2015-06-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Verkar det inte troligen att trafficking går motsatt håll.. nog betydligt lättare att hitta offer i Litauen..

Ja absolut. Det kostar mer än det smakar att ta en välfungerande svensk tjej med en socialt och ekonomiskt stabil familj. Traffickingoffer är fattiga och ensamma, och kommer från fattiga områden i världen. Annars blir det för mycket jobb med att dels kuva en välutbildad engelsktalande tjej till att inte söka hjälp, dels hålla henne undan polis och andra som söker efter henne.
2015-06-14, 15:30
Medlem
Sunimods avatar
Min teori

Kvinnan har börjat prata och på grund av risk bli inblandad i mordet och att försöker slippa straff.
Hennes straff troligen lindrigare men hamnar i fängelse och utvisas till hemland där det blir ett elände att återkomma till.

Troligen berättar hon vad hon vet om vad som hänt.
Har troligen uppgett att det finns mer att hitta och därför gräver man nu.
2015-06-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
De två litauiska män som finns efterlysta på Interpol för människohandel och prostitution är Denisas Potopovas och Otto Enkrist. Enligt litauisk media ska en av gärningsmännen vara kända av polisen tidigare för just trafficking och prostitution.

Googlar man deras namn dyker det upp artiklar som handlar om hur dem är inblandade i olika brottsmål som rör trafficking, prostitution och människohandel. Söker man på Denisas Potopovas som är 32 år gammal enligt Interpols upplysningar så kommer en artikel upp som handlar om hur unga flickor från Litauen blir lovade modellkontrakt av hallickar i Förenta Arabemiraterna och att de sedan luras och säljs till rika arab-shejker.

Söker man på Otto Enkrist som är i 42-års åldern står det såhär (google translate):

"Sex gånger för olika brott fällande domar, med Marijampole JAKŠTO "kriminell grupp kopplad Marijampolė Otto Enkrist (33 m.) Idag var tvungen att vara" zon "för brott som begåtts, men mannen plötsligt försvann ur sikte och tjänstemän framgångsrikt dölja.

Mannen är alltså tidigare dömd flera gånger men verkar ha flytt (?).

Fortsätter vi står det såhär:

"Listig som en räv - Killen gudravo som en räv, var troligen en tillfällig noggrann exemplifierande beteende hans taktik, men sedan insåg vi för sent - erkände Marijampole poliser. Nu beklagar bara: gärningsmannen tebesimėgauja frihet, och vi är mycket ledsna laddade arbets rättvisa."

Den som vill läsa hela artikeln kan göra det här: http://www.tv3.lt/naujiena/417407/nuteistasis-pergudravo-pareigunus

Otto Enkrist är alltså dömd upprepade gånger och verkar ha haft samröre med en kriminell grupp som hänsynslöst utnyttjar unga flickor som sexslavar.

Dessa två män verkar uppenbarligen inte upprätthålla sig i Litauen, eftersom dem isåfall hade blivit hittade för länge sen. Så hur kan dessa män gömma sig? Genom att komma till Sverige som gästarbetare - så klart.

Vad tror ni om dessa teorier? Kan det vara en av dessa män som är gripna?

Enkelt svar: Nej!

(men i och för sig intressant info om personerna och dom kan absolut gömma sig i Sverige)
2015-06-14, 15:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tveksamt att de skulle försöka sig på nåt där. Man kackar inte i eget bo...

Nja inte att de kanske försökt tvinga henne men de kanske frågat henne o hon vill tjäna extra och göra "bizniz" på att hon såg bra ut och hon blev förskräckt och de var rädda att bli anmälda?

Det finns ju uppenbarligen tonåringar i Sverige som säljer sig för att köpa märkeskläder m.m. och de kan ju ha chansat att hon kanske var intresserad.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Människohandel?

Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Litauisk mening: Įtariama, jog vienas suimtųjų ieškomas „Interpolo“ už prekybą žmonėmis.

Svensk översättning: Misstänkt att en av de gripna har begärt Interpol för människohandel.

Engelsk översättning: Suspected that one of those arrested have requested Interpol for trafficking.

Hur detta ska tolkas vet jag som sagt inte då jag inte talar litauiska utan endast kör translate. Dock är det denna artikel som drog igång trafficking-spåret i tråden

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm#.VX16nzDtmkr

Intressant att få denna litauiska mening översatt till svenska och engelska.

