Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 03:52
Medlem
Åklagaren bedömer alltså i nuläget att bevisningen är för den lägre graden av misstanke.
Hur behandlas de 3 misstänka tror ni av Polisen just nu? Eftersom de är misstänkta av den lägre graden så lär de behandlas rätt bra?

Vem har hand om deras barn just nu ?

Fanns det flera litauer som bodde i samma hus än deras barn?
2015-06-15, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
det kanske är frun som är skyldig,hon kaske va rädd för att vackra Lisa skulle ta hennes man,jag undra vad Lisa kände sina sista minuter i livet.

vi får väl hoppas att du aldrig behöver uppleva den skräcken
2015-06-15, 03:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Inte ser de ut som några mördare - om nu mördare ser ut på ett speciellt sätt.
Tack för länkarna.
Ser den här svenske kvinnomördaren särskilt farlig ut?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15123708.ab

Nej, de som tar sig rätten att släcka andra människors liv kan se ut precis som vilka
"normala" personer som helst.
Tänk om det vore så praktiskt så att man utifrån folks utseenden kunde veta med
säkerhet vad de var för slags typer. Det hade inte suttit fel kanske.
Men nu är det alltså tyvärr inte så ordnat i vår värld.
2015-06-15, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Åklagaren bedömer alltså i nuläget att bevisningen är för den lägre graden av misstanke.
Hur behandlas de 3 misstänka tror ni av Polisen just nu? Eftersom de är misstänkta av den lägre graden så lär de behandlas rätt bra?

det är info som vi fått av pressen, vad som är egentlig sanning vet vi inte
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Och sluta försöka snoppa av förnuft med att jag inte skulle vilja ha henne hittad. Bara en som ingenting vet kan tro att detta är trivialt. Återigen, ingenting i nuläget antyder att polisen skulle legat på latsidan eller prioriterat dåligt. Tvärt om. Väldigt intressant att rubriceringen om människorov kom så gott som omedelbart. Och, precis som jag sa, visst kommer det dyka upp kritik framdeles. För det gör det så gott som alltid. Men då kanske kritiken har lite substans i sig, till skillnad från rent oförstånd.

Dom fattade väl beslutet ganska sent... en person vars moped står kvar med nycklarna i mitt på landet? ganska uppenbart att dom borde ut och leta med en gång istället för sitta suga på en karammel och tänka över ett beslut om det här verkligen är ett försvinnande på egen vilja och hon bara hoppat över till en annan moped och åkt iväg eller om någon klubbat ner henne och tagit med henne i baksätet.
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho

De sitter troligtvis isolerade i Skövde polishus.
2015-06-15, 04:02
Medlem
En annan vinkel angående polisens arbete: Första patrull var på plats 3,5 tim efter att hon hon överfölls (2,5 timme efter att hon borde ha kommit hem). Det är ju väldigt snabbt med tanke på att det inte fanns några andra omständigheter som talade för ett brott. Sen var det fullt pådrag non-stop. Alltså var det väldigt svårt att göra sig av med kroppen långt därifrån utan att väcka misstanke eller synas. Tror det var en viktig faktor till att det kunde klaras upp.

Om GM hade varit smart nog att gömma mopeden någorlunda så hade de köpt sig mycket mer tid. Då hade det naturliga snarare varit att något hänt längs vägen.
2015-06-15, 04:02
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Dom fattade väl beslutet ganska sent... en person vars moped står kvar med nycklarna i mitt på landet? ganska uppenbart att dom borde ut och leta med en gång istället för sitta suga på en karammel och tänka över ett beslut om det här verkligen är ett försvinnande på egen vilja och hon bara hoppat över till en annan moped och åkt iväg eller om någon klubbat ner henne och tagit med henne i baksätet.
Om du hade hängt med så började polisen leta och knacka dörr direkt samma kväll och natt.
2015-06-15, 04:05
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
det kanske är frun som är skyldig,hon kaske va rädd för att vackra Lisa skulle ta hennes man,jag undra vad Lisa kände sina sista minuter i livet.
men vafan! hur är det relevant vad lisa kände i sina sista minuter? du undrar om hon kände att det var en smaskig hårig pung hon hade i munnen, din idiot.
2015-06-15, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Vad? Vilken sten bor du under egentligen? Och fin taktik förresten, att när du inte kan gå i svaromål efter påstående 1 skapar du ett nytt påstående 2...

