Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 10:08
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khiarshoor
Jo men precis!

Men varför fastställs inget mordvapen? Hur svårt kan de vara om man hittat en kropp? Kan man inte se skadorna på kroppen och vad för slags skador det är osv?
Fast det finns ju ingenting som säger att de inte har ett mordvapen. Polisen har ju lagt locket på ganska hårt, att de inte berättar nåt betyder inte att de inte vet en hel jäkla massa.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Det bör finnas ett mordvapen då de är misstänkta för mord. Och eftersom det forfarande är av den lägre graden trots att det mesta verkar peka på dem så tyder det sannolikt på att inget mordvapen hittats.
Och om hon är strypt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Att dom båda arbetade mitt ute på vischan 50 meter ifrån varandra på ett ställe där det kanske max rörde sig 10 personer dagligen. Det är totalt osannolikt att dom inte kände till varandras existens före händelsen. Kan ha varit bara "killen på taket" respektive "tjejen på caféet" eller dom kan ha småsnackat vid flera tillfällen över en kopp kaffe eller en cig och kände varandra lite ytligt. Men finns troligen inget relevant mer än så.

Hur länge hade Lisa jobbat på cafet, fick intryck av att hon var rätt ny?

För övrigt håller jag med om ett tidigare inlägg... "Nä, men vi var en del som begrep redan då - vid tiden för folkomröstningen om EU - att ett medlemskap inte bara skulle innebära utlandsstudier och spännande jobb i London, Paris och Bryssel. Utan även, eller rättare sagt i mycket högre grad, att allt möjligt pack skulle strömma in här ifrån Öst, allteftersom de länderna också fick bli medlemmar"
Medlem
hemliga.agentens avatar
"– Jag kan bekräfta att de tre är boende i trakten och att de är i 30-årsåldern, men det är allt jag kan säga i nuläget, säger Tommy Nyman, presstalesperson vid polisen i region Väst på söndagen."

Källa: DN.se

Så lite men ändå så missvisande information om de tre inblandade..... suck.....
2015-06-15, 10:09
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Det bör finnas ett mordvapen då de är misstänkta för mord. Och eftersom det forfarande är av den lägre graden trots att det mesta verkar peka på dem så tyder det sannolikt på att inget mordvapen hittats.
Om hon är strypt eller dränkt lär det inte finnas något mordvapen.
Dödsorsaken lär framkomma först när obduktionen är klar
så det man sannolikt letar efter är ev mordvapen i förhållande till vilken typ av skador som uppvisats på kroppen vid okulärbesiktning
2015-06-15, 10:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khiarshoor
Jo men det är ju precis det jag frågar! Varför vet man inte dödsorsaken än? Dumförklara mig inte nu. Jag ANTAR att polisen vet dödsorsaken men inte väljer att gå ut med den?

Eller är de så jävla svårt att hitta dödsorsaken?
Man vill inte sabba utredningen, därav tystnaden.
2015-06-15, 10:10
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
så det man sannolikt letar efter är ev mordvapen i förhållande till vilken typ av skador som uppvisats på kroppen vid okulärbesiktning

Det är precis det jag menar.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Utgår från att ev häktningsförhandling i morgon kommer att ge mycket knapphändiga uppgifter eftersom åklagaren har belagt hela utredningen med yppandeförbud

Det stämmer. Inför en häktningsförhandling inger åklagarens sin häktningsframställan, denna handling är offentlig men innehåller endast uppgifter om vilket brott det rör, var brottet begåtts samt misstankegraden och häktningsgrunderna.

När häktningsförhandlingen påbörjas kommer åklagaren läsa upp det som anges i framställan och därefter omedelbart yrka på att förhandlingen hålls inom stängda dörrar. Den häktningspromemoria som lämnas in när förhandlingen är inom stängdadörrer är således inte offentlig och vi kommer inte få någon information om något som sägs under förhandlingen fram till dess att tingsrätten avkunnar sitt beslut i häktningsfrågan. Beslutet i sig är offentligt men tingsrätten kommer i beslutet endast ange om domstolen anser att de misstänkta är skäligen misstänkta/på sannolika skäl misstänkta och om det föreligger grund för häktning. När det gäller så grova brott som mord finns det emellertid något som kallas för "obligatorisk häktning", innebärande att grund för häktning föreligger alltid såvida inte särskilda skäl talar emot det.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-15 kl. 10:12.
Medlem
MorT2s avatar
Sitter någon på bilder?
2015-06-15, 10:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Strypt är väl mest troligt. Krävs nog inte så mycket våld att ta död på en liten späd flicka

Förmodligen kommer de väl att skylla på detta i rätten sedan. Att det var inte meningen egentligen...
2015-06-15, 10:11
Medlem
Citat:
Jag ANTAR att polisen vet dödsorsaken men inte väljer att gå ut med den?

Eller är de så jävla svårt att hitta dödsorsaken?

Orsaken är nog ganska lätt, tid, plats och tillvägagångssätt kan vara betydligt svårare. Om man går ut med detaljer påverkas värderingen av vittnesuppgifter, egna iakttagelser blandas med mediauppgifter. Jag misstänker att fallet Tomas Quick m.fl. kan ha en viss betydelse. Man vill inte släppa detaljer som bara brottslingen känt till, de kan användas både för att fälla och fria.
2015-06-15, 10:13
Medlem
Citat:
Du inser väl två saker, hoppas jag:
1) Ett mord förutsätter inte ett mordvapen (i konventionell mening, men vi kan givetvis kalla händer för mordvapen om vi vill)
2) Det är inte trivialt så att identifieringen av ett tillhygge som "mordvapen" alltid kan göras när tillhygget upphittas. Identifieringen av ett mordvapen är beroende av en rättspatologisk undersökning, mer specifikt obduktion för att klargöra dödsorsak om den inte är glasklart uppenbar. Det kan också vara beroende på helt andra undersökningar. Blod på ett föremål, t.ex. ett huggverktyg, visar att föremålet måste undersökas närmare för att se om någon hållit i det, osv.

Det är alltså fullt möjligt att man för länge sedan säkrat mordvapen och alla behövliga pusselbitar, men alla analyser är inte klara och sådant tar mycket, mycket längre tid än i TV-shower.

Edit: Vidare läsning av dina inlägg visar att du nog begriper detta. Så se det som ett komplement, inte som munhuggning.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-15 kl. 10:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in