2015-06-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Kollade upp caféet på Google Maps: https://www.google.se/maps/@58.548068,13.333525,3a,75y,210.53h,51.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFdsfLNj70IcNnQgPwR6wUw!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

Vad tror ni om följande teori?

Lisa sätter på sig hjälm och handskar och sätter i nyckeln i tändningslåset. Precis innan hon ska åka iväg kommer hon på att det nog är bäst att skicka ett SMS till föräldrarna och skriva att hon är påväg hem. Hon tar av sig ena handsken (som jag antar är ganska tunn och lätt) och lägger den på styret så att hon ska kunna skriva SMS:et på sin smartphone. Plötsligt kommer en vindpust som blåser tag i handsken som far iväg över vägen och mot ingågen till ladan. Lisa kliver av mopeden för att springa efter den.

På vägen kommer en bil (antagligen den som polisen senare bärgade) i vilken den ena eller båda bröderna färdas i. Eventuellt är föraren berusad och kör för fort (det är en ganska lång raksträcka). Lisa som fortfarande har hjälmen på sig hör inte att bilen kommer och hon har delvis skymd sikt och rusar rakt ut i vägen.

Backar man ett par snäpp på Google Maps ( https://www.google.se/maps/@58.548283,13.333834,3a,75y,206.06h,72.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQVMjjiBYrOLpWYCLa0d-Kw!2e0!7i13312!8i6656 ) så ser man att sikten mot caféet är skymd på grund av träden.

Bilen kör följaktligen på och över Lisa i hög hastighet och handsken blåser vidare in i ladan. Man hoppar ur bilen och konstaterar omedelbart att hon är död. Eftersom hon har hjälmen på sig lämnas inga blodspår. Föraren och eventuell medpassagerare grips av panik och kastar in henne i bilen och kör hem. Medan man väl hemma diskuterar var man ska göra av kroppen så dyker polisen upp och man får därför inget läge att göra sig av med den.

Detta skulle kunna förklara varför bara ena handsken hittades i ladan, varför hjälmen inte återfanns, varför nyklarna satt kvar i mopeden och varför polisen tog bilen i beslag.

Känns inte som att två gifta män i 30 års åldern skulle våldta en 17-årig tjej (som eventuellt känner igen dem) mitt på ljusa dagen så pass nära sitt hem. Men jag kan ha fel.

De här har varit min teori från första början. Tycker det låter som de mest troliga!
2015-06-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Min teori som säkert är lik mångas andra, men ändå.

Lisa sätter sig på mopeden. Hon har stängt caféet osv skickar det där smset till föräldrarna men sen så är det något i ladan som lockar henne dit. Hon låter nyckeln sitta kvar, men vad GM lockade med, eller om de låtsades behöva hjälp är oklart. Men LH går dit med hjälmen på huvudet då hon ändå ska åka hem och därefter händer något. Hon kanske försökte kämpa emot och därav tappar ena handsken sen blir hon nedslagen.

Vad motivet ligger till grund är ju dock oklart. Som LH har beskrivits som person så verkade hon väldigt hjälpsam och godhjärtad av sig.
Mjo, detta scenario är det enda sannolika. Tror dock att vi har att göra med en GM när det gäller själva bortförandet och sedermera dödandet. De två andra hjälpte förmodligen enbart till med bevisspridning med mera, detta av förståeliga skäl; Skulle någon åka dit för mord skulle ingen få jobba kvar på Jönssons ägor, familjen skulle chockas, gå sönder och ständigt vara nedfläckade av ett rykte som kvinnomördare. Tror att i slutändan kommer kvinnan och hennes man dömas för skyddande av brottsling medan den yngre brodern kommer dömas för mord.
Medlem
Det där med nyckeln kvar i tändningslåset på mopeden - den kan väl ha satts tillbaka i låset av gärningsmannen/männen likaväl som lämnats där av Lisa själv?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelotard
Det är ju bara att sätta sig ner och räkna på statistiken. Hur många blir överfallsvåldtagna och därefter mördade varje år? (Tips: du behöver inte båda händerna om du räknar på fingrarna. Jag har inte siffran framför mig men jag tror till och med att du klarar dig med tummen.) Hur många blir ihjälkörda? (Tips: hundratals.)

Tror inte man behöver några fingrar alls när man räknar hur många kvinnor som blir gruppvåldtagna och därefter mördade per år. Mig veterligen har det aldrig hänt i svensk kriminalhistoria.

Det är ganska fascinerande att så många är helt blockerade och säkra på att detta scenario är enda tänkbara scenariot och varje gång någon föreslår en annan teori så slås dom snabbt ner som "naiva". Visst kan vi ha ett unikt fall i svensk historia, men det är f-n inte naivt att spekulera i en "mildare" variant av händelseförlopp.
2015-06-15, 16:21
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
De här har varit min teori från första början. Tycker det låter som de mest troliga!

