Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cerez
Enligt källor till DN ska de tre under en längre tid ha anlitats för att utföra reparations- bygg- och städjobb åt Blombergs säteris ägare, som också äger andra tomter och fastigheter i trakten. Bland annat ska det ha handlat om arbeten i ladorna några tiotal meter från kaféet där Lisa Holm arbetade.

Okej, vi börjar mer Kinnekulle bemanningstjänst. Vad kan vi hitta?

Magdalen* och Kryszzsscstof gillar båda det företag som tidigare hette Kinnekulle Bemanningstjänst på fb.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
jag kan inget men såhär tycker jag.

tycker polisen underpresterar.

flera här i tråden tycker jag är av betydligt skarpare snitt och skrapar man ihop topp 60 här på flashback är jag garanterad på att man fått ett snabbare resultat. dessutom om de fått lite träning så...

vi här på fb var tidigt ute med att de i lisas närvaro typ arbetskamrater, godsherren etc ska undersökas noga och skyndsamt. i detta bör ingå att man kollar mobiltrafiken. det kan ju knappast röra sig om mer än 10 personer.

vi visste inte om att det fanns gästarbetare (även om nån la fram den teorien utan att veta!).

men nu framkommer det alltså att även kvinnan jobbat som städare på cafet! herregud.

när polisen förhörde dessa första dagen (för det får man förmoda att de gjort väl?) vad framkom då? borde man som erfaren förhörare inte anat oråd?

och man borde givetvis ha pumpat gubben på info om gästarbetarna. hur de var som personer etc. tycker oxå gubben borde anat oråd från början. om man har hantverkare längre tid hos sig så vet man deras natur. om e är lugna, hetsiga osv....

jag tycker det är undermåligt polisarbete.

och säg att polisen misstänkte dem. varför tog de sådan tid på sig då med att hitta kroppen och arrestera dem?

har polisen verkligen haft pejl på de nu häktade från dag 2 (alltså tisdagen)?

och som nån sa, det här med mobiltrafiken från den närmast sående masten.....

Flera i den här tråden är skarpare? Ja, de hade säkert löst fallet på tre minuter.

1. Angående mobilmaster så hade de kunnat tömma masterna. Man hade sett ett antal mobiltelefoner uppkopplade och mobiltrafik. Men vad hade det gett för resultat? Med största sannolikhet inte ett skit. I andra mordfall har tömning av master används för att stärka att en person funnits i samma område, uppkopplad mot samma mobilmast. Men då har det redan funnits misstankar mot den personen, något form av bevisning. De här tre gästarbetarna bor i området och är redan uppkopplade till masten. Ska polisen tänka: Fan, detta är väldigt misstänksamt. Vi har tre gästarbetare som alla varit uppkopplade till samma mobilmast som Lisa Holm? Nej, det är självklart normalt att deras telefoner är uppkopplade mot samma mast. De bor och vistas i området varje dag.

2. Man måste ha någon form av bevis eller fynd som binder gärningsmännen till brottet. Du kan inte gripa någon bara för att de ger dåliga vibbar. Det enda de kan göra är att hålla ett extra öga på dem, vilket polisen troligtvis har gjort. Till slut hittades det fynd som kunde användas för att arrestera gästarbetarna. Angående kroppen så är det inte så svårt att flytta runt den, särskilt med tanke på att gården är ganska stor.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hon kanske tyckte mopeder var roligt.

Hennes päron kanske inte kunde skjutsa henne dagen.

Visst kan säkert ha varit fallet men chanserna är nog större att hon skulle utföra något "ärende" snabbt innan hon skulle hem(förmodligen köpa ngt) än att det skulle vara en "slump" att hennes föräldrar inte kunde köra henne den dagen för att någon sedan skulle vänta på henne vid moppen.
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Fyfan alltså.. måste de identifiera eller det behövs inte? Hur fan kan man vilja göra det..

En del vill ha ett avslut, andra vill inte det.

Jag kan tänka mig att om offret vore väldigt sargat så får man "identifiera" ägodelar som klockor, kläder och övrigt.
2015-06-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Förstår inte ditt inlägg riktig. Du citerar mig sedan upprepar du exakt vad jag skrev? Fast märkligt nog är det annorlunda när jag trycker på "citera". Forumknas?

Visst, men hennes ordinarie beteende är förmedlat av föräldrarna. Visst kan du ha rätt, även om det känns en smula oplausibelt. Dessutom blir det än mer märkligt om man utgår från att föräldrarna lyckas övertyga poliskåren (inte bara någon enskild) att dra igång på "alla cylindrar" samtidigt som flickan i detta scenario inte är så skötsam som vi skulle tro.

"Teorin", utan vidare belägg, slår alltså knut på sig själv, så att säga. Men visst. Utesluta kan vi inte. Men det ankommer på de som kommer med påståenden och scenarier att belägga dessa, inte på oss andra att vederlägga dessa, om påståendet bara halvdant handplockar något av vad som är känt, utesluter annat och fyller på med ren spekulation.

Min fråga som jag skulle vilja ha svar på som du förmodligen missade är om någon kan bekräfta eller dementera om det såldes smuggelsprit i området, och om GM var delaktiga i detta i så fall.
Det ger oss inget motiv, men en anledning för att LH tog moppen denna dagen och varför hon dröjde sig kvar efter de andra hade åkt.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindafelicia
Både Magd*lena och Kryszt*f bor på samma adress. Bara att söka på ratsit.
Varför skulle de bo i ett hus i Blomberg men vara skrivna i Götene?
Den misstänkta kvinnan bor ju där de greps.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmmjj
Helt klart samma bilmodell!
VW Sharan eller en Ford galaxy

Japp samma bil en VW Sharan slutet 90 början 00 vem är han på bilden ser ut som en öststatare
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu var ju det skrivet av en (kvinnlig) polis, och det lät lite "betraktelse" över det. Hon vill ju givetvis visa att polisen är människor, att de berörs av det de får ta del av.
Eller tycker du att hon skulle ha beskrivit det i form av en torr och saklig polisrapport? Som en actionthriller, kanske?

polisen som meddelade att dom hittade henne höll även hon på att bryta ihop framför kameran.. tillhör inte vanligheterna
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Har vi någon bil expert här som kan säga om den silvriga bilen på denna bild http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg är samma som på denna bild https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/s960x960/1617365_1391225237805804_1845510734_o.jpg ?
Skulle kunna vara en äldre modell av Ford Galaxy på båda bilderna
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Normalt sett brukar det väl komma fram inom ett dygn vad som skett

Nej, det får man göra först när åtal väcks och FUP blir offentlig och det kan ta allt från 1 till 6 månader tex. Dom går aldrig ut med dödsorsak/ungefärlig tidpunkt osv så snabbt i sånna här fall.
2015-06-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Bilden på kvinnan stämmer i alla fall för det är hon som förs in på polishuset och det finns på film.

Det e hon som e på den opixlade bilden ja men inte säkert att det e hon på facebook. Tycker inte alls att likheten är slående. Och ifall det nu är samma kvinna och man som länkats till på facebook, så har de en son; har ngn sett honom i röran vid gripandet etc?
2015-06-14, 23:04
Medlem
ME077s avatar
Ursäkta om idiotfråga.. Finns det ngn möjlighet att MGM är skrivna i en stad i Sverige (ej Götene el Skövde, utan längre bort), men eftersom de ej har svenskt medborgarskap, och "sommarjobbar" i Källby kan de sägas vara ´gästarbetare´?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in