Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 18:12
Medlem
ballobass avatar
Dom ska söka norr ut , inte söder...
2015-06-12, 18:12
Medlem
Bu5t3Ds avatar
Min teori:
Lisa står vid mopeden med hjälmen på sig och nycklarna i låset för att snart åka, hon ska bara smsa precis innan hon åker, så därför har hon ena handsken på sig, och smsar med andra handen. Hon håller alltså i den andra handsken.

Någon kommer och skrämmer Lisa som springer iväg, mest logiska är att springa mot hus och hon springer därför mot ladan, där GM kommer ikapp Lisa. I tumulten som uppstår tappas handsken.

GM kan fått panik för att Lisa skriker och gör motstånd så han stryper henne eller slår henne medvetslös, och lägger henne sedan i sin bil.

GM åker söderut bort från caféet men vill inte bli upptäckt på den större vägen utan tar vänster in på grusvägen. Han har panik och vill göra sig av med bevis och kastar ut föremål från bilen längs vägen med jämna mellanrum för att dom ska bli svåra att hitta, eller för att han inte vill ha bevis i bilen. (kör man i 50 km/h kommer man 15 meter per sekund, kastar han ut föremål var 5e sekund kommer man ca 75 meter)

Antingen följer han vägen och svänger slumpmässigt och hamnar norrut mot kyrkan, eller så känner han till vägarna och tar småvägar norrut. Vid kyrkan kastar han ut fler föremål. Längs vägen tror jag det finns många fler föremål som ännu inte hittats.

Vid det här laget är Lisa medvetslös eller död i bilen.

Enligt mig finns hon nog inte i området, utan han har nog åkt långt bort så hennes kropp kan vara vart som helst.

Här är bilder på min teori om flyktväg: Flyktväg
2015-06-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är inte helt säkert på att det är planerat fullt ut. Jag tror att ett mänskligt rovdjur som gillar yngre tjejer gärna kretsar kring ställen där flickor kan finnas och hoppas på en chans. Han kan tidigare ha smugit runt och sett var Lisas kollega brukade ställde mopeden och hoppats på att få ett tillfälle att ta henne en dag. Den här gången åkte den tjejen iväg tidigare medan Lisa för första gången hade med sig mopeden. Han kan ha haft koll på att bara en moped stod kvar vid stängningsdags och varit beredd på att försöka överrumpla Lisa. Inte så planerat dåd utan ett där lusten styrt, men han har ändå rekognoserat under nån dag, nån vecka för att veta när det skulle kunna vara bästa tillfället att slå till.

Citat:
Jag är inte helt säkert på att det är planerat fullt ut. Jag tror att ett mänskligt rovdjur som gillar yngre tjejer gärna kretsar kring ställen där flickor kan finnas och hoppas på en chans.

Senare något som verkar innhålla en hel del planering:
Citat:
Han kan tidigare ha smugit runt och sett var Lisas kollega brukade ställde mopeden och hoppats på att få ett tillfälle att ta henne en dag. Den här gången åkte den tjejen iväg tidigare medan Lisa för första gången hade med sig mopeden. Han kan ha haft koll på att bara en moped stod kvar vid stängningsdags och varit beredd på att försöka överrumpla Lisa.

Sen lite både av planering och chans:
Citat:
Inte så planerat dåd utan ett där lusten styrt, men han har ändå rekognoserat under nån dag, nån vecka för att veta när det skulle kunna vara bästa tillfället att slå till.

Hallå? Hur ska du ha det? Var det planering eller chans?
Senast redigerad av carlcc 2015-06-12 kl. 18:17.
2015-06-12, 18:13
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe1985y
Det är en gåta för mig varför hennes tillhörigheter är i en påse hängandes på styret. Det är vind ute och resvägen är en timme. Varför placera hon dem inte i bagaget under sätet? Då krävs att man använder nycklen. Och det är då ologiskt att stoppa nycklarna i tändningslåset först.

