2015-06-14, 17:00
Medlem
Oavsett vad som hänt i detalj och inte, så gå med i gruppen på fb enl länk och tänd ett ljus för Lisa med familj ikväll

https://www.facebook.com/events/105372649802789/
2015-06-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
De söker med UV ljus nu vid kärran , direkt tänker man på att de letar efter sperma alternativt blod. Vad tror ni det annars kan vara?

- Aftonbladet

Ja, blod antagligen. Jag tänker mig att de kan ha "fraktat" kroppen i kärran och att den därefter gjorts ren.
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Vi har visst politivagn i Sverige iaf i Stockholm, sluta kom med felaktiga uppgifter om du inte har koll!

http://goo.gl/aWPL6E

/Provokatör

Men som jag skrev, så kan det vara, men alldeles oavsett så saknar vi bilder av dessa, trots den massiva bevakningen. Dock kan detta bero på många saker; Media inte filmat, kroppen hittas tidigare än meddelat, eller någon annan fri förklaring.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Kan hända men vi har ingen "politivagn" i Sverige...men du kan ha rätt i alla fall. Detta till trots skulle media ha varit på som galna ifall en sådan "politivagn" varit synlig...det är detta jag menar. Frånvaron av sådana bilder, likbil, "politivagn"eller ambulans är något anmärkningsvärt, i vart fall mot för vilka bilder vi får se vid liknade händelser i Sverige...sen kan det vara hur som helst, att media missat detta eller annat, kan jag inte uttala mig om.

Jo det heter politivagn i Sverige. Jag har själv sett dem hämta en granne som dog i hemmet.
2015-06-14, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det har ju varit ett antal bråda dagar för polisen. Leta och leta och leta. Och hela tiden den där bilden av en ung person i huvudet. En person som de nog anade inte fanns i livet längre, och detta inte för egen hand.

När det då händer, att den döda kroppen hittas, då släpper spänningarna och den stora tomheten kommer. De är ju inte mer än människor de heller.
Som du säger, när det är över kan man få mycket känslor, speciellt när det handlar om unga människor man påträffar döda. Men fram till den punkten jobbar man mycket professionellt och är helt fokuserad på sin uppgift, man går igenom mycket vanliga människor kanske skulle backa för. Så mycket beröm som vanligt från mig till Poliskåren.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Jag tror hon blivit övertäckt med sand/jord/tegel från en rivning eller liknande. Att vagnen använts för att frakta detta material dit kroppen dumpat. Nu söker teknikerna fingeravtryck eller biologiskt material från GM

Det ser ju ut att vara nån kärra för att frakta sånt material. Tror den är alldeles för klumpig för att ha flyttat liket från caféet. Tror vagnen bara använts vid gården där hon hittades, för att frakta material att täcka över henne med.
Senast redigerad av enough-is-enough 2015-06-14 kl. 17:09.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Man låter inte anhöriga identifiera om en kropp är styckad eller svårt sargad . Då ser det via tandkort dna o liknande

Ja, fast här spekuleras det i att hon inte är styckad bara för att man låter föräldrar identifiera henne. Ingen vet hur det egentligen ligger till. Polisen kan uttrycka det som att hon identifierats av närstående, för att de inte vill lämna ut att hon styckats. Skulle de sagt att hon inte kunde identifieras av anhöriga eller liknande så skulle ju alla förstått att hon är just styckad. De har ju upprepade gånger sagt att de inte vill tala om var hon hittades exakt och liknande, för att utredning pågår.
Senast redigerad av Klasina 2015-06-14 kl. 17:04.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
skrev tidigare på sida 1696… vill bara veta om det uppdagats tidigare det som stod i dagens skånska dagbladet pappaersutgåvan, om att de två misstänkta pratat/försökt ta kontakt med folk ur skallgångskedjan? Har läst tråden sedan starten men inte sett att det diskuterats att de faktiskt sökt kontakt om det nu har att ev missleda folk i skallgångskedjan låter jag vara dåd et inte stod något sånt i artikeln, mest att mp fattat misstankar om deras sätt.

Enligt en användare som jag har kontakt med genom PM och som ska ha sökt tillsammans med MP, så ska dessa två män ha betett sig otrevligt/märkligt mot MP efter att ett fynd ska ha gjorts i närheten. Männen ska sedan ha kört iväg i en grå/silvrig van. MP kontaktade då polisen som genom att ha inspekterat fyndet ska ha letat efter dessa två män. Flera bilar körde i snabb hastighet mot det hus där MGM påträffades.

Användaren som var med och letade i Blomberg har också nämnt för mig i PM att de två MGM heter Maciej och Kryztof samt har litauiskt medborgarskap, men verkar uppenbart vara av polsk börd (kanske polsk minoritet från Litauen). Kvinnan ska vara fru till en av männen. Användaren uppger också att ägarinnan till cafét ska ha sagt att nyckeln bevarades i ladan mittemot cafét efter stängningdags. Vilket kan förklara varför polisen hade stort intresse av just ladan i inledningsskedet.
2015-06-14, 17:04
Medlem
Det går att söka efter efterlysta personer i Litauen här.
http://www.ird.lt/paieska/asmenys_en.php
Medlem
Rigbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Vi vet att hon har hittats men efter att ha sökt i tråden så påstår många flera olika saker om i vilket skick hon hittades. Vissa säger att hon blivit våldtagen, andra säger att hon inte blivit det. Vissa påstår att det är ett styckmord samtidigt som andra helt säkert kan dementera det. Vad är det egentligen som stämmer? Många vet mer än vad man säger.

Det är nog snarare så att många säger mer än de vet ...
Medlem
AREA-51s avatar
Om Styckningsteorin är baserad endast på en kommentar från polisen som säger ”senare”, så tror jag vi kan släppa den teorin. Det finns inget som tyder på att hon skulle ha hittats i delar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Typ allt tyder på att hon blivit just det, tyvärr. Men håll dig till din 95-procentiga övertygelse tills fakta framläggs (det är inte jag som lagt ut det här klippet, men det är från presskonferensen igår).

http://unionen.de/temp/lisasena.mp4

Här försäger sig polisen till exempel. Han var nog jättetrött, stackarn.

Han försäger sig inte. Om du har följt med i rapporteringen så är det faktiskt så att de spärrade av området p.g.a. ett fynd som inte var Lisas döda kropp. Efter att de har gjort avspärrningen hittar de Lisas kropp. Därför säger han påträffade Lisa SENARE, inte ena som vissa vill få det till. Ordet senare tillkommer p.g.a. att de först spärrar av området, för att SENARE hitta Lisa. Det finns väl en liten risk att hon kan vara styckad, med jag tror inte hon är det. Så nej, han försäger sig inte och det finns inget som än så länge pekar på att hon blivit styckad.
Senast redigerad av stifmeister89 2015-06-14 kl. 17:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in