Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 14:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det du skriver om är inte likgiltighetsuppsåt för det första. Likgiltighetsuppsåt innebär att GM varit likgiltig till effekten (döden) men ändå utövat våldet med vetskap om risken för att döden ska inträffa.

Som jag skrev tidigare, man kan föra ett resonemang om att en person dödat en annan för att dölja sitt föregående brott, men det beror givetvis på. Givetvis vägs sådana resonemang in i uppsåtsbedömningen, i de fall de är relevanta, jag har aldrig skrivit något annat, men det är ingen garanti för att det förelegat uppsåt till att personen ska dö. Du påstod att om det hade skett en våldtäkt, så föreligger också uppsåt till mord/dråp. Jag skrev att det inte är sant. För att det inte är sant.
Nu vet vi inte hur hon dog! I det fallet hon fått huvudet inslaget efter våldtäkten så kan du vara tämligen säker på att GM döms för uppsåtligt dödande givet omständigheterna i fallet ( som vi heller inte vet mycket om annat än att hon förts bort).
2015-06-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
det är väl sidan avpixlat som hängt ut dom med full kraft nu.. tydliga bilder på alla tre

Kan du länka dessa bilder på dom?
2015-06-15, 14:36
Medlem
http://avpixlat.info/2015/06/15/detta-ar-de-anhallna-for-mordet-pa-lisa-holm/
2015-06-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
det är väl sidan avpixlat som hängt ut dom med full kraft nu.. tydliga bilder på alla tre
Det är faktiskt Expressen som hängde ut de gripna. De beskrev allt på deras Facebook sidor förutom namn vilket gjorde att en i denna tråd kunde hitta de på 5 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneDoe
https://www.facebook.com/aivaras.bilevicius
https://www.facebook.com/nerijus.bilevicius.7
https://www.facebook.com/irinka.skripeliova
2015-06-15, 14:38
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast varför hänga ut dem före dom?
Fri, opartisk media, så klart!

Det är givetvis fullkomligt sinnessjukt, men varför förvänta sig annat?
Medlem
här finns dom också http://classe-kinzakenza.blogspot.se/
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu vet vi inte hur hon dog! I det fallet hon fått huvudet inslaget efter våldtäkten så kan du vara tämligen säker på att GM döms för uppsåtligt dödande givet omständigheterna i fallet ( som vi heller inte vet mycket om annat än att hon förts bort).
Ja precis. Det mest avgörande kommer att vara på vilket sätt hon dödades. Och det vet vi inget om.

Sen kan ju GM för all del erkänna och berätta om sina avsikter och om det stämmer överens med den tekniska bevisningen så är ju frågan utredd.

Nog om detta. Jag hoppas i vart fall att vi får svar på vad som skedde och att inte GM tiger/ljuger sig igenom rättegången. Ett erkännande vore skönt.
2015-06-15, 14:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Människohandel är i Sverige ett sexualiserat brott. Människohandel kan i allmänhet betyda t.ex. förmedling av svart arbetskraft under någon form av trångmål.

Vi har f.ö. inte sett något citat från Litauen som tydligt belägger påståendet.

Nej uttalanden från Litauen talar om "ej känd av oss" när polistalespersonen citerades. Samtidigt angavs en vara känd av Interpol för trafficing. Då antog jag att vad denne har ev. varit inblandad i är inte straffbart i Litauen. Sedan kan de ju ha "faktisk kännedom" om honom när andra polismyndigheter hör sig för. Men uttalande som "känd av polis" har jag fått för mig (kan ha fel rätta mig gärna) att det betyder att personen på något sätt är involverad, eller misstänks vara involverad i kriminell verksamhet? Det behöver inte vara en dömd person?
Bannlyst
Är det någon som kan berätta lite om det här med misstanken om att bevis planterats ut?

Jag läste i AB att det var nån handske eller nåt? Och att polisen sökt där o den var inte där men att den dykt upp där efteråt? Stämmer detta?

Om det stämmer är det väl ett ganska starkt bevis på att någon försöker sätta dit gästarbetarna.. enligt mig iaf. För de är ju de perfekta offren om någon nu vill sätta dit nån annan för mordet. Inga kopplingar till byn, utbölingar som det ses lite snett på.. speciellt i en liten by.

Vet man nånting om vad polisen har för bevis mot männen? Och vad har kvinnan gjort för att misstänkas för skyddande av brottsling?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Det är faktiskt Expressen som hängde ut de gripna. De beskrev allt på deras Facebook sidor förutom namn vilket gjorde att en i denna tråd kunde hitta de på 5 minuter.

jo i ett första skede men dom gick inte ut med namn och bild som avpixlat nu har gjort
2015-06-15, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Många är inne på att alkohol är inblandat. Som jag har förstått så har grannarna beskrivit dessa människor som lågmälda, skötsamma och hårt arbetande människor. Det stämmer dåligt att de då skulle ha för vana att drälla runt berusade i byn på dagtid.

Grannarna är naturligtvis rädda i detta skede att säga fel saker. Kan finnas personer som är ute som är involverade och så som då kan hota/skada personer som är för frispråkiga.

Kan visas att de misstänkta släpps och då är det bättre att inte säga sanningen i media.
2015-06-15, 14:43
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Är det någon som kan berätta lite om det här med misstanken om att bevis planterats ut?

Jag läste i AB att det var nån handske eller nåt? Och att polisen sökt där o den var inte där men att den dykt upp där efteråt? Stämmer detta?

Om det stämmer är det väl ett ganska starkt bevis på att någon försöker sätta dit gästarbetarna.. enligt mig iaf. För de är ju de perfekta offren om någon nu vill sätta dit nån annan för mordet. Inga kopplingar till byn, utbölingar som det ses lite snett på.. speciellt i en liten by.

Vet man nånting om vad polisen har för bevis mot männen? Och vad har kvinnan gjort för att misstänkas för skyddande av brottsling?
Nej, att det var handsken stämmer inte. Den hittades ju först av allt, dock av godsherren och hans kompanjon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in