Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 13:32
Medlem
BengtFalukorvs avatar
Någon som vet om de misstänkta kan svenska? De ska ju ha jobbat i Sverige ett antal säsonger så någon slags svenska borde de väl ha snappat upp. Kan de engelska? Eller sker förhören med tolk för att undvika missförstånd helt och hållet?
2015-06-15, 13:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Mmm och eftersom det är bröder kan det väl bli extra problematiskt,kan dom urskilja vilket DNA som tillhör vem utav dom?
Om DNA-proverna är av usel kvalitet kan det möjligen utgöra ett större problem än vanligt. Men med någorlunda intakt DNA är det inga som helst problem att skilja en bror från en annan. Och om det är fråga om spermaprover finns det massor med DNA.
2015-06-15, 13:33
Medlem
Snubblade över det här och det är så man får en klump i halsen. https://twitter.com/emsurt/status/610167812208857089. Jag hoppas det är ok att lägga upp, eftersom tjejen bakom kontot skriver att hon vill dela med sig. Återigen slås man av hur jävla hemskt och ofattbart detta är. Ung, levnadsglad tjej med en fin personlighet vad det verkar. Hela livet framför sig..
2015-06-15, 13:34
Medlem
dom förhörs ju var för sej ..och går deras historier inte 100% ihop så får dom problem
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jo det är exakt det som det har, man lägger ihop alla omständigheter när man bedömer trovärdigheten i GMs utsaga.
Nu diskuterade vi uppsåt, inte trovärdighet i utsagor.

Det måste alltid föreligga uppsåt till den dödliga konsekvensen för att dömas till mord eller dråp. Sen hur det uppsåtet "bevisas" varierar givetvis från fall till fall. Men ditt resonemang leder ju till det faktum att en person som dödat sitt våldtäktsoffer per automatik har uppsåt till den dödliga konsekvensen, vilket inte är sant.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avduki
håller helt med!

Men människor i en byhåla på x antal kvadratkilometer har nu exakt samma teritoriella rättigheter till sin privata sfär som bostad utgör som turkar i ett betonggetto i Rosengård.
2015-06-15, 13:35
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Håller faktiskt med i detta fallet. Polisen borde få göra husrannsakan direkt, men lagen skulle i så fall säga att små normala brott skulle inte få påtalas om de upptäcktes vid sån husrannsakan. T.ex. hembränning eller egen odling av gräs för eget bruk. Däremot mord och kidnappning och sånt.
Det är ju troligt att polisens sökande gjorde att de drabbades av panik.
2015-06-15, 13:35
Medlem
Tingsnotariens avatar
Har nämnt det tidigare men skillnaden mellan att en person häktas på "sannolika skäl" jämfört med som "skäligen misstänkt" är att vid det senare fallet måste åklagaren inom en vecka kunna finna bevis som höjer graden till sannolika skäl annars måste häktningen hävas. Häktas någon på sannolika skäl slipper vi det orosmolnet.
2015-06-15, 13:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nu diskuterade vi uppsåt, inte trovärdighet i utsagor.

Det måste alltid föreligga uppsåt till den dödliga konsekvensen för att dömas till mord eller dråp. Sen hur det uppsåtet "bevisas" varierar givetvis från fall till fall. Men ditt resonemang leder ju till det faktum att en person som dödat sitt våldtäktsoffer per automatik har uppsåt till den dödliga konsekvensen, vilket inte är sant.

Helt riktigt. Bra skrivet.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Mmm och eftersom det är bröder kan det väl bli extra problematiskt,kan dom urskilja vilket DNA som tillhör vem utav dom?

Jo just det blir säkert extra svårt. Om de nu är "smarta" kommer de ju skylla på varann och ingen kommer bli dömd för mord. Extremt sorgligt men sant och de kommer få typ ca 5 år vardera....
Medlem
MrFinchs avatar
Jag har funderat på det här med att man i slutet på förra veckan gjorde ett fynd som gjorde att man misstänkte henne kvar i området. Det lät märkligt tänkte jag.

Det sades även att de misstänkta hade varit i kontakt med MP. På vilket sätt undrade jag då?
Vidare så uttalade sig någon polis om sin "magkänsla" att allt inte stod rätt till med de misstänkta och att man höll dem under uppsikt.

Mina funderingar har lett fram till följande lekmanna-teori:

Om vad som hittades är omöjligt att gissa och spekulation är bara slöseri med tid. Men jag finner det troligt att dessa misstänkta bröder varit i kontakt med MP och då frågat lite osmidigt vilka områden man sökt igenom.
När då MP uppgett var de gått har bröderna varit där och dumpat i efterhand, i tron om att MP inte kommer leta där igen. När MP sedan funnit saker på de ställena har detta uppmärksammats och någon har "med magkänsla" lagt ihop ett och ett och så börjar misstanken kring dessa bröder. Detta förklarar att polisen misstänker att hon är kvar i området. Vidare sätter det press på en gärningsman att göra misstag, då det blir obekvämt att ha kvar kroppen i området.

Återigen, min teori men den har studsat i mitt huvud och verkar trolig.
2015-06-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berlinlondon
Jag vet inte om det diskuterats ännu men det är bra märkligt att diverse saker som tillhört Lisa spridit ut runt där gästarbetarna bor. Kan någon ha för avsikt att sätta ditt dem?

Polisen har såklart oerhört mycket mer bevisning mot dem än att hennes saker ligger i närheten av deras bostad. Överskatta inte folk som begår grova våldsbrott, de beter sig ofta helknäppt. Villospår och dylikt hör mer hemma i deckargenren än i empirin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in