Citat:
Ursprungligen postat av
Nisse38
Det räcker väl med att gärningsmannen tror att kassan är med typ.
Det sägs att cafét har hade inbrott flera gånger förr?
Kanske skaffade larm efter det och då är det väl logiskt om man har tagit med sig kassan hem en tid.
Varför skulle de tro att Lisa hade kassan med sig, de var två tjejer till. Var skulle Lisa köra pengarna, hur tänkte gärningspersonen? En ung tjej på bondvischan transporterar dagskassan på grusvägarna mitt ute i ingenstans, var skulle hon köra pengarna? Och om det var pengar de var ute efter och hade koll på Lisa(som inte kört moped till jobbet tidigare), så vore det ju säkrare att råna henne i skogen mellan herrgården och stallet bordtom densamma, inte utmed en landsväg.
Men Lisa var ju på baksidan, ingen kunde se rånet. Sant, men stor risk att bli sedd när man tar sig till och ifrån brottsplatsen.
Det finns ingenting i nuläget som talar för rånteorin anser jag. Vad jag känner till så rånas de flesta butiker dessutom straxt före stängningsdags, inte efter då de allra flesta i kontantbranschen nuförtiden inte bär ut pengar vid stängning. Visst kan caféet ha andra rutiner för kontanthantering, men larm och minst två som stänger och låser talar för en viss säkerhetsmedvetenhet.