Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 15:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Vad är det som tyder på att hon har blivit överfallen vid mopeden? Det finns väl inget som tyder på att det har gått våldsamt till där?

Jag tror snarare att hon har blivit lurad till ladan. Just när hon kl 18.23, efter att ha skickat sms till sin pappa att hon skulle köra, stoppade nyckeln i tändningen så kom någon av männen och frågade om hon kunde hjälpa till med en sak vid ladan. Det skulle ta en halv minut bara. Eftersom hon sett männen jobba på taket där vid tidigare tillfällen så ställde hon upp och följde med. Förmodligen har hon känt lite obehag när hon följt med, som en svensk 17-årig flicka kanske kan känna sig när hon måste vara ensam med äldre litauiska gästarbetare, men ville inte vara otrevlig och neka hjälp. Inne i ladan blir hon sedan överfallen och tappar där sin handske.

Men jag tycker att allt tyder på att det inte förekommit våld vid mopeden utan våldet har först förekommit vid ladan, som hon frivilligt följt med till. Hon ställde upp och hjälpte byggnadsarbetarna tvärs över gatan. Om det är så som jag tror så har dessa bestar utnyttjat en flickas hjälpsamhet och välvilja för att få möjlighet att begå detta fruktansvärda dåd. Det är det som gör så ont när jag tänker på det. Hon kunde kanske bara ha sagt att hon hade bråttom och var tvungen att köra och därför inte kunde bistå med någon hjälp.

Jag har också tänkt på det. Det verkar vara prydligt med mopeden hade hon blivit abrupt överfallen där så borde kanske moppen sparkats omkull och blivit repig.. antingen har hon blivit lurad eller lockad till ladan (hon kanske såg något eller hörde något) eller att någon stoppat henne på vägen och sedan kört tillbaka mopeden. Har de varit och jobbat i ladan varje dag under någon tid så kände hon väl igen dem så hon hälsade som man gör på mindre orter. Skulle de frågat var någon plats ligger antar jag hon skulle försökt hjälpa till och peka ut. Eller om de sa att deras telefon laddat ur och undrar om de kan ringa ett samtal från hennes telefon.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
I en mening finns ordet interpol och ordet människohandel tillsammans. Om du översätter till engelska istället så översätts människohandel till trafficking.
Citera den - för ingen annan ser den.
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det var ju ett väldigt tidigt skede som dom gick ut med den informationen.
Adidasbyxorna kan ju legat i påsen dom hittade senare?
Hon jobbade väl antagligen i jeans och använde mjukiskläder tiill och från arbetet. Men dom visste inte vad hon hade på sig vid hemfärd från början.
Och du tror inte polisen tittade i påsen innan man gick ut med signalementet.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur många gånger ska man behöva skriva det. En av dem var efterlyst misstänkt för trafficing. Ingen påstår att de dömts för något utan, efterlyst för att tas in till förhör. Vilket personen i fråga hållit sig borta från.
Människorov är ett allvarligt brott och kan vara kombinerat med en massa andra saker som GM har klarat sig undan från att bli dömd för. Våldtäkt misshandel etc. Låg tröskel för anständigt uppträdande mot andra människor, särskilt kvinnor.

Den typen går om kring här och där och man hoppas att ingen ung flicka råkar komma i närheten av en sådan pervo. Inte ensam på en enslig plats för då kan vad som helst inträffa.

Den personen som fanns i länken var inte överensstämmande med de som nu är frihetsberövade konstaterades ganska omgående
2015-06-14, 15:16
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Kroppen forslas med polititransporten till rättsmedicinska i Göteborg eller Linköping.

Lidköping för helvete. En stor skillnad!
Det stod en ambulans utanför avspärrningarna vid gripandet igår. Kan ha varit den som transportera liket?
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Hur tolkar man detta i översättningen tro:

"Vad är en kvinna som misstänks för medborgarskap återstår att se. Naturligtvis är det inte litauiska".

Ja det blir lite svårtydd översättning men bättre än inget. Detta är jävligt intressant:
Frågan är att brottslingar flickor kunde vänta annex intill cafeterian. Misstänkt att en av de gripna har begärt Interpol för människohandel.

Tidigare misstänkta för människohandel? Isf har de säkert planerat att kidnappa Lisa. Dock så är ju frågan hur sann litauisk media är. De skriver ju tex att "7 tusen" människor försvinner i Sverige varje år... Eller om det är Google Translate som spökar.
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Någon annan som tycker lite av mordets skuld ligger i feminism och hennes fader? Som anser att en 17årig flicka kan resa hem med moped ensam på nätterna ?

Nja,men däremot väntar jag få höra vilken dag hon blev mördad,om detta skedde efter det att dom valde gå ut med namn och bild offentligt.
Om hon blivit kidnappad kan dom ha handlat i panik när hon hamnade på löpsedlar etc.
2015-06-14, 15:17
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det hävdas inte i den artikeln.

Det står att en är tidigare känd av polisen - inte den andre.

Litauisk mening: Įtariama, jog vienas suimtųjų ieškomas „Interpolo“ už prekybą žmonėmis.

Svensk översättning: Misstänkt att en av de gripna har begärt Interpol för människohandel.

Engelsk översättning: Suspected that one of those arrested have requested Interpol for trafficking.

Hur detta ska tolkas vet jag som sagt inte då jag inte talar litauiska utan endast kör translate. Dock är det denna artikel som drog igång trafficking-spåret i tråden

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm#.VX16nzDtmkr
Senast redigerad av David-Hume 2015-06-14 kl. 15:20.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Och du tror inte polisen tittade i påsen innan man gick ut med signalementet.

Inte påsen vid mopeden utan hennes tillhörigheter inne på kafét
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Nja,men däremot väntar jag få höra vilken dag hon blev mördad,om detta skedde efter det att dom valde gå ut med namn och bild offentligt.
Om hon blivit kidnappad kan dom ha handlat i panik när hon hamnade på löpsedlar etc.
ja och nej. om de nu var dessa litauer kunde de väl aldrig släppt henne ändå?
2015-06-14, 15:18
Medlem
Bastanizs avatar
Dom fortsätter och letar efter hennes andra kroppsdelar.
Det är endast genom hennes kropp man kan stärka bevisen på GM.
Den del de hittade i fredags räcker inte tillräckligt för att häkta de.
Det behövs bevis på DNA och andra saker.
Och utan en hel kropp kan man vanligtvis inte fälla dom på GM.
Så funkar det in de allra flesta länderna iaf.
2015-06-14, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Enl Aftonbladet hänvisar de till litauisk polis o säger att ingen av de 2 männen är sedan tidigare känd av polisen, men på Expressen skriver de att samme polis har bekräftat att den ene är känd sedan tidigare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab

http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/

AF mer PK än expressen ?,, hursomhelst är jag besviken på Media, hur de hanterar detta. Allt från intrång på Familjens privat liv till censurering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in