Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 13:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag reserverar mig för att uttala mig om någon som jag faktiskt inte vet något om, dvs. dödsorsaken, skulle det visa sig att strypning var dödsorsaken instämmer jag i din bedömning att det blir svårt att hävda att uppsåt inte förelegat.
Blir rätt svårt även om hon slagits ihjäl att hävda vållande enbart, om våldtäkt skett så lär det indikera ett uppsåtligt dödande.
Har inte våldtäkt skett så kan fortfarande vinklar mm slå hål på GM's påstådda olycka.

Dessutom extra graverande att hon inte då hittas i ladan utan flyttas och att man försöker dölja hennes tillhörigheter.
Så nja vi får nog lugna oss lite.
2015-06-15, 13:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vad bygger du det antagandet på?

Att vi ofta inte dömer ut fängelsestraff på den övre delen av straffskalan?

Jag kan hänvisa till Borgeke, att bestämma påföljd för brott, eller Stertzels påföljdspraxis (http://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=18505), och av dessa framgår det tydligt att den svenska rättsmodellen bygger på att börja längst ner på straffskalan och "försiktigt" arbete sig uppåt. Att bestämma straffvärde för ett brott är emellertid ingen vetenskap och jag kan inte sitta här och säga att jag egentligen har någon aning om hur det skulle bli i detta specifika fallet, men jag vet att det är sällsynt att man hamnar i den övre delen av straffskalan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runa57
Man låter inte föräldrarna se ett huvud, man lägger huvudet på en brits o täcker nederdelen med en filt så det ser ut som en "hel" människa ligger där

Man låter ingen identifiera en kropp i styckat skick oavsett .
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Varför tycker så många att det är konstigt att det dröjde så "länge" innan Lisa hittades, med tanke på att hon fanns så nära?

Personligen tycker jag tvärt om att det gick ovanligt snabbt att hitta henne och att det inte alls var speciellt nära. Att det känns nära är ju för att det är på landet. Tänk lika många hundra meters avstånd mellan platsen för försvinnandet och platsen för upptäckt av kropp, mitt inne i en stad och påstå att det är nära ...

När jag var barn inträffade ett mord på en flicka i samma område som jag bodde. Jag tror hon var kring 10 år gammal.

Flickan "försvann" på typ eftermiddagen och anmäldes försvunnen hos polisen senare på kvällen. Polisen drog igång en intensiv sökning av flickan och man letade i hela området, knackade dörr osv. Flickans familj, inklusive hennes tonåriga storebror, var med och hjälpte till i sökandet som pågick i flera dagar.

Vad polisen missat och inte visste då, var att flickan hela tiden legat placerad under en säng hemma i lägenheten. Strypt av sin tonårsbror med ett hundkoppel eller liknande. Det tog 3-4 dagar innan polisen hittade flickan.

Nä det stämmer nog när jag tänker efter, det är som att avstånd ibland mäts i befolkningsdensitetsenheter än faktiskt avstånd. En plats man pekar ut i stad är långt borta med flrea kvarter medan ett ställe ett par mil bort är ganska nära...med bara några hus emellan.
Medlem
berlinlondons avatar
Jag vet inte om det diskuterats ännu men det är bra märkligt att diverse saker som tillhört Lisa spridit ut runt där gästarbetarna bor. Kan någon ha för avsikt att sätta ditt dem?
Medlem
Hade det vart en storstad så skulle jag förstå och vara medveten om att man inte kan gå igenom alla lägenheter, hus etc men nu handlar det om en liten byhåla! Man borde ha misstänkt alla hus i närheten redan dag 1 och sökt igenom alla hörn för att vara på den säkra sidan. Sluta va så trångsynt och förstå lite hur jag menar. Det finns inget annat som framstår i dina argument än att du försöker lyfta polisen viket jag inte finner något intresse i. Vill jag veta hur duktiga de är och vilket kanon jobb de utför så kan jag läsa om det någon annanstans.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
https://m.facebook.com/aivaras.bilevicius?v=friends

Hoppas länken fungerar. Denna Ilina måste vara kvinna dem tog.

Fy fan vilka hatobjekt dem är
A*varas facebook raderades imorse. http://www.expressen.se/gt/misstankta-broderna-aktiva-pa-facebook/
2015-06-15, 13:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Höjt från skäligen till sannolika alltså. Det låter lovande.

Enormt viktigt om det går igenom.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det Tingsnotarien menar är sannolikt uppsåt till död. Det kan tänkas att det blir grov misshandel och vållande till annans död, vilket är det troliga utfallet om MGM haft uppsåt till våldet i sig, men inte till den dödande konsekvensen av det.

Det är dock mycket svårt att spekulera i detta nu eftersom vi vet noll om hur hon bragts om livet.
Likgitlighetsuppsåt går utmärkt att applicera, sen får man passa sig att dra paralleller till slagsmål på stan eller på fyllan.
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Blir rätt svårt även om hon slagits ihjäl att hävda vållande enbart, om våldtäkt skett så lär det indikera ett uppsåtligt dödande.
Har inte våldtäkt skett så kan fortfarande vinklar mm slå hål på GM's påstådda olycka.

Dessutom extra graverande att hon inte då hittas i ladan utan flyttas och att man försöker dölja hennes tillhörigheter.
Så nja vi får nog lugna oss lite.
Våldtäkt har ingenting med en MGM:s uppsåt till att döda en annan människa att göra. Förvisso kan man föra ett resonemang om att MGM dödat ett våldtäktsoffer för att "tysta" det, men det måste fortfarande då bevisas att det var MGM:s avsikt med våldsutövandet.
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det är fortfarande inte glasklart att de är gärningsmännen. De tycks ha lite av varje på sina samveten, tillräckligt för att bete sig misstänkt och konstigt, ljuga och darra på manschetten.

Om de är småkriminella (eller mer) och ser poliser komma och rota runt där de bor kan de tro att detta gäller deras andra försyndelser, dieselstöld på gården, snatteri i butiken, falska identitetshandlingar, körförbud på bilen...
Då bär de sig skyldigt åt. - Kan de svenska? Plats för språkförbistring och missförstånd.
Kanske är den verkliga mördaren redan hundra mig bort i sin långtradare.
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det jag fruktar med 2 GM är att de kommer skylla på varann så ingen kommer bli dömd för mord. Det är något som vi i så fall måste ändra i lagen om det sker.
Mmm och eftersom det är bröder kan det väl bli extra problematiskt,kan dom urskilja vilket DNA som tillhör vem utav dom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in