Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Varför man kan och till och med bör spekulera i att Lisa på något sätt kände GM beror på att det är extremt mycket vanligare med brott där BO och GM känner varandra än brott mellan okända. Extremt ovanligt med överfall på okända och det som också talar emot är att GM bodde så nära caféet och det är helt orimligt korkat att begå ett brott så nära hemmet. De som fantiserar om tortyrsex och annat trams är de som är ute och seglar. De som spekulerar i på vilket sätt BO och GM var bekanta med varandra är de i tråden som åtminstone har någon sans och balans.

(men visst - undantag finns alltid, men man bör helst undvika att spekulera i krångliga varianter tvärtemot all statistik och rimilighet)
Självklart har du rätt i det stora hela. Men statistik kan inte appliceras på enskilda fall och antagandet om att det vanligaste är en tidigare kontakt är ett a priori-antagande. Det kan inte användas a posteriori. Dessutom sjunker ju sambandet mellan BO och GM markant i specifikt just denna typ av brott, ett närmast klassiskt "sommarmord". Flicka bortrövad. Hittas död dagar till veckor senare (eller aldrig).

Jag håller också med dig att spekulationer om bekantskap inte är fullt så tokigt jämfört med allt annat trams i tråden, men det är ändå att skjuta bredvid målet där vi har tre MGM som sitter häktade. A posteriori gäller alltså inte det statistiska sambandet. Specifikt att flickan skulle avvikit självmant från platsen för att försvinna någon annanstans (spritköp, sexsälj, whatever) är att bygga luftslott eftersom det bara är ett fantasifullt sätt att försöka tvinga in ett rent allmänt statistiskt sammanhang på ett enskilt fall som i sin tur är av högst avvikande och ovanlig karaktär. Ska man tillämpa statistik får man göra det utifrån fall som liknar detta, dvs s.k. "sommarmord".
2015-06-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Och hur skulle föräldrarna ha identifierat sin döda dotter om hon var styckad i småbitar? Ursäkta, tror ni att den här köttbiten kommer från eran dotter? Om hon hade varit styckad i småbitar hade nog identifieringen tagit längre tid än vad den gjorde..

Sverige undanhåller bilden? Hurfan kan man dölja något på internet lol...Om den funnits så hade den redan varit uppe här och andra forum.
2015-06-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 144Baker
Ser ut att vara en VW Sharan på ena bilden. Fiskbilden är svår
Fiskbilden är en Ford Galaxy typ -98 årsmodell det skulle även bilden från sidan vara
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fel. Chrysler Voyager 1999.

Nej Ford Galaxy
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Galaxy#/media/File:Ford_Galaxy_-_first_generation.jpg
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Har vi någon bil expert här som kan säga om den silvriga bilen på denna bild http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg är samma som på denna bild https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/s960x960/1617365_1391225237805804_1845510734_o.jpg ?

Det är likadana bilar på båda bilderna.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ursäkta om idiotfråga.. Finns det ngn möjlighet att MGM är skrivna i en stad i Sverige (ej Götene el Skövde, utan längre bort), men eftersom de ej har svenskt medborgarskap, och "sommarjobbar" i Källby kan de sägas vara ´gästarbetare´?

Kan dom vara skriven hos en kompis/släktning i skövde/götene?
Kolla vilka fler personer är skrivna på denna adress.
2015-06-14, 23:08
Medlem
Jasongenovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Visst kan säkert ha varit fallet men chanserna är nog större att hon skulle utföra något "ärende" snabbt innan hon skulle hem(förmodligen köpa ngt) än att det skulle vara en "slump" att hennes föräldrar inte kunde köra henne den dagen för att någon sedan skulle vänta på henne vid moppen.
Hon skulle börja sommarjobba där vilket skulle betyda fler arbetsdagar i veckan än innan. Förmodligen ville hon testa att köra moped istället för att låta föräldrarna köra och hämta henne varje dag när hon sommarjobbar.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ok, du var alltså inte ironisk?

Det är du som ska förklara varför det är sannolikt, varför det är en möjlighet att ta hänsyn till ö.h.t, inte vi andra som ska förklara varför det är mindre sannolikt. Men visst. Du ska få en förklaring: Det låter jävligt osannolikt med tanke på att man redan på söndag kväll kunde läsa just att polisen misstänkte att hon förts bort mot sin vilja. Alltså fanns det av allt att döma spår redan vid mopeden. Detta gör det mindre sannolik att hon skulle rört sig från platsen självmant - då hade sökarbetet sett annorlunda och fullt pådrag kommit långt senare.