Jag vet inte heller hur detta skall tolkas, men tydligen kan det finnas misstankar ang. människohandel åtminstone från litauisk sida.

Undrar vad litauiska myndigheter sitter på för information som gjorde att de vände sig till Interpol?

Skulle en av dessa båda MGM då vara denne omnämnde Otto Enkrist?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-14 kl. 15:35.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alla som får saker förstörda skulle givetvis söka den ersättning de är berättigade till ..

Något praktsvin är han knappast som ger polisen fri tillgång till det som ligger inom hans ägor .. vilket innebär att de kunnat leta i lador och uthus - men inte i bostäder, eftersom det alltid är de boende som avgör om de är öppna utan order om husrannsakan.

Isf varför har inte polisen / mp letat i det stora stallet med tillhörande byggbod som nu kroppen verkar ha funnits i?! Låter ju helt sjukt hur man kan ha missat det. Speciellt byggboden...
2015-06-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Min teori

Kvinnan har börjat prata och på grund av risk bli inblandad i mordet och att försöker slippa straff.
Hennes straff troligen lindrigare men hamnar i fängelse och utvisas till hemland där det blir ett elände att återkomma till.

Troligen berättar hon vad hon vet om vad som hänt.
Har troligen uppgett att det finns mer att hitta och därför gräver man nu.

Det är sannolikt att någon av dom börjat prata omedelbart då man visste vart man skulle gräva och hittade henne bara några timmar efter att de togs in. Någon av dom mår dåligt.
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar

Ja din teori är den bästa hitintills. Hon blev ditlockad alldeles innan hon skulle åka och nånting hände där i ladan. De backar in med bilen i ladan eller så nära som möjligt så att ingen ska råka se vad det håller på med. De tänker kanske gömma undan hennes moped senare men innan dess hinner Lisas farsa komma och allt drar igång.

Förmodligen har de druckit lite och är inte helt klara i skallen och bara agerar för stunden annars hade de fattat att, vad än de gjorde, är det dumt att göra det där de jobbar och i närheten av där de bor.

Kände en jävla olust när jag skrev det här nu. Satan vad jag hatar de här männen. Ofta blir det så teoretiskt, men inte just nu
Ja precis. Jag tror inte det behöver vara svårare än så. Framlade min teori utförligare tidigare i tråden. Förmodligen har de sett Lisa blivit avsläppt och hämtad vid tidigare tillfällen och fått upp intresse för henne. Men jag tror inte det var något planerat utan det var helt enkelt ett tillfälle som öppnades upp när de såg två av tjejerna köra iväg och Lisa gå mot sin moped med telefonen i handen för att smsa sin far.

Fadern mottar smset kl 18.23. Kl 18.30 slocknar telefonen. Under dessa 7 minuter har de lurat bort henne till ladan av någon anledning, väl där överfallit henne och krossat telefonen.
Medlem
Adidass avatar
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-30997004

Österuropeisk (i detta fall Lettisk) gästarbetare med ett par många innanför västen ser söt västeuropeisk flicka av en tillfällighet och slår till och efteråt dumpar han kroppen.

Hände i London (länk högst upp) för nåt halvår sen och kommer hända igen tyvärr.
2015-06-14, 15:35
Medlem
Creepy24s avatar
Detta är aset då med andra ord ?? fy helvete

http://www.policija.lt/index.php?id=5129
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Enkelt svar: Nej!

(men i och för sig intressant info om personerna och dom kan absolut gömma sig i Sverige)

Varför tror du inte att det kan vara någon av dem? En av dessa stämmer ju in i kravprofilen som har getts ut i media dvs eftersökt av Interpol för människohandel och i 30-årsåldern.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Ja precis. Jag tror inte det behöver vara svårare än så. Framlade min teori utförligare tidigare i tråden. Förmodligen har de sett Lisa blivit avsläppt och hämtad vid tidigare tillfällen och fått upp intresse för henne. Men jag tror inte det var något planerat utan det var helt enkelt ett tillfälle som öppnades upp när de såg två av tjejerna köra iväg och Lisa gå mot sin moped med telefonen i handen för att smsa sin far.

Fadern mottar smset kl 18.23. Kl 18.30 slocknar telefonen. Under dessa 7 minuter har de lurat bort henne till ladan av någon anledning, väl där överfallit henne och krossat telefonen.

Ingen ensam ung tjej följer väl med två äldre manliga litauiska grovjobbare in i en lada. Isåfall har de tvingat henne med våld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in