2015-06-14, 14:03
Medlem
Av en enkel anledning, vi vet om att vi är dödliga och att vår existens är tillfällig. Därmed söks det efter någon form av "mening" med vår korta värdelösa/meningslösa existens.

Vad är poängen med att existera om det inte finns någon poäng med att existera? Existera för existerandets skull? I så fall är väl det att klassificera som meningen med livet, dvs att överleva tills man dör. Jag tror de flesta vänder sig mot denna "mening med livet" och därmed söker något annat.

Att söka mening är enligt mig en flykt från det oundvikliga, dvs döden. I stort sätt allt vi gör i vår vardag går ut på att distrahera oss från att vi ska dö. Allt ifrån att göra karriär, skaffa barn, skaffa villa, knulla runt, knarka, åka på resor, bestiga berg, träna, sätta upp mål. ta foto på mat och lägga ut på Facebook etc etc etc är egentligen aktiviteter som ska få oss att "glömma" att vad vi än gör så kommer vi dö och allt vad vi egentligen gör är poänglöst.

Men det kanske bara är jag som är pessimist, vad vet jag egentligen.
Citera
2015-06-14, 14:05
Medlem
Två saker lockar: alla vill känna sig smarta o djupa ibland, och den andra är rädsla för okända.

Självklart vet vi inte än vad som händer, och vi kommer aldrig veta tror jag. Men håll med om att det hade dödat all mening (hehe!) om vi får veta svar på alla våra frågor - tänk så myvket människor som känt sig utanför o förtvivlade osv..
Religion var ju ett försök o förklara vad som händer, men personligen blir jag ledsen av att man vill reducera något så fantastiskt coolt som att vara vid liv till något så primitivt som att en "Gud" kallade på en man o berättade sagor för honom, och så inget kött vissa dagar, inget sex i röven och mössa i kyrkan, jag menar.... Aja, trist iaf.

Vetenskap försöker ju ge svar, men kommer aldrig kunna ge svar på allt, men av religion o vetenskap så väljer jag såklart o ta till mig vad vetenskapen säger, även om inte där heller man ska bli fanatiskt förlitad på

Meningen med livet, hade förmodligen dödat all mening med livet.
Citera
2015-06-14, 14:16
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialaterkomst
Man kanske inte finner svaret på frågan man ställer sig, men det betyder inte att man inte finner något utav värde.
Så själva sökandet är det som ger någonting? Är inte ovissheten om att aldrig "nå någonting" omotiverande?
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejtjusare
Kärlek ! Det är meningen med livet.
Tänk på att det är meningen med meningen med livet jag frågar efter - och inte meningen med livet! Förövrigt är jag osäker på om droger är vägen till insikt. Tillfällig berusning kan säkert vrida om tankarna på en, men måste det alltid vara positivt? Tänk om det bara förvirrar dig? Att berusa sig verkar förövrigt vara ett återkommande innehåll i alla samhällen som existerat. Är det en del av att söka en mening, eller är det bara att som FriedrichvonHayek skriver, att distrahera sig från döden?
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Att söka mening är enligt mig en flykt från det oundvikliga, dvs döden. I stort sätt allt vi gör i vår vardag går ut på att distrahera oss från att vi ska dö.
Citera
2015-06-14, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Av en enkel anledning, vi vet om att vi är dödliga och att vår existens är tillfällig. Därmed söks det efter någon form av "mening" med vår korta värdelösa/meningslösa existens.

Vad är poängen med att existera om det inte finns någon poäng med att existera? Existera för existerandets skull? I så fall är väl det att klassificera som meningen med livet, dvs att överleva tills man dör. Jag tror de flesta vänder sig mot denna "mening med livet" och därmed söker något annat.

Att söka mening är enligt mig en flykt från det oundvikliga, dvs döden. I stort sätt allt vi gör i vår vardag går ut på att distrahera oss från att vi ska dö. Allt ifrån att göra karriär, skaffa barn, skaffa villa, knulla runt, knarka, åka på resor, bestiga berg, träna, sätta upp mål. ta foto på mat och lägga ut på Facebook etc etc etc är egentligen aktiviteter som ska få oss att "glömma" att vad vi än gör så kommer vi dö och allt vad vi egentligen gör är poänglöst.

Men det kanske bara är jag som är pessimist, vad vet jag egentligen.

Nej, du drar den enda rimliga och ärliga slutsatsen. Man kan uthärda som hedonistiskt lagd person som får ha hälsan i behåll och får några av sina viktigaste önskningar här i livet uppfyllda, men man kan inte vara lycklig på riktigt mer än att hjärnan då och då ger en den känsla som kallas eufori och som är mycket kortvarig. Hela existensen är poänglös: död/ofödd i miljarder år--->lever och strävar efter något för att i de allra flesta fall bli besviken och aldrig bli varaktigt tillfredsställd för att bli sjukare och svagare i som mest ungefär 120 år (varav kanske 60 kan vara riktigt aktiva för människor som är psykiskt och fysiskt starka)--->död i miljarder år till och denna gång för att aldrig mer leva.

Poängen med att fråga vad meningen med livet är är just en av dessa distraktioner, för ett förskolebarn fattar att det inte finns någon mening.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-06-14 kl. 14:27.
Citera
2015-06-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tänk på att det är meningen med meningen med livet jag frågar efter - och inte meningen med livet! Förövrigt är jag osäker på om droger är vägen till insikt. Tillfällig berusning kan säkert vrida om tankarna på en, men måste det alltid vara positivt? Tänk om det bara förvirrar dig? Att berusa sig verkar förövrigt vara ett återkommande innehåll i alla samhällen som existerat. Är det en del av att söka en mening, eller är det bara att som FriedrichvonHayek skriver, att distrahera sig från döden?

Det är ingen drog ! Jag antar väl att du dricker alkohol, är inte det drog då?

Vare sig du söker meningen med livet eller meningen med meningen med livet måste du vara öppensinnad som person annars kommer du aldrig få svar på dina frågor ! Just nu ser jag att du har jävligt lång väg att gå för att få svar på sådana djupa frågor !

Du måste först förstå meningen med livet först innan du vet vad meningen med meningen med livet är.
Citera
2015-06-14, 14:40
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Det är ingen drog ! Jag antar väl att du dricker alkohol, är inte det drog då?
Nu hör det inte riktigt till ämnet men självklart är alkohol en drog, har jag påstått något annat? Vad menar du att Ayahuasca är?
Citat:
Du måste först förstå meningen med livet först innan du vet vad meningen med meningen med livet är.
Kan du motivera det?
Citera
2015-06-14, 14:51
Medlem
Fistkramps avatar
Varför måste det finnas någon mening? Det är ett uttryck som människor själv skapat, alltså inget naturligt.. Därför är svaret att det finns ingen mening.
Citera
2015-06-14, 15:06
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Varför måste det finnas någon mening? Det är ett uttryck som människor själv skapat, alltså inget naturligt.. Därför är svaret att det finns ingen mening.
Varför skulle något som människor skapat inte finnas? Vem har sagt att meningen måste vara naturlig?

Tycker du att meningen med meningen med livet är en ickefråga?
Citera
2015-06-14, 15:30
Medlem
Fistkramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Varför skulle något som människor skapat inte finnas? Vem har sagt att meningen måste vara naturlig?

Tycker du att meningen med meningen med livet är en ickefråga?

Absolut, det är en ickefråga. Det naturliga i livet är att födelse, reproduktion och döende, precis som vilket annat djur och växt i denna värld går igenom. Bara för att vi människor kan tänka tredjepartsperspektiv betyder det inte att en mening måste ha en betydelse bara för att vi ställt oss frågan.
Citera
2015-06-14, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Absolut, det är en ickefråga. Det naturliga i livet är att födelse, reproduktion och döende, precis som vilket annat djur och växt i denna värld går igenom. Bara för att vi människor kan tänka tredjepartsperspektiv betyder det inte att en mening måste ha en betydelse bara för att vi ställt oss frågan.

Det är också en bra synpunkt. Det finns naturligtvis ingen mening. Människohjärnan är dock så avancerad så att den kan gå utöver sina "uppgifter" som en sorts vakt som ska skydda individen och ställa sig existentiella frågor. Men precis lika lite som en gran eller en tusenfoting har en människa någon mening med sitt liv.
Citera
2015-06-14, 18:29
Medlem
Om man vill har allt en mening eller en förklaring åtminstonde, men livet i sig har väl kanske inte det på samma sätt. Men en dator eller dvd har ju en uppgift att underhålla eller ge oss information.
Citera
2015-06-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är också en bra synpunkt. Det finns naturligtvis ingen mening. Människohjärnan är dock så avancerad så att den kan gå utöver sina "uppgifter" som en sorts vakt som ska skydda individen och ställa sig existentiella frågor. Men precis lika lite som en gran eller en tusenfoting har en människa någon mening med sitt liv.
Varför behöver just människan skyddas av existentiella frågor? Räcker en teori för dig? Som seriös och sökare så undviker man att fastna för mycket i låsta tankegångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in