Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 10:14
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Hur länge hade Lisa jobbat på cafet, fick intryck av att hon var rätt ny?

För övrigt håller jag med om ett tidigare inlägg... "Nä, men vi var en del som begrep redan då - vid tiden för folkomröstningen om EU - att ett medlemskap inte bara skulle innebära utlandsstudier och spännande jobb i London, Paris och Bryssel. Utan även, eller rättare sagt i mycket högre grad, att allt möjligt pack skulle strömma in här ifrån Öst, allteftersom de länderna också fick bli medlemmar"

Hon hade arbetat där i tre veckor, dvs sex dagar totalt, varav fem av dessa blev hon både lämnad och hämtad av föräldrarna. Ger ju inte speciellt mycket utrymme till att lära känna/språka med de MGM i mina ögon.
2015-06-15, 10:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobyge
Fast samtidigt så har ju du och jag ett eget val i huruvida vi vill anlita denna utländska arbetskraften eller ej! Många klagar på att vi har utländska arbetare i Sverige, men det är då inga problem att anlita dem själv när köket skall byggas om, för då är det ju bra eftersom de är så billiga! Om inte efterfrågan hade funnits så skulle tillgången oxå försvinna!

Gäller bara att tänka lite längre än vad näsan räcker...

Har Lisa anlitat utländska arbetare och får skylla sig själv? Ditt inlägg är verkligen ett bottennapp.

Det är för att inte några skall kunna ta alla fördelarna av billig arbetskraft medan andra, som Lisa eller paret i Långared, får ta nackdelarna som det behövs en gränskontroll.
2015-06-15, 10:16
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du inser väl två saker, hoppas jag:
1) Ett mord förutsätter inte ett mordvapen (i konventionell mening, men vi kan givetvis kalla händer för mordvapen om vi vill)
2) Det är inte trivialt så att identifieringen av ett tillhygge som "mordvapen" alltid kan göras när tillhygget upphittas. Identifieringen av ett mordvapen är beroende av en rättspatologisk undersökning, mer specifikt obduktion för att klargöra dödsorsak om den inte är glasklart uppenbar. Det kan också vara beroende på helt andra undersökningar. Blod på ett föremål, t.ex. ett huggverktyg, visar att föremålet måste undersökas närmare för att se om någon hållit i det, osv.

Det är alltså fullt möjligt att man för länge sedan säkrat mordvapen och alla behövliga pusselbitar, men alla analyser är inte klara och sådant tar mycket, mycket längre tid än i TV-shower.

Jag inser detta. Vart vill du komma? Folk undrar varför de gräver och tror de gräver och letar efter likdelar. Jag förklarar att de mer troligt letar mordvapen eller ytterligare bevis.
2015-06-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Tror tyvärr att Hasse Aro är korrekt i sin "analys" eller fundering. Polisens icke-kommunikation är knepig att förstå till stora delar. Trots det lilla som ändå sägs kan man ändå utläsa att de tyvärr inte fann lilla flickan i särskilt gott skick - därav polisernas mycket starka reaktioner som kommit fram via deras Facebook-sida. Hoppas vid Gud att de fastställer bästa tänkbara bevisning och kan få klarhet i händelseförloppet för att kunna fälla GM.
Det gäller dock att inte missta mediaintresse för ovanlig tystlåtenhet. Polisen är nog ungefär lika tyst som alltid när förundersökningssekretess föreligger, bara det att *alla* konstant jagar efter svar (och somliga jagar på svar på sina egna fantasifrågor).

Polisens icke-kommunikation är fullt begriplig, anser jag. Den tyder INTE på något speciellt, i alla händelser inte på att hon styckats.
2015-06-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Försökte GM lösa upp kroppen i kemikaler, någon som vet hur en bondgård funkar?

EDIT:
Enligt reglerna får tex. bekämpningsmedel inte förvaras ihop med djur eller mat och det skall förvaras frostskyddat, invallat på golv utan avlopp.

Bekämpningsmedel finns (generellt) som är starkt frätande och är tillståndspliktigt.

EDIT2:
Jag är rätt säker på att boden var förvaring/invallning åt diverse kem, det stämmer med kraven, placering och typ av byggnad. Frågan är om GM hann med att förstöra kroppen, det var säkert planen?

Pådraget från en växande skara sökpersonal bara timmar efter brottet gav ingen arbetsro.

Det är ofta myrsyra i dessa som används vid skörden av spannmål/ensilage, även adblue till moderna traktorer förvaras i dessa.. Vet många bönder i trakten som använder dom som vattenbehållare oxå
2015-06-15, 10:21
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesaren
Det är märkligt ifall de häktade inte kommenterade på facebook, vad som hände i deras omgivning. En monumental sökinsats med uppemot 1500 personer direkt utanför huset är väl något de flesta skulle fota och lägga upp bilder på, eller något sätt kommentera på facebook? Om de däremot låtsas som om allting är som vanligt, så står man frågande till om de inte antingen spelar oskyldiga eller är autistiska.

