Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 19:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
När tror ni det kommer publiceras ett förundersökningsprotokoll?
Jag tror att du kommer att hitta det under julgranen.
2015-06-14, 19:47
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Den polska horan kommer omhäktas med brottsrubricering anstiftan till mord, ena mannen mord och andra medhjälp till mord / skyddande av brottsling.

Tror Polackhoran var orolig att bli av med jobbet hon hade stulit eller något och Lisa snitchat, eller så va hon på väg att bli av med jobbet för att Lisa jobbade för bra och hon ej behövdes längre. Sen skulle mannen hota henne men det spårade ur av nån anledning

Suck !

Så här går det när man inte läser tråden.
2015-06-14, 19:48
Medlem
Mer.info.007s avatar
Trodde det var en polack som heter Janur;z ;s som bor i ett rött hus inte så långt ifrån caféet
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
För ca 8 - 10 år sedan mördade en östeuropeisk ung man och en ung kvinna, jag vill minnas att de var just från Litauen, en svensk psykolog (kvinna). De rånade henne för en struntsumma, och jag tror att de tog hennes bil också. Minns någon mer om det fallet?

I augusti 2004 försvinner psykologen Helena Bering spårlöst. Helena har i många år arbetat inom kriminalvården och polisen misstänker redan från början det värsta. Farhågorna bekräftas när hennes bil hittas övergiven vid färjeterminalen i Nynäshamn. Bilen är låst utifrån men stereon är stulen och polisen hittar även blod i bilen. Spåren leder österut. Nu påbörjas en kamp mot klockan.

Via telenätet kan polisen se att Helena Berings mobiltelefon används i Litauen. Det som började som en anmälan om ett försvinnande övergick till en utredning om människorov men slutade med det som alla från början fasade för; en mordutredning. Helena Berings kropp hittas i ett skogsparti i Bålsta, sex mil norr om Stockholm. Hon har mördats med ett flertal knivhugg i ryggen. Motiv och bakgrunden till dådet visar sig slutligen vara en grym slump.

http://www.expressen.se/nyheter/livstid-for-mordet-pa-helena-bering/
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Hör denna bostad till godset?
Nej, det är privatägt.
Edit: Då jag inte hittar någon uppgift på försäljning kan det möjligtvis vara så att Arne äger det och den ena av de misstänkta männen nyttjar det? Det är borttagit hos svenska mäklaren och blocket, men ligger kvar på ett par utländska siter, men de kan ju fastnat kvar där? Det är nyrenoverat, och det skulle ju lithauerna kunnat gjort?
Senast redigerad av Tomato 2015-06-14 kl. 20:04.
2015-06-14, 19:49
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det sägs att en av dem har något i det litauiska registret. En viss försiktighet kanske bör hållas inför den infon eftersom den ännu är lite vag. Dessutom sägs det inte vad det skulle handla om. T.ex en urkundsförfalskning behöver ju inte betyda att man är benägen att mörda.

Jag vet inte hur det fungerar när länder ska samarbeta. Låt oss säga att svensk polis i början på veckan skulle ha hört av sig till litauisk polis och sagt "Vi har en försvunnen person. I närheten av där hon försvann jobbar och bor två personer med litautiskt medborgarskap. Finns de med i era register?".

Skulle litauisk polis lämna ut uppgifterna med dessa minst sagt vaga indicier?

..............................

Det har florerat så mycket info och så många tidningsartiklar om detta försvinnande. Jag vet inte ens var jag ska börja leta. Slungar därför ut frågan, men vill poängtera att jag inte är säker. Jag kan minnas fel.

Frågan:

Ett vagt minne sitter i huvudet att renoveringsarbeten var gjorda i/vid ladan men att det just nu inte pågår några arbeten där. Att de är uppskjutna eller något sådant.

Någon som minns?

Anledningen till att jag undrar är förstås att jag funderar lite på huruvida de misstänkta männen kan ha haft naturlig uppsikt över caféet.

Jag vill också minnas att något sådant var sagt, att någon reporter nämnde detta efter intervju med godsherren.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Någon som kan litauiska?
Jag vet hur språket fungerar och vad det har för struktur, och kan översätta långsamt med lexikon och grammatik till hands. Den första meningen du frågar om har jag översatt "manuellt" här: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart). Den sista meningen har jag och NoggerChoc, som verkar kunna litauiska ordentligt, diskuterat här: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart).

Återstår denna: Svarstoma, jog nusikaltėliai merginos galėjo laukti priestate greta kavinės., som Google översätter till Frågan är att brottslingar flickor kunde vänta annex intill cafeterian. Den får jag till Man tror att förövarna väntade på flickan i en annexbyggnad invid kaféet. Det finns ju bara en flicka, och dessutom är subjektspositionen upptagen av nusikaltėliai, förövarna, så merginos måste vara genitiv av flicka här, och inte betyda flickor i nominativ, vilket Google uppenbarligen tror.

När man försöker tolka Google Translate-resultat från ett flekterande språk som litauiskan, är det bra om man inser att det som lättast blir fel är substantivs funktion i satsen. Säger Google Translate Flickan dödade förbrytarna, så betyder det med stor sannolikhet Förbrytarna dödade flickan, till exempel. Och man ska ha klart för sig att både flickan, flickans till flickan, åt flickan, för flickan, med flickan och i flickan kan uttryckas med ett enda ord med olika böjningsformer, som Google Translate sedan är rätt usel på att tolka.
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ska alltså vara det här, nästintill omöjligt att se från vägen:
https://www.google.com/maps/@58.545156,13.330666,3a,15y,171.79h,89.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOoo4WT_TTXZd7IKWLPvqXQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Länk från Booli. Verkar som om annonsen tagits bort innan försäljning, lite fakta:
https://www.booli.se/bostad/villa/kallby/blombergs+egendom+10/1726796

Så ser det inte ut nu.
http://archive-se.com/page/4623231/2014-09-25/http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-blomberg-gotene-kommun-blombergs-egendom-10-6570075

Huset är sista huset före grusvägen där fynd har gjorts och stått tomt sedan förra sommaren.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Varför är inte bilden på kvinnan pixlad? Kanske kan betyda att hon inte är så inblandad som många tycks tro . Skyddande av brottsling visst allvarligt men kan ju också varit tvingad att skydda dom .

Miss av media. De ville väl kavla ut bilder på de gripna så fort som möjligt så de hann inte uppfatta att hon också greps efteråt.
2015-06-14, 19:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Låter osannolikt att någon i den misstänkta trion har kompetens på städområdet. Ingenting tyder på att de har kunskap om hur man sopar något under en matta.

Det är inte säkert att kvinnan var med och "sopade nånting under mattan". Männen kan ha kört sitt eget race och ville inte lyssna på goda råd från en städkunnig kvinna. Men hon är sannolikt införstådd med vad de pysslat med.
2015-06-14, 19:50
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ryktet om sjukhusinläggning, var kommer det ifrån? Anhörig som mörkar ett gripande?

Jag har ingen aning...vore bra med någon form av källa.
2015-06-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ryktet om sjukhusinläggning, var kommer det ifrån? Anhörig som mörkar ett gripande?

Du tror inte att ett eventuellt gripande hade basunerats ut i media och renderat minst 1000 intetsägande inlägg i denna tråden? En eventuell inläggning på sjukhus är bara ett trådrykte startat för fem minuter sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in