Citat:
[...]
– Det är märkligt med de här sakerna som hittas så utspridda. Man undrar om de har slängts, tappats eller lagts dit. Det är svårförståeligt, säger Ulf Åsgård.
Jan Olsson, som tidigare var chef för rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp har också svårt att tolka fynden.
– Normalt sett brukar gärningsmän göra sig av med offrets saker när de letar igenom kläder och väskor. De kastar det de inte vill ha och behåller det som bedöms som nyttigt.
Han har funderat på om det kanske inte är gärningsmannen som spritt sakerna utan offret.
– Det finns åtminstone i litteraturen exempel på hur offer försökt göra sig spårbara genom att ''tappa'' saker.
Samtidigt är fynden inte särskilt lättappade. Ett klockspänne verkar krångligt att ta loss.
– Man vet aldrig hur det här är logiskt för den person som tappat eller slängt saken. Ett spänne är inte logiskt för dig eller mig men kanske för någon annan.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag tror inte en sekund på att hon haft möjlighet att slänga saker ikring sig, hon har inte varit i stånd till detta. Om man däremot följer fyndvägarna så ansluter den till deras bostad från SSV och det är mycket möjligt att de med fordon farit just den vägen, kommit upp mot bostaden utan att använda huvudvägen mot dessa fastigheter. De känner till området som hand i handske och vill undvika att möta något fordon på huvudvägen till dessa bostäder, den vägen går in ca 100m söder om cafe byggnaden och in mot fastigheterna där deras egen bostad finns.
Om uppgifterna stämmer att man hittat en demolerad display och andra delar av en mobil så förstår nog alla att det har inte offret utfört utan GM.
De kan däremot slängt diverse prylar hit och dit men jag tror snarare på ett stort stresspåslag och kanske t.o.m. strid i ett fordon och grejer åker ut genom fönstret eller man stannar och slänger diverse prylar. Jag tror nämligen att MGM har aldrig i sin fantasi kunnat ana vad för pådrag det skulle bli i eftersöken och skallgångar med meterslucka och sök av minsta spår utefter vägar, på ängar och i skogspartier.
Av texten i sista stycket kan man läsa ut att jag tror polisen har fått fullträff på rätt GM.