Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Har vi någon bil expert här som kan säga om den silvriga bilen på denna bild http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg är samma som på denna bild https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/s960x960/1617365_1391225237805804_1845510734_o.jpg ?

Ser ut att vara en VW Sharan på ena bilden. Fiskbilden är svår
Senast redigerad av 144Baker 2015-06-14 kl. 23:01.
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
ja det kan vara si eller så men det är inte ofta man ser/ hör/läser om poliser som fullständigt kollapsar vid mordplatsen
Nu var ju det skrivet av en (kvinnlig) polis, och det lät lite "betraktelse" över det. Hon vill ju givetvis visa att polisen är människor, att de berörs av det de får ta del av.
Eller tycker du att hon skulle ha beskrivit det i form av en torr och saklig polisrapport? Som en actionthriller, kanske?
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Tror dock det motivet är det mest logiska pga varför skulle hon annars ta moppen den dagen.

Hon kanske tyckte mopeder var roligt.

Hennes päron kanske inte kunde skjutsa henne dagen.
2015-06-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie-Borden
Du verkar insatt i Litauen, jag däremot har en Lettisk vännina med ryskt namn. Gäller detta även Polska Romer?

84% av de som bor i Litauen är etniska litauer. Lituaen är dessutom det land i världen med flest invånare med blond hårfärg.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Helt idiotiskt uthängande av random litauer och polacker bosatta i Skara med omnejd. Har det inte framgått av informationen i media att MGM är säsongsarbetare som bodde i ett hus som ägs av godsägaren? De är knappast bosatta i adresser i Skara eller Götene, antagligen är de inte ens folkbokförda i Sverige.

Nej precis. Är de säsongsarbetare så är de mest troligt inte folkbokförda här. Är de A-skatt regade så kan de ha som mest en registrerad särskild postadress.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomsvensken
Vid platsen där mopeden står finns inga som helst bevis på att något har hänt, iaf vad vi vet just nu.
Anledningen till att det klassas som människorov kan ju bero på att det är ett avvikande beteende hos LH att inte komma hem efter hon har meddelat föräldrarna detta. Kan även ha o göra med att pappan är en högt uppsatt militär som har kontakter inom polisväsendet som får igång dom på alla cylindrar på en gång.
Förstår inte ditt inlägg riktig. Du citerar mig sedan upprepar du exakt vad jag skrev? Fast märkligt nog är det annorlunda när jag trycker på "citera". Forumknas?

Visst, men hennes ordinarie beteende är förmedlat av föräldrarna. Visst kan du ha rätt, även om det känns en smula oplausibelt. Dessutom blir det än mer märkligt om man utgår från att föräldrarna lyckas övertyga poliskåren (inte bara någon enskild) att dra igång på "alla cylindrar" samtidigt som flickan i detta scenario inte är så skötsam som vi skulle tro.

"Teorin", utan vidare belägg, slår alltså knut på sig själv, så att säga. Men visst. Utesluta kan vi inte. Men det ankommer på de som kommer med påståenden och scenarier att belägga dessa, inte på oss andra att vederlägga dessa, om påståendet bara halvdant handplockar något av vad som är känt, utesluter annat och fyller på med ren spekulation.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jag fick en Leif GW-förnimmelse precis. Jag tror att det är den ogifte brodern som försökt att våldta Lisa, och att hon gjort motstånd. Då gick det över styr och han slog ihjäl henne.
Sen berättar han för sin bror, eller så kommer han på honom på bar gärning.
Brodern beslutar sig för att hjälpa till att röja undan alla spår, samt kroppen. De är desperata och tänker inte klart, så de sprider ut hennes saker lite överallt, för att förvilla polisen.
Kroppen har de tänkt att forsla bort, men det visar sig omöjligt, då hela området kryllar av poliser och frivilliga som söker.
Frun är troligen inte inblandad. Hon kan ha fått reda på vad som har hänt, men de har hotat henne och tvingat henne att hålla käft.
Får se om mina teorier visar sig stämma.
För övrigt, så hoppas jag att den eller de skyldiga hamnar på en lämplig anstalt, där deras medfångar får reda på vad de har gjort. Tyvärr får de nog skyddat lyxboende med alla bekvämligheter.

Äntligen någon som tar fasta på vad jag skriver och utgår ifrån det.
Medlem
här brukar ju vara folk i tråden som har bekanta inom polisen..ingen som hört nått särskilt??
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Hur vet du att hon var en oskyldig skolflicka?

Sorry, skötsam skolflicka:

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du lyckades feta frågan. Du lyckades inte besvara den koherent.
Jag frågar igen: Vad tror du själv är beröringspunkterna mellan en skötsam skolflicka och en gästarbetande polack som arbetar i omnejd med hennes arbetsplats men inte i omnejd kring hennes skola, bostad och förmodade sociala lokaler?

Att de "kanske hade en sexuell relation" är ju bara en precis upprepning av vad du påstod tidigare, vilket jag besvarade. Så, hur bedömer du själv sannolikheten? Och vilket förklaringsvärde har ditt ohämmade antagande? Är det händelsen i stort som förklaras eller varför det skedde just där det skedde?

Det är lite tröttsamt när "spekulationer" inte tar någon som helst hänsyn till vad som är känt utan bara är rent spånande. Det förstör tråden.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGroke
lägger upp länkar på fleras förfrågan.

Ocensurerad bild på kvinnan: http://forumbilder.se/EBKDB/2015-06-14-21-44-46
Edit: Raderade länkarna till facebook för det är med största sannolikhet fel personer.
Bilden på kvinnan stämmer i alla fall för det är hon som förs in på polishuset och det finns på film.
Citat:
Ursprungligen postat av Raggar-bil
Här kommer en film på kvinnan, Hann tyvärr inte fram och fånga snubbarna. Ursäkta watermarken.

https://vid.me/e/WShp
Senast redigerad av Timeout 2015-06-14 kl. 23:09.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Ursprungligen postat av rabbitheart

Tycker det verkar helt sjukt att de tog 5 dagar innan polisen hittade henne i anslutning till ett hus 500 m från caféet? Inte så att det kryllar av hus i närheten? Varför letades inte husen som låg i närheten av caféet igenom tidigare än så?

Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Det undrar jag med! Man får nästan hoppas att Lisa avled redan i söndags kväll, så att man inte behöver bli galen på att Lisa kunnat räddas med lite snabbare agerande från polisen.

Kan det vara så att polisen inte får leta igenom hus och gårdar utan skälig misstanke, eller utan särskilt tillstånd? Om det är så att det krävs skälig misstanke/särskilt tillstånd så kunde man väl istället redan i måndags uppmanat alla boende i området att frivilligt tillåta husundersökning....och om någon vägrar göra det, så kan man börja ana ugglor i mossen och undra vad de som vägrar döljer.....

Ja polisens agerande förefaller märkligt, känns fel lång väg, men nog svårt för dom att mörklägga eventuella grova missar då allt kommer fram i detta fall då det är så uppmärksammat
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hon kan ha gått från mopeden (mer eller mindre) frivilligt, och att det ofrivilliga sker sen. Har det framkommit nåt om att hon på nåt sätt tvingats från mopeden? Att moppen står som den står, hennes prylar hittas utspridda och att familjen (sannolikt) känner sin dotter väl kan ligga till grund för antagandet om ofrivillighet.

Ingen här har bevittnat det som hände, och ingen här har (antagligen) inte undersökt brottsplatsen och ingen här sitter med i förhören.
Därför kan man inte presentera nåt stöd mer än i form av rena spekulationer.
Eller vet du nåt som andra inte vet?

Har inte heller hört att några spår har gjorts vid mopeden.
Tror att människorovet uppkom av att LH uppvisade ett avvikande beteende och att moppen stod kvar men hon var borta. Lägg där till en pappa som är högt uppsatt militär som förmodligen har djupa kontakter inom polis och militär, som gör att polisen anmäler det som människorov bara för att frigöra mer resurser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in