Men visst. Ingenting går i sak att UTESLUTA. Men vad är poängen med spekulationer som verkar vila på fantasins grund och inte verkar ha stöd i vad som är känt? Att något inte går att utesluta är INTE en styrka hos en idé. Tvärt om. En god idé, hypotes, teori ska vara falsifierbar, gärna enkelt så. Så att om den vore fel ska den kunna visas vara fel, så att man kan gå vidare. Icke-falsifierbara idéer är oanvändbara.

Dessutom, häng inte upp dig på en beskrivning av en formulering av ett sms som inte visats upp. Det har passerar mången filter, från föräldrarna till polisen till media till dig. Du vet ingenting om ordalydelsen, du vet i sak inte exakt när smset skickades och du vet inte hur hon brukade formulera sig. Om "strax" (om ordet ö.h.t. förekommit) i hennes språkbruk avser "jag ska bara vrida på tändningen" eller "inom en timme".

Således bygger du spekulationer på rena rama luftslott som du vill att vi andra ska ge motbelägg för. Men nu har du alltså fått motbelägg baserade på vad som faktiskt är känt, på god metodologisk sed och på sunt förnuft. Så släpp nu din idé och återuppta den först om något som pekar i den riktningen framkommer! För du begriper väl att jag inte säger "du har fel"? Jag säger att "du har inget stöd", vilket är något annat.

Du behöver inte göra dig lustig och försöka förminska mig, har jag varit elak mot dig?

Jag har över huvud tagit inte sagt att det är sannolikt att hon hade ett vänsterprassel med en gärningsperson i ladan, jag har ställt frågan om det kan vara en möjlighet och en förklaring. Jag ser ingenting i den teorin som strider emot vad som känt är, gör du?

Jag tycker att den som sågar teorin också bör ge en förklaring till varför den är orimlig, osannolik eller om det finns någon information som talar emot den, och då bör det finnas substans i argumentet.

Att du tolkar polisens uppfattning på söndagskvällen som så att Lisa rövades bort redan vid mopeden får stå för dig, personligen gör jag inte den tolkningen och kan inte förstå vilken av dina hjärnceller som får dig att dra den slutsatsen. Hur som helst har du inget annat val än att acceptera att andra inte drar samma slutsatser som du.

Menar du att om Lisa går från mopeden till ladan och förs bort ifrån ladan så skulle sökarbetet sett annorlunda ut? Då hade polisen inte kunnat säga att man tror att Lisa har förts bort emot sin vilja?

Om lisa skrev strax, snart, om en stund eller inom kort så spelar det ingen roll, budskapet var att hon snart kommer att starta hemfärden. Min tolkning av det är att det kan handla om att hon vill säkerställa att ingen där hemma blir orolig om hon inte kommer hem exakt så lång tid efter stängning klockan arton som det tar om man startar resan direkt efter klockan 18. Det kan tala för att hon kanske ämnade att lägga några minuter på annat än att köra moped, till exempel träffa någon.

Och innan du tillskriver mig något jag inte har sagt eller menat så notera var jag kursiverar.

Ärligt talat, du verkar vara mer än lovligt störd.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
här brukar ju vara folk i tråden som har bekanta inom polisen..ingen som hört nått särskilt??

Tycker också det är märkligt att så lite har läckt från polisen och folk som jobbar med fallet. Sveriges mest uppmärksammade kriminalfall på flera år och vi vet bara det som står i media.
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Lustigt att alla tre är släkt med varandra. Har två av dem ingått ett skenäktenskap eller?

Ena brodern blir svåger, därav det kanske lite korkade ordet "släkt" som har använts av slaskmedia.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomsvensken
Min fråga som jag skulle vilja ha svar på som du förmodligen missade är om någon kan bekräfta eller dementera om det såldes smuggelsprit i området, och om GM var delaktiga i detta i så fall.
Det ger oss inget motiv, men en anledning för att LH tog moppen denna dagen och varför hon dröjde sig kvar efter de andra hade åkt.
Jag missade det inte, jag kommenterade det rentav. Du får själv leta upp belägg för smuggelspritförsäljning och kopplingar till fallet. Vi andra kan inte dementera icke-falsifierbara idéer på löpande band.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tyckte snarare hon.såg.nervös ut.

då såg du inte hela ,,hon tappade rösten och var tvungen att avbryta för att hämta sej lite under 10-15 sekunder

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in