Det här är väl första gången som 3 misstänkta och häktade får sina Facebook-konton stängda. Personerna sitter alltså inlåsta utan datorer, deras advokater har yppandeförbud och får inte vidröra deras konton. Expressen/GT gnäller högt om just dessa stängda konton som stängdes ner under morgonen, och sen har vi detaljen med att hennes farsa tillhör SOG, som tidigare var SSG.
Allt pekar på att SÄPO har lagt sig i denna utredning eftersom kontona fimpades samtidigt och då kan man ju fundera på om det finns andra motiv än att några litauer skulle ha våldfört sig på hans dotter.

Jag skulle inte bli förvånad om de häktade sen hamnar i skyddshäkte istället och att anhållan upphör. Motivet hämnd bör nog räknas med här, och Litauerna borde ha vetat om farsan bakgrund eftersom dom varit där under lång tid, och då allt pekar på att kroppen har vanställts så är det nog mer än ett sexbrott som ligger bakom.
2015-06-15, 10:22
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Strypt är väl mest troligt. Krävs nog inte så mycket våld att ta död på en liten späd flicka

Förmodligen kommer de väl att skylla på detta i rätten sedan. Att det var inte meningen egentligen...
jag håller inte med. tonårskroppen är otroligt stark och stryktålig. en 17-åring hade överlevt betydligt längre i oktagonen mot en UFC-fighter än en låt oss säga medelålders
2015-06-15, 10:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag tror GW här skulle sagt nåt i stil om att GM och offer vanligen har en nära relation, eller åtminstone känner varandra och väldigt sällan är det så att de aldrig träffats.

Vet inte vad du menar med nära relation. Enligt BRÅ:s statistik så sker ungefär 35 procent av allt dödligt våld inom familjen, i 35 procent av fallen finns det någon annan form av bekantskap och i 10 procent av fallen är GM och BO obekanta inför varandra. Resten är ouppklarat.
2015-06-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Det bör finnas ett mordvapen då de är misstänkta för mord. Och eftersom det forfarande är av den lägre graden trots att det mesta verkar peka på dem så tyder det sannolikt på att inget mordvapen hittats.

Kan ju ha strupits.
2015-06-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khiarshoor
Jo men det är ju precis det jag frågar! Varför vet man inte dödsorsaken än? Dumförklara mig inte nu. Jag ANTAR att polisen vet dödsorsaken men inte väljer att gå ut med den?

Eller är de så jävla svårt att hitta dödsorsaken?
Det beror helt på vad dödsorsaken ÄR.
Är den uppenbar -> polisen vet.
Ej uppenbar -> inväntar obduktion, svar från analyser, etc.

I alla händelser kan du INTE räkna med att polisen ringer till Aftonbladet så fort de vet...
2015-06-15, 10:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad är det du inte begriper helt enkelt? Sunt förnuft? Om du skulle få ett klockslag på bortförseln, vad hade det hjälp dig? Det kan betyda att man inte fått fram en rättsläkare i tid och det kan betyda att hon är i smådelar. Men troligtvis INTE, vilket inses av alla normalbegåvade som såg den första presskonferensen. Även polisen har den egenheten som även delas av akademiker, dvs termer som "troligtvis", "allting tyder på" företrädesvis i dessa fall betyder "så gott som säkert". Det är bara pajaser på forum som detta som använder ordet "troligtvis" som brasklapp när de lanserar en halsbrytande stolleidé som de tror kan kallas "teori"...

Ge dig. Ingen har svarat jakande på huruvida de vet om kroppen bortforslats och det implicerar INTE att kroppen är kvar. Men, som sagt. Du har ju gjort sorti nu och verkar vara i förstånd att misstänka att kroppen är borta, så nu handlar det för dig bara om semantik, om näääär...

Jag inser att du har höga tanker om dig själv, tankar som jag inte delar

Precis...jag har varit mycket försiktig med hur jag har uttryckt mig.....ordval som "indikation på....", ett och annat "?" samt "om kroppen inte har flyttats så kan skälet vara...", osv.

Sedan så framstår du som lite rubbad.....faktumet att ingen vet om kroppen har transporterats bort betyder självklart inte att den finns kvar. Men om någon kan bekräfta att den har transporterats bort och detta i nära anslutning till upphittanded....jag då så VET vi att den inte finns kvar och vi kan ha goda skäl att tro att kroppen var i gott skick.

Så det handlar således inte om några tokiga teorier utan om möjligheten att utesluta sådana.....men det begriper du inte....trist! Fåntratt!
2015-06-15, 10:25
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Kan ju ha strupits.

Ja absolut, jag skulle ha skrivit ett tillägg att det det var för att folk började kackla om att de gräver efter likdelar som jag skrev att de mest troligt gräver efter ev mordvapen och ytterligare bevis och spår för att kunna rekonstruera händelseförloppet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in