Allt måste inte vara så logiskt hela tiden, man bara gör något.
2015-06-12, 18:14
Medlem
ModerinoNazirinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykisk
Ja, hannibal kanske har rymt från fängelset. Vänta? de är bara på en film

Ont

Tror att det var "före detta" isis krigaren Ahmad som tagit semester i Sverige, Innan han lämnade sin pyramid så knullade han med någon 11 årig flicka som var alldeles för ful för hans smak. Ahmad flyger första klass till landvetter där han senare tilldelas en ny porsche samt en egen villa i Göteborgsskärgård. Ahmad tycker om att åka runt i sin nya bil, som är mycket snabbare än åsnan han har hemma. Men han kan inte sluta tänka på hur fula och äckliga hans föra fru var. Plötsligt måste han tanka. Ahmad blir sur och misstar cafet för en bensinmack. Han får helt plötsligt se sin nya fru, han berättar lite om det tuffa livet i mellanöstern och lilla Lisa blir förskräckt. Lisa tycker synd om ahmad. Lisa väljer att hänga med ahmed efter jobbet. Ahmed sitter med Lisa i sin porsche och åker iväg. Ahmad har hört ryktena om kvinnor i Sverige. Så ahmad börjar genast klä av lisa som inte förstår vad som händer. När ahmad precis ska trycka in den så skriker lisa av chock. Ahmad blir sur och hämtar macheten för att halal slakta lisa. Lisa gråter och Ahmad förstår inte varför, han har ju inte lärt sig att kvinnor i Sverige inte är boskap. Så han tvekar lite men hugger sedan på och har kvar kroppen tills Ahmad blir kåt igen.

Lisa dyker nog snart upp i värnen eller något dike. Sen kommer expressen censurera allt.

Känns som den mest logiska förklaringen.
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Gamla hyresvärden (kyrkan?) tyckte hon betalade för lite hyra,
så de sa upp avtalet och driver det caféet själva i dag.

Okej, tack för svaret! Hon har gjort sig till ovän med troende extremister alltså! Kan vara någon galning som ser henne som satans hantlangare nu.

När skedde flytten?
Medlem
Vore intressant att vet hur ofta caféägarinnan var med vid stängningen, schema, rutiner etc.
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bu5t3D
I panik tänker man inte logiskt. Han vill inte ha kvar bevis i bilen och dumpar dom. Om alla tänker logiskt skulle inga kroppar någonsin hittas.
Det där stämmer endast om det är ett helt oplanerat impulsdåd utan att GM har fantiserat om sådant i någon större utsträckning.
Och det håller inte. Som den du citerade säger: Hela bilen är ett enda bevis.
Om GM har det minsta lilla planering bakom och, som det blev, faktiskt lyckas ganska väl med dådet så får man inte denna sortens panik och börjar strö offrets prylar i närheten av brottsplatsen.
Det finns knappt på kartan.

Jag hävdar att det är de små detaljerna som kan vara viktiga och en av dem är att försöka förstå varför prylarna dumpats på detta viset. Förstår man det så förstår man vad det är för typ av gärningsman. Och förstår man vad det är för typ av gärningsman så kan man också sätta en preliminärprofil och veta var det är bäst att leta.

Du säger att GM kanske inte tänker logiskt men jag har tidigare förklarat att alla handlingar är logiska, det handlar bara om att bestämma grad av logik. Till och med rent korkade handlingar utförs ofta medvetet och även om omvärlden inte alltid förstår varför så förstår den som gjorde det detta. Därför ska man aldrig avfärda saker per automatik utan att först gjort denna bedömning.
2015-06-12, 18:15
Medlem
Om det var så att hon stämde träff med någon efter jobbet, t.ex. med en langare för att köpa alkohol, är det ganska rimligt att hon tog mopeden själv då hon kanske inte att föräldrarna skulle få reda på det. Men vart skulle hon förvara alkoholen på väg hem? Det fanns väl ingen väska inblandad?
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie-Borden
Skor och en ring tror jag att det var.

Tack för infot

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, man hittade hennes ringar och skor, det låg också utspridda och inte på samma plats.

Detta påminner ju då mycket om detta olösta fall
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
750 meter är inte direkt jättenära...

Det beror väl på vad för miljö man bor i? Såklart svårare att se om man bor i stan men ute på landet, där det är åkermarker så långt ögat når, så borde man höra och se bättre.
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Nämen okej, då säger vi att GM gjorde precis som i videon.

Du är totalt motbevisad men fortsätter tjafsa?

poängen, om du missat den är att det är lätt att slå isär en iphone, genom att tex bända med händer mot en vägg dör osv, slå i något hårt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in