Det rubricerades som människorov tämligen omgående. I de första notiserna i tidningarna fanns redan rubriceringen. Att hon "hoppat till en annan moped" hade inte alls varit osannolikt, allt annat lika. Helt enkelt därför att sannolikheten a priori för att ett försvinnande av en tonårstjej är människorov är väldigt, väldigt liten. Däremot, a posteriori, med fynden på plats (dvs, inte minst att nyckeln satt i mopeden plus kanske annat vi inte känner till) visade omgående vad det var frågan om. Varför i helvete försöker du få det till senfärdighet? Vad är det för jävla karamell du tror att de sugit på när, av allt att döma, rubriceringen kan ha kommit helt omedelbart med första patrull på plats?

Återigen, du skriver en massa saker som du inte begriper och inte vet. Du verkar ju inte ens veta om saker som är allmänt känt i fallet. Du kanske inte läser tidningarna? Misstänkt människorov fanns med i de första notiserna på åtminstone DNs webbsida, sen söndag eller natten till måndag. Dvs senast då hade även _media_ börjat rapportera, även om det kom att dröja ett tag innan det blev en stor grej _i media_. Då var det redan en stor grej för _polisen_.

Återigen, du svamlar och dina inlägg är snudd på obegripliga.

Edit: Du kanske skulle ta och läsa det _första_ inlägget i tråden? Redan på måndagen klassades det rentav som en "särskild händelse" och då hade man misstänkt människorov på direkten tack vare fynd i närheten av mopeden. Artikeln från första inlägget är förvisso uppdaterad (http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka) men inte sedan den 9/6. Jag läste iaf det som notis _senast_ natten till måndagen och där stod det "människorov", varpå jag och alla andra med minsta lilla intresse för sånt här genast tänkte "ojdå, det ser illa ut". Till skillnad från när Síre (?) försvann i dagarna då man rätt snart förstod att det _inte_ var samma allvarsgrad (media fungerar ofta så att om något stort händer, uppmärksammas plötsligt mindre liknande händelser som inte är alls så allvarliga. Minns speciellt strax efter Estonia att det stod på något kvällslöp "NY FÄRJEKATASTROF", vilket givetvis bara var en smärre dussinincident med en färja som normalt sätt inte alls hade blivit rapporterad utanför fackpress [/off-topic]).

Vad en "särskild händelse" är, däremot, vet jag inte. Dock visar ju detta att de eskalerade tämligen snabbt, vilket INTE är brukligt (då hade vi läst om nya fall ett flera gånger per dygn).

Kom med i matchen om du ska kritisera polisen. Du har givit två demonstrerat grundlösa exempel på kritik.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-15 kl. 04:24.
2015-06-15, 04:12
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Nothing
En annan vinkel angående polisens arbete: Första patrull var på plats 3,5 tim efter att hon hon överfölls (2,5 timme efter att hon borde ha kommit hem). Det är ju väldigt snabbt med tanke på att det inte fanns några andra omständigheter som talade för ett brott. Sen var det fullt pådrag non-stop. Alltså var det väldigt svårt att göra sig av med kroppen långt därifrån utan att väcka misstanke eller synas. Tror det var en viktig faktor till att det kunde klaras upp.

Om GM hade varit smart nog att gömma mopeden någorlunda så hade de köpt sig mycket mer tid. Då hade det naturliga snarare varit att något hänt längs vägen.
Jag tror inte man tänker rationellt i sådana här sammanhang.
Frågan är när kroppens flyttades till det område där den hittades.
Jag kan tänka mig att förloppet har gått ganska snabbt med tanke på att mobilen slogs av bara några minuter efter sista sms:et. GM visste precis hur han skulle gå till väga, mobiltelefoner kan som sagt sökas.
2015-06-15, 04:24
Medlem
Mina frågor
1. Varför finns det ett cafe mitt i ingenstans, typ endast ett hus i närheten?

2. Varför jobbar Lisa där ens, att åka 1 timme varje dag till en lantgård för att jobba på ett cafe är rätt onödigt och riskabelt när det finns massvis med cafeer och restauranger i Skövde där man enkelt kan få jobb på.

3.Hur kan arbetskollegor vara så korkade och osociala typer att de inte ens vinkar av henne eller åtminstone väntar kvar någon minut och säger hejdå efter passet är slut så att Lisa hinner sätta sig på mopeden och åka iväg. Vad är det för typer som bara låser stället och sedan sticker där ifrån direkt och lämnar Lisa ensam, Tänk mopeden inte startar osv, det hade varit naturligt att vänta kvar eller åka hem tillsammans. Arbetskollegan "tjejen" man såg på intervjun verkar inte vara den vassaste kniven i lådan så att säga, en korkad brud med andra ord, tycker att hon bär en del av ansvaret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in