Teorin håller inte. Teknikerna hade ju sett de för länge sedan om dödsorsaken var påkörning.
Medlem
Jag tror att det är litauerna som mördat Lisa men jag kan inte förstå på vilka grunder egentligen, personerna är inte några som man får känning för. De är gifta och Lisa är inte rik. Båda bröderna har sina fruar i Sverige/ haft sina fruar i Sverige ganska nyligen. Att råna en 17-åring kan inte vara speciellt lönsamt. Den enda förklaringen är att den ene, eller båda, av bröderna är psykiskt störda och ville våldta BO.
Jag tror inte på ett mord utan sexuella motiv. jag tror inte på olycka (påkörning).

Vidare så är en teori att de planerade att råna caféet men att Lisa gjorde motstånd. Att döda en späd 17-åring kan vara förvånansvärt lätt. Ett hårt slag mot huvudet och man kan avlida, människor är inte lika tåliga som på film.

Sista teorin är att de ville råna Lisa på moppen för snabba cash, men i det området och litauernas förmodligen ytterst få kontakter och möjligheter att smuggla moppen gör den teorin kass. Så den försvinner också egentligen.

Så antingen våldtäkt eller rån mot caféet, tror inte på något annat.
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelotard
Det är ju bara att sätta sig ner och räkna på statistiken. Hur många blir överfallsvåldtagna och därefter mördade varje år? (Tips: du behöver inte båda händerna om du räknar på fingrarna. Jag har inte siffran framför mig men jag tror till och med att du klarar dig med tummen.) Hur många blir ihjälkörda? (Tips: hundratals.)

Har polisen undersökt vägavsnittet angående en olycka? Svar Nej.

Låte det som en olycka där GM slänger ut BO:s tillhörigheter längs flyktvägen?

Din teori kommer falla när GM:s dna hittas i BO:s kropp.
2015-06-15, 16:22
Medlem
dannees avatar
Provköra moppen på fyllan?
- bo nekar.
- det urartar.

Kommer själv ihåg när man var i moppe åldern, det hände att nåt fyllo ville låna moppen.
Senast redigerad av dannee 2015-06-15 kl. 16:26.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Läst mitt förra inlägg, dråp handlar inte om oavsiktligt dödande, då rör det sig om vållande till annans död. Jag förstår dock att detta är en vanlig uppfattning då många andra rättsordningar ser dråp som just oavsiktligt dödande.

Ja om du ''råkar'' döda någon så är det vållande till annas död alltså dråp. Skjuter du med ett gevär och kulan studsar och dödar någon så var det ju inte meningen eller hur?
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Mjo, detta scenario är det enda sannolika. Tror dock att vi har att göra med en GM när det gäller själva bortförandet och sedermera dödandet. De två andra hjälpte förmodligen enbart till med bevisspridning med mera, detta av förståeliga skäl; Skulle någon åka dit för mord skulle ingen få jobba kvar på Jönssons ägor, familjen skulle chockas, gå sönder och ständigt vara nedfläckade av ett rykte som kvinnomördare. Tror att i slutändan kommer kvinnan och hennes man dömas för skyddande av brottsling medan den yngre brodern kommer dömas för mord.

Det tror jag med, att det gäller en GM vid bortförandet och sen deltog de andra.
2015-06-15, 16:23
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Teorin håller inte. Teknikerna hade ju sett de för länge sedan om dödsorsaken var påkörning.
Teknikerna har inte gått ut med något. De brukar se den troligaste dödsorsaken rätt snabbt ändå.

Vad som eventuellt kan motbevisa teorin är en bild på bilen. Någon som sitter inne på en sådan? Vill minnas att någon tidigare i tråden tog upp att det stod LT på reg-skylten.
2015-06-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det lär snart visa sig, lär finns hyfsat gott om DNA spår, tycker dock att din teori känns lite krystad.

Har sagt det innan och säger det igen, finns noll logik i att gå och placera ut saker så som de gjorde jag tror STARKT på att de fått ngn slags summa pengar(stor summa för dem) för att göra detta. Godsägaren och sonen MÅSTE utredas och de gör förmodligen det också, vem vet kanske missvisar polisen bara oss alla för de har erkänt att de hade ngn inblandning i att dumpa saker/ta hand om kroppen för att sedan slå till mot godsägaren eller sonen + de måste kolla vad godsägaren gjorde -92 också...Tror inte man börjar mörda(om han nu har gjort det) vid den åldern...Kan också försökt skydda sin son som varit dömt för sex brott osv eller vad folk skrev här inne.

Skulle inte förvåna mig alls om polisen vet mkt mer än de säger om andra möjliga gärningsmän för normala personer agerar inte på det sättet och går och slänger ut saker osv och sen en annan sak jag tänkte på...Hittade inte godsägaren handsken typ 1 timme efter eller något sådant? Kanske är helt borta och det var mkt längre efter men så isåfall en helt random söndagskväll RÅKAR han gå in i en random lada som inte fanns mkt i och "råkar" hitta en handske? Vid den tiden ska en 79åring typ vara i sängen(om det nu var runt 20 tiden).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in