Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelotard
Det är ju bara att sätta sig ner och räkna på statistiken. Hur många blir överfallsvåldtagna och därefter mördade varje år? (Tips: du behöver inte båda händerna om du räknar på fingrarna. Jag har inte siffran framför mig men jag tror till och med att du klarar dig med tummen.) Hur många blir ihjälkörda? (Tips: hundratals.)

Men det där är fult. Om du ska jämföra med något så jämför med hur många som blir ihjälkörda och sedan undangömda av förövaren. Man kan inte använda statistik på det sättet i oavsett.
2015-06-15, 16:03
Medlem
dannees avatar
Citat:
Det är ju bara att sätta sig ner och räkna på statistiken. Hur många blir överfallsvåldtagna och därefter mördade varje år? (Tips: du behöver inte båda händerna om du räknar på fingrarna. Jag har inte siffran framför mig men jag tror till och med att du klarar dig med tummen.) Hur många blir ihjälkörda? (Tips: hundratals.)

Rånmord av BO (mycket vanligt med guld ringar, örhängen, halsband på tonårstjejer)
Vad tror ni om det?
2015-06-15, 16:04
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Är väldigt kluven då det är mycket som är oklart eller oförklarligt i fallet. De tre häktade har bott en längre tid i området och inte ett ont ord har nämnts kring dem, tvärtom vänliga och arbetssamma. Ladan där de arbetade undersöktes direkt av polis och hundar utan att hitta något, sedan kommer godsägaren med handsken i handen. Det nämndes att Lithauerna var bortresta vid tiden, om någon visste det är det möjligt att placera kroppen där och sedan placera ut spår som leder rakt mot denna plats. Om du som gästarbetare i främmande land utan att kunna språket kan det vara möjligt att gripas av panik och försöka göra sig av med kroppen och mota bort MP under tiden. Finns heller inga spår vid kaffeet vilket kan tyda på att Lisa kände förövaren, hon skulle aldrig följt med ett par 30 åriga utländska arbetare utan att lämna spår. Möjligen en 79:årig godsägare som hon träffat tidigare eller hans son som frågar om hjälp med en enkel sak. Dna borde vara klart och finns inget spår från de häktade bör man nog i alla fall topsa vidare.
Det lär snart visa sig, lär finns hyfsat gott om DNA spår, tycker dock att din teori känns lite krystad.
2015-06-15, 16:06
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Rånmord av BO (mycket vanligt med guld ringar, örhängen, halsband på tonårstjejer)
Vad tror ni om det?
Deras chanser att komma undan lär vara "stora" om de bor och jobbar på gården, hur dyra är några sketna guldmsycken, betydligt enklare slanga diesel och sno lösa föremål och tjäna betydligt mer pengar.
2015-06-15, 16:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Så om det ändras till dråp så kommer alltså maxstraffet för gärningspersonerna för detta inte kunna bli mer än 10 år? Hur kan det vara möjligt att vara så lågt ens?

Stämmer, och det är ovanligt att domstolen går hela vägen längst upp på straffskalan så man får nog räkna med 8 år som bäst. Hur straffet kan vara så lågt? Ja, befogad fråga för lagstiftaren.
2015-06-15, 16:07
Medlem
pelotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Nej, det är inte alls sannolikt. De hade inte varit misstänkta för mord och människorov om det fanns misstankar om att de kört på LH. Det hade funnits spår på marken och då hade inte sökandet sett ut som det har gjort. Det hade synts på bilen och då hade brottsrubriceringen ändrats.

Om polisen tror att det är 50/50 att det är en olycka eller mord, så plockar de naturligtvis in de misstänkta för mord, för att de inte ska försvåra utredningen. Det kan ju också röra sig om någon annan typ av olycka; det har förekommit uppgifter om att de arbetade på ett tak, och de skulle t.ex. ha kunnat råka tappa något så olyckligt att hon avled.
2015-06-15, 16:08
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:

Hur många blir dumpade i en lada efter att de blivit ihjälkörda? Beroende hur man använder informationen som finns till hands kan man få olika svar...
2015-06-15, 16:09
Medlem
pelotards avatar
Citat:
Vad tror ni om det?

Varför slängde de då bort alla värdesaker på närmaste åker? (Ring, mobiltelefon.)
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Deras chanser att komma undan lär vara "stora" om de bor och jobbar på gården, hur dyra är några sketna guldmsycken, betydligt enklare slanga diesel och sno lösa föremål och tjäna betydligt mer pengar.

Hmmmmmmmmmmm
Avlägset men vem vet........
Hade inte dom bröllopsdag nyligen?
Han ville ge frugan en fin present, något han aldrig skulle kunna köpa själv. Så dom rånar bo på smycken å ger bort till kvinnan.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Vad tror ni om det?
Då tror jag mer på att gm trodde det var dottern som hade med sig dagskassan hem på sin moppe.
Det är ju bara att knuffa omkull och ta ev bankväska eller kuvert. Men om hon slog sig så allvarligt att hon åtminstone tuppat av, eller värre, kände han säkert på sig att han snabbt skulle bli misstänkt om hon hittades vid caféet eller i ladan.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Dersom hun ble påkjørt, men ikke døde der og da, ville de selvsagt blitt "misstänkta för mord och människorov", det begriper du vel!

Precis. Kör man på någon och denne skadas men lever torde det väl krävs att man ser till att den skadade tas till sjukhus, eller att man tillkallar relevant hjälp som ambulans för att slippa riskera högre ansvar (än vållande)..men det kan ju ändå vart att hon blivit så allvarligt skadad att de förstod att hon skulle avlida och chansade att det skulle ungå upptäckt överhuvudtaget.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det lär snart visa sig, lär finns hyfsat gott om DNA spår, tycker dock att din teori känns lite krystad.
Problemet är dock att deras DNA kan finnas på henne om de försökt göra sig av med den påträffade kroppen i efterhand. Reagerar mest på att spåren har hittats möjligen utplacerade i efterhand i riktning mot de häktade för att leda polisen rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in