2015-06-14, 17:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Nu sökte jag lite snabbt på Lisa Holm och erkänt och ser att några halvdunkla svenska källor skriver att en har erkänt delaktighet "enligt litauisk media". Tydligen står det i litauisk press att en av männen erkänt delaktighet, men inte i svensk press. Där ser man!

Det torde vara litauisk polis som har läckt om det stämmer.
Nej, det där framkom tidigt i svenska medier.
2015-06-14, 17:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Handel med järn och stål produkter" låter som något där man kanske importerar maskiner och delar till jordbruket. Ibland kan man agera som förmedlare eller mellanman i detta? För var det rätt vangt bland asiater att de kunde ha väldigt mixade verksamheter men man hade funktion som ett slags importombud bland någon krets av landsmän.
Hade det varit på 90-talet hade jag förknippat detta med ryssland eller någon annan baltstat, då handelsutbytet med järn, stål och sanitetsprodukter var riktigt på tapeten mellan Sverige och dessa länder.
2015-06-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ja, efter 5 dygn, med benägen hjälp av MPS. Känslor är inte fel eller i sig tecken på bristande professionalitet, men jag anser inte att proffs (yrkesmänniskor som gör det som förväntas av dem) ska blöda inför öppen ridå.

Tydligen så var det inte inför öppen ridå eftersom ingen annan förutom polisen har sett det. Det var polisen själva som skrev om det. Ingen annan har uppmärksammat det. Han satt bakom ett uthus. När polisen har spärrat av området, tagit in gärningsmännen och säkrat upp platsen så förtjänar de nog ett litet break. Vad de gör på den tiden är upp till dem själva. Det är knappast så att poliserna sprungit runt och lipat under tiden de letade efter Lisa eller när spärrade av det sista området där hennes döda kropp hittades. De har gjort vad som förväntats av dem. Om de inte hade gjort det, då hade vi knappast suttit här och diskuterar om gärningsmän och motiv. Så jo, de är proffs. Att en polis visar känslor som ingen annan än ett fåtal kollegor har sett ändrar inte på det.
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Var kan hon vara ifrån? Ingen som vet namn? Ocensurerad bild här; http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg

Tror att det är hon som har sjungit ut till polisen om vart man bör leta. Hon ville förmodligen skydda sin man in i det sista, men när han greps misstänker jag att fokuset istället skiftades till att rädda sitt eget skinn.

Har hört Slovakien, men har ingen källa.
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kille79
Huset längst ned i bild är nu avspärrat. Hela tomten.
http://www.hitta.se/kartan!~58.54528,13.33079,18z/tr!i=oYqCdQA6/search!i=3002548499!q=martorp%20kinnekulle!t=singl e!st=plc/tileLayer!l=1
Undra vad de huset hade för koppling. Va inte avspärrat i lördags. Polis där vid 17.

Det huset har varit till salu under en längre tid och stått tomt, men det var folk där i veckan.
2015-06-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Det är just det jag menar.
Om man inte finner hennes svarta adidasbyxor någon annanstan så betyder det att hon har dom på sig fattar du?
Då skall det stå det i signalementet, det var dit jag ville komma.
Ursäktar om jag brusade upp
Fast det behöver ju inte betyda det, t.ex. om hennes vänner inte kan svära på att hon hade dem med sig, plus att man ju inte hittade alla hennes tilhörigheter vid moppen utan de hittades senare, medan signalementet gick ut mer eller mindre omgående innan någon grundligare undersökning gjorts.
Det är väl viktigare att man tar med båda än att man chansar och visar sig ha fel? Jag fattar verkligen inte vad problemet är med att ha med två alternativa par byxor, det var ju inte som att man sa att hon var antingen blond eller brunett liksom.
2015-06-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kanske missat något inlägg, inte helt enkelt att hänga med.

..har någon sett/rapporterat om någon bil som hämtat kroppen!? Verkar ju märkligt om den fortsatt ligger kvar, eller!?

Nej den är inte kvar . föräldrarna har ju identifierat den o det görs inte på brottsplatsen. Ambulans som körde henne troligen
2015-06-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Stora byggföretag anlitar balter, och småskuttar likaså och även privatpersonet. Är det frågan om ge dem en cover så är uppdragsgivaren sannolikt redan inblandad i kriminell verksamhet.
Tycker att det är en parallell till hyresvärdar som hyrde ut lägenheter för bordellverksamhet, vilket genomskådades och räknas väl numera som koppleri?
2015-06-14, 18:02
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Nej den är inte kvar . föräldrarna har ju identifierat den o det görs inte på brottsplatsen. Ambulans som körde henne troligen

Polisen bad väl media visa respekt och inte ta några bilder när dom fraktade bort?
2015-06-14, 18:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Det är just det jag menar.
Om man inte finner hennes svarta adidasbyxor någon annanstan så betyder det att hon har dom på sig fattar du?
Då skall det stå det i signalementet, det var dit jag ville komma.
Ursäktar om jag brusade upp

Och polisen hade hittat alla Lisas tillhörigheter innan de gick ut med signalementet? NEJ

Kan ju också vara en handväska som är borta, där kan ju byxorna ligga...

Köp bara att polisen omöjligt kan veta vilka byxor hon hade på sig
2015-06-14, 18:04
Medlem
Jag hoppas GW Persson bidrar med hjälp nu så svinen kan sättas åt.
2015-06-14, 18:04
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Jag fattar inte poängen med ditt inlägg, faktum måste ju vara att polisen inte VISSTE, ellerhur? Hade de haft 100% fakta hade de nog gått ut med rätt signalement, men nu var det antagligen så att hon jobbat med jeans, hennes kompisar visste att hon hade mjuksbrallor med sig men såg henne inte ta på dom innan de åkte (gissningsvis drog hon på dom ovanpå jeansen om det var kallt/blåsigt). Alltså visste man inte vilka byxor hon hade på sig. Fattar du?

Varför efterlystes hon av interpol så snabbt? Är inte detta oerhört ovanligt vad som gäller försvinnanden i detta land?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in