Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Varför låter det osannolikt tycker du? Jag vill gärna ha en förklaring.
Kan inte vara första gången en svensk tjej har en flirt med en utländsk man. Kan förklara varför moppen står kvar, varför Lisa besökte ladan, och varför Lisa skrev hem att hon straxt skulle köra hemåt.
Ok, du var alltså inte ironisk?
Det är du som ska förklara varför det är sannolikt, varför det är en möjlighet att ta hänsyn till ö.h.t, inte vi andra som ska förklara varför det är mindre sannolikt. Men visst. Du ska få en förklaring: Det låter jävligt osannolikt med tanke på att man redan på söndag kväll kunde läsa just att polisen misstänkte att hon förts bort mot sin vilja. Alltså fanns det av allt att döma spår redan vid mopeden. Detta gör det mindre sannolik att hon skulle rört sig från platsen självmant - då hade sökarbetet sett annorlunda och fullt pådrag kommit långt senare.
Men visst. Ingenting går i sak att UTESLUTA. Men vad är poängen med spekulationer som verkar vila på fantasins grund och inte verkar ha stöd i vad som är känt? Att något inte går att utesluta är INTE en styrka hos en idé. Tvärt om. En god idé, hypotes, teori ska vara falsifierbar, gärna enkelt så. Så att om den vore fel ska den kunna visas vara fel, så att man kan gå vidare. Icke-falsifierbara idéer är oanvändbara.
Dessutom, häng inte upp dig på en beskrivning av en formulering av ett sms som inte visats upp. Det har passerar mången filter, från föräldrarna till polisen till media till dig. Du vet ingenting om ordalydelsen, du vet i sak inte exakt när smset skickades och du vet inte hur hon brukade formulera sig. Om "strax" (om ordet ö.h.t. förekommit) i hennes språkbruk avser "jag ska bara vrida på tändningen" eller "inom en timme".
Således bygger du spekulationer på rena rama luftslott som du vill att vi andra ska ge motbelägg för. Men nu har du alltså fått motbelägg baserade på vad som faktiskt är känt, på god metodologisk sed och på sunt förnuft. Så släpp nu din idé och återuppta den först om något som pekar i den riktningen framkommer! För du begriper väl att jag inte säger "du har fel"? Jag säger att "du har inget stöd", vilket är något annat.