkt en historia hämtad ut böcker eller filmer, det händer inte.

Rätt ofta överträffar dock verkligheten dikten. Det är rätt oroligt på många håll med rätt stor misstänksamhet mot vissa grupper.
2015-06-15, 16:34
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du har fel. "Mord" kräver inte planering för att uppsåtsrekvisitet ska vara uppfyllt. När Mihalovic efter ett slumpartat sammanträffande med Lindh upprepade gånger stöter en kniv i brösthöjd så är det så att han bör inse att konsekvensen av detta är att det föreligger rätt stor sannolikhet att hon kan avlida. Även om han har mycket bristande kunskaper i anatomi.

Helt rätt, i det fallet kan man t.o.m. tala om avsiktsuppsåt, vilket är väldigt ovanligt.

Man kan säga att det finns tre omständigheter som bestämmer straffvärdet på ett mord.

1. Vad för typ av uppsåt fanns? Avsiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt? Där det förra är grövre.
2. Planering bakom?
3. Om det i övrigt rörde sig om ett särskild hänsynslöst agerande från gärningsmannens sida.
2015-06-15, 16:35
Medlem
Mack-Bolans avatar
Min teori.

Givetvis var det inte en trafikolycka.

Den ene broder med eller utan den andre brodern och eventuellt kanske kvinnan körde förbi och såg den ensamma flickan.

Teorin att kvinnan är inblandad är att en kvinnas närvaro gör att det avväpnar BO:s misstanke om att något skall hända henne.

På något sätt överrumplar de henne och slänger in henne i bilen.

Att BO:s telefon, smycken etc. ligger utspridda längs färdvägen tyder på att de sannolikt var minst 2. Om GM var ensam är det troligt att BO redan var död när hon transporterades från platsen.

Jag tror att BO blev utsatt för sexuella övergrepp på den plats där man sedan fann henne. När GM var klara fanns ingen annan utväg än att mörda offret.
2015-06-15, 16:35
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-loveubaby
Vet någon om den 79 åringa gubben har bott i Sverige hela sitt liv eller åtminstone ca 30 år?
Det var någon i tråden som skrev något liknande att " om en 79 åring mördar så är det nog inte första gången " tänkte på Helena fallet, dom har ju inte hittat mördaren än, det var inte så långt ifrån platsen där Lisa försvann , om det nu är så att det skulle vara denna 79 åriga gubben , kan han möjligtvis vara inblandad i Helenas fall också tro? Det var trots allt ca 25 år sedan hon försvann så han hade visserligen vart runt 60 bast då
Det har framgått i tråden att han köpte godset 1996 och att han innan dess bodde i Skåne eller om det möjligen var Blekinge.

Helena försvann 1992, så du kan nog släppa det.
2015-06-15, 16:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonPengstrom
Ser att en del har frågat om FUP. För de som undrar så släpps förundersökningsprotokollet (FUP) när åtal har väckts, alltså innan det att dom har meddelats. Efter att åtalet har väckts blir handlingarna offentliga och kan begäras ut av vem som helst. Handlingarna kommer troligtvis komma upp på här på Flashback så snart de finns tillgängliga hos berörd tingsrätt.

Tycker dock synd om den stackars domstolshandläggaren eller notarien som får i uppdrag att maskera fuppen...det är inte direkt rätt läge att råka missa en maskering.
2015-06-15, 16:37
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Japp, vi måste få se bilen. Någon som kan länka en bild på bilen?
Jag F5:ar ihjäl mig här och har kollat igenom alla nyhetssidor jag kan komma på. Jag hittar ta mig fan inte bilden. Någon någonstans sitter på den, och därmed kanske årets Flashback-scoop.

Om inte annat kan vi dementera teorin och gå vidare.
2015-06-15, 16:38
Medlem
Mack-Bolans avatar
Den av de 3 som har mest att förlora på att bli dömd för mord kommer sjunga ut i förhören.
Var så säkra.
2015-06-15, 16:40
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Jag F5:ar ihjäl mig här och har kollat igenom alla nyhetssidor jag kan komma på. Jag hittar ta mig fan inte bilden. Någon någonstans sitter på den, och därmed kanske årets Flashback-scoop.

Om inte annat kan vi dementera teorin och gå vidare.

Same here, försökte också hitta den. Ja vi får göra det så länge!
2015-06-15, 16:40
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Den av de 3 som har mest att förlora på att bli dömd för mord kommer sjunga ut i förhören.
Var så säkra.
Sången är nog redan sjungen. Anhållen som skäligen misstänkt, nu sannolika skäl enligt åklagaren. Nytt bevis, med största sannolikhet: ett erkännande eller utpekande.
2015-06-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Farsan var ju väldigt snabb på att polisanmäla. Och allt detta verkar ju vara planerat och ganska proffsigt utfört.

Jag tror att det fanns någon form av hotbild mot lisa/familjen eller något sådant av någon anledning.
vad baserar du det på ?

klart som fan man polisanmäler direkt om man ser sin dotters moped, ståendes med nycklarna i.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Har det visats bilder på bilen öht?

Har en bild hemma från stenhuset där det står en röd liten bil och en grå van utanför huset, detta från när journalisten stod och flåsade utanför innan polisen kom ut med MGM.
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Inte bara att han råkade hitta handsen, sonen har ngn form av förflutet från sexbrott och sen när han blev intervjuad uppträdde han mycket konstigt också, var en som gjorde ett riktigt bra inlägg om det men kan inte hitta det nu.
Sen den delen att det bara skulle "råka" hända en bit därifrån Helena försvann är också mysko, ta allt detta + att man kan inte vara så DUM så man går och sprider ut sakerna såsom de gjort om man har 1 i IQ ens...Ifall de inte fått pengar dvs. Alla får tro vad dom vill men känns väldigt mysko att 3 normala personer skulle agera så(kom ihåg att där de kommer ifrån är väldigt fattiga länder...Bara såsom tex ett par hundra tusen skulle ge dem ett lyxliv hemma).
Eeeh? Hur jävla låg är intelligensnivån på de som postar i den här tråden, är det nåt jävla masspammande från ett dagcenter det är frågan om? vad fan?

Vadå reagera konstigt? Hur fan reagerar man "normalt" om du får en kamera uppkörd i nyllet och en tjej är putsväck och försvinnandet har skett på din gård? Klart som fan man blir stressad och orolig! Hur många är medievana? samma skitprat om hennes chef och kollegor? Är ni helt jävla puckade?

Ryktena om hans son och honom är obekräftade mig veterligen och de har ingen koppling till det inträffade vad vi vet.

Sen hur de har agerat? tja det är väl ett tecken på att det kan ha skett under inflytande av alkohol eller så är det inte de skarpaste knivarna i lådan eller en kombination.
Lite tidigt dra några som helst slutsatser av något vi vet.

Litauen är inte så fattigt att du kan leva "lyxliv" för några hundratusen svenska kronor, på landet är det några årslöner för en arbetare men inte fan blir det ett "lyxliv" för det, i Vilnius ännu